Re: Norwegian kjøper Widerøe
Den uttalelsen fra SAS hadde jo noen punkter... men må kunne for SAS sin del kunne kalle det for noe vræl...
At Widerøe han monopol* på anbudsrutene, ja det kunne de jo selv ha gjort endringen på. SAS kunne jo ha skaffet seg en flytype som trengs for å selv konkurere på kortbane-konkuransen, og de kunne også selv lagt inn tilbud i anbudskonkuransen på OSL-RRS/SRP/(FRO??) operert med ATR72-600 (opb Xfly hvis OK), og BOO-ANX/EVE + TOS-ANX/EVE/LKL/KKN med alle sine flytyper.
At handling svekkes i Norge. Hva med konkuransen hvis Norwegian også velger Aviator, i tillegg til at SAS nå valgte Aviator på alle flyplassene som Aviator og WGH holder til på (-MOL). Den eneste stasjonen som faktisk fører til ny konkuranse er KSU der WGH skal ha Widerøe og Aviator skal ha SAS - forøvrig skal det bli spennede å se på om hvordan både WGH og Aviator skal løse det med så få fly og få det til å gå opp. Da får man et svekket WGH som vil slite med å få kabalen til å gå opp rundt og kring, skal sies at Aviator i dag har det slik de flyplassen det er WGH med WF+SK og Aviator med DY i dag. Selv la de jo ned SGH på GOT og MMX og bytta til Aviator, det hjelp vel på konkuransen .. ?!
SAS sier Norge er unikt med at det er så mye transfertrafikk før pax reiser ut i verden. Det kan ta ekstremt stor ære av, hadde SAS gjort litt mer som Norwegain og faktsik satt opp litt flere direkteruter fra flyplasser rundt om i Norge ¨utenfor Sinsenkrysset¨ (en fleip) - så hadde kanskje flere pax sluppet å måtte reise via OSL som mange faktisk ønsker å ungå, men må fordi spesielt SAS sluser mange gjennom. Skal sies at SAS har en del ruter utenriks fra flere norske flyplasser, men kunne vært mange flere.
Hva hjelper det for konkuransen at SAS legger ned AES-TRD, AES-BGO, MOL-OSL - de har nok sikkert helt rett i at de ikke var lønnsomme osv. med da faller litt argumentet litt bort.
Jaja, SAS må få lov å mene så, men det var litt speilt å uttale seg slik når de ikke akkurat har hjulpet til for å motvirke det de nettopp har ramset opp som argumenter mot oppkjøp.