DY Norwegian kjøper Widerøe

Re: Norwegian kjøper Widerøe

SAS ønsker naturligvis beholde Widerøe som en kombinasjon av litt "svak" konkurrent og middels god samarbeidspartner

https://www.dn.no/luftfart/sas/norw...ransen-minsker-vesentlig/2-1-1527786?abtest=b

Sier selskapet som ikke bare selv eide Widerøe en gang, men som også kjøpte opp sin viktigste konkurrent BU, slik at det de facto var bare en luftfartsgruppe i Norge :lol:

(SAS har sikkert kjøpt noen dyre timer i å gråte tårer fra krokodille-kommunikasjonsrådgivere).
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Sier selskapet som ikke bare selv eide Widerøe en gang, men som også kjøpte opp sin viktigste konkurrent BU, slik at det de facto var bare en luftfartsgruppe i Norge :lol:

(SAS har sikkert kjøpt noen dyre timer i å gråte tårer fra krokodille-kommunikasjonsrådgivere).

Joda, men her gjør de nå engang bare jobben sin. Hvis det ender med at Norwegian eller Widerøe må gjøre noen innrømmelser eller tiltak for å få oppkjøpet gjennom, er det jo en vesentlig mulighet for at det er SAS som kan tjene på det
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Joda, men her gjør de nå engang bare jobben sin. Hvis det ender med at Norwegian eller Widerøe må gjøre noen innrømmelser eller tiltak for å få oppkjøpet gjennom, er det jo en vesentlig mulighet for at det er SAS som kan tjene på det

Jepp, de fisker kanskje etter en plikt for WF til å tilby Interline og end-to-end ticketing (er det det heter?)
 
Norwegian kjøper Widerøe

SAS er i sin fulle rett til aa paapeke det de oensker. Men i historisk lys, fremstaar dette noe hyklerisk. Uansett er det konkuransetilsynets oppgave aa passe paa at konkuransen fungerer. SAS fikk ogsaa foerst nei til aa kjope Braathens i sin tid.
 
Last edited:
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Joda, men her gjør de nå engang bare jobben sin. Hvis det ender med at Norwegian eller Widerøe må gjøre noen innrømmelser eller tiltak for å få oppkjøpet gjennom, er det jo en vesentlig mulighet for at det er SAS som kan tjene på det

Ja, selvsagt gjør SAS her det som er best for SAS. Men denne tilsynelatende omsorgen for konkurransen i markedet er bare corporate bullshit.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Den uttalelsen fra SAS hadde jo noen punkter... men må kunne for SAS sin del kunne kalle det for noe vræl...

At Widerøe han monopol* på anbudsrutene, ja det kunne de jo selv ha gjort endringen på. SAS kunne jo ha skaffet seg en flytype som trengs for å selv konkurere på kortbane-konkuransen, og de kunne også selv lagt inn tilbud i anbudskonkuransen på OSL-RRS/SRP/(FRO??) operert med ATR72-600 (opb Xfly hvis OK), og BOO-ANX/EVE + TOS-ANX/EVE/LKL/KKN med alle sine flytyper.

At handling svekkes i Norge. Hva med konkuransen hvis Norwegian også velger Aviator, i tillegg til at SAS nå valgte Aviator på alle flyplassene som Aviator og WGH holder til på (-MOL). Den eneste stasjonen som faktisk fører til ny konkuranse er KSU der WGH skal ha Widerøe og Aviator skal ha SAS - forøvrig skal det bli spennede å se på om hvordan både WGH og Aviator skal løse det med så få fly og få det til å gå opp. Da får man et svekket WGH som vil slite med å få kabalen til å gå opp rundt og kring, skal sies at Aviator i dag har det slik de flyplassen det er WGH med WF+SK og Aviator med DY i dag. Selv la de jo ned SGH på GOT og MMX og bytta til Aviator, det hjelp vel på konkuransen .. ?!

SAS sier Norge er unikt med at det er så mye transfertrafikk før pax reiser ut i verden. Det kan ta ekstremt stor ære av, hadde SAS gjort litt mer som Norwegain og faktsik satt opp litt flere direkteruter fra flyplasser rundt om i Norge ¨utenfor Sinsenkrysset¨ (en fleip) - så hadde kanskje flere pax sluppet å måtte reise via OSL som mange faktisk ønsker å ungå, men må fordi spesielt SAS sluser mange gjennom. Skal sies at SAS har en del ruter utenriks fra flere norske flyplasser, men kunne vært mange flere.

Hva hjelper det for konkuransen at SAS legger ned AES-TRD, AES-BGO, MOL-OSL - de har nok sikkert helt rett i at de ikke var lønnsomme osv. med da faller litt argumentet litt bort.

Jaja, SAS må få lov å mene så, men det var litt speilt å uttale seg slik når de ikke akkurat har hjulpet til for å motvirke det de nettopp har ramset opp som argumenter mot oppkjøp.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Jaja, SAS må få lov å mene så, men det var litt speilt å uttale seg slik når de ikke akkurat har hjulpet til for å motvirke det de nettopp har ramset opp som argumenter mot oppkjøp.

Nå trenger de ikke innerst inne engang mene det for å si det, og det trenger heller ikke være riktig det de sier. Poenget er at SAS må agere på den måten de tror styrker dem mest mulig og gjerne spenner litt ben på konkurrentene.

SAS sine påstander her er trolig like feil som når Norwegian hevder oppkjøpet vil styrke konkurransen. Og det er vel ikke akkurat hensynet til konkurransen de egentlig fokuserer mest på ;)

https://e24.no/naeringsliv/i/APMQzq...e-hvis-de-ikke-faar-kysse-den-groenne-frosken

Konkurransen i det norske flymarkedet vil svekkes dersom Norwegian ikke får kjøpe Widerøe. Det hevder Norwegian overfor Konkurransetilsynet

Mest sannsynlig tar begge feil, og vet det selv, og kanskje ligger det "riktige" svaret et sted midt mellom?
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Ingen nyheter på dagens kvartalspresentasjon hos Norwegian, utover at de er i dialog med Konkurransetilsynet
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Foreløpig nei fra konkurransetilsynet, men ny frist 8. oktober for å komme med nye/flere avbøtende tiltak.

Så får man se hva de kommer med, eller om de tar sjansen og satser på politisk overkjøring av Tilsynet?

https://konkurransetilsynet.no/vurderer-a-forby-norwegian-sitt-kjop-av-wideroe/

Konkurransetilsynet fryktar framleis at konkurransen i den norske marknaden for luftfart blir svekka om Norwegian får kjøpe Widerøe. Tilsynet varslar derfor eit mogleg forbod mot oppkjøpet.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Dette vedtaket kom jo ikke akkurat som noen overraskelse.
Blir spennende å se hva DY/WF gjør for å få kjøpet godkjent. BGO er kanskje et nøkkelord?
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Ærlig talt, nå kan konkurransetilsynet gå og ta seg en bolle...

Ser konkurransetilsynet nevner at de er bekymret for at de får monopol på handling igjennom WGH på ALF, EVE, KKN. Men er dette noe bedre enn da DY måtte kjøpe tjenester direkte av SAS på disse plassene (og LYR) frem til 2016(?) da?

Og hva sier EU til det her? de har vel praktisk talt godkjent alle oppkjøp innen luftfart i Europa den siste tiden...

Og har de tatt i betraktning at SK nå er på veg inn i AF/KLM og dermed får noen store og "rike" foreldre? Og hva med de store industrielle aktørene som nå snuser på Norse?

Og argumentene SK kommer med er jo BS så det griner etter...


Nok hamring på tastaturet :headbang. Men det kan jo hende at de bare nå utsetter enda en gang fordi de vil tvinge ut noen flere avhjelpende tiltak, hva med maks frekvens på stamrutene for eksempel?
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Nok hamring på tastaturet :headbang. Men det kan jo hende at de bare nå utsetter enda en gang fordi de vil tvinge ut noen flere avhjelpende tiltak, hva med maks frekvens på stamrutene for eksempel?

Jeg begynner nesten å tro på de som mener tilsynet har en nei-kvote på høyprofilerte saker, kun for å holde seg relevante og synlige.... men jeg klarer ikke helt å være så konspiratorisk
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Heier fortsatt på oppkjøpet og om flybillettene blur noe dyrere så er det helt OK!
 
Back
Top