Norwegian kjøper Widerøe

Re: Norwegian kjøper Widerøe

Spennende nyheter dette her. Så ikke den komme da jeg plutselig fikk tid til å åpne en nettavis her. Ser WGH er omtalt i presentasjonen. Betyr det at WGH også er en del av handelen?

Det står at de kjøper Widerøe AS og her er selskapsstrukturen:
wf.png

Så med mindre Widerøe AS skal selge unna noe som del av handelen så vil fremdeles WIderøe AS ha eierskap i disse datterselskapene.

Fjord til nord-konseptet henger vel i en tynn tråd. Norwegian vil vel primært feede OSL. Jetflyene til WF kan brukes på smale ruter fra OSL både innenlands og utenlands.

Jeg tror ikke det er noe automatikk i det. Snarere tvert i mot, så tror jeg en av motivasjonene til Norwegian her, er å kunne styrke seg ytterligere mot bedriftsmarkedet. Og da sparer jo dette "Fjord til Nord"-greiene tid som gjør at det er mulig å hente ut en premium-pris her

Dog det ene utelukker ikke det andre, og jeg tror det også øker sannsynligheten for at man vil se heller mer enn mindre Widerøe på OSL, selv om jeg sitter å venter på når GOT-ruten ryker

Det blir spennende aa se hva som skjer, men jeg tror ganske sikkert at WF forsvinner paa ruter som OSL-TRD og OSL-BGO. Der har de jo uansett ganske kort historie, men det kan hende at de vil fly avganger hvor det normalt er faerre passasjerer enn det en 737 tar. Jeg vil ogsaa tro at WFs fly passer bra paa veldig korte ruter som SVG-BGO. Jeg tror direkteruter som TOS-BGO vil fortsette, da det sparer veldig med reisetid og kan gi muligheter for videreforbindelser i begge ender. Time will show!

Widerøe har jo mer eller mindre fløyet OSL-BGO og OSL-TRD av ren nødvendighet enn lyst, for å sikre seg feed til rutene sine til/fra de hubene etter blant annet SAS har redusert sitt eget program eller visst seg å ikke helt kunne stoles på som en feed-partner

E2'ene til WF er svært problematiske på grunn av motorene, som må på verksted hver 5000 time, istedet for den normale 15-20000 time, som gjør det til et rent pengesluk. Noe som også har vært et kjent problem. De klarer heller ikke å fylle dem nok på de fleste rutene de flys. Med DY-oppkjøpet kan jeg se for meg at Widerøe selger unna disse maskinene til fordel for en hakket mindre flytype som flere Q400er.

Blir også spennende å se hva som skjer med WGH på OSL, da Norwegian skal starte egen handling her. Blir litt rart å konkurrere med seg selv indirekte, så ser for meg at det kan bli en innlemming av WGH inn i Red Handling på sikt. Det ville også sannsynligvis gjort Red Handling til OSL sitt største handling selskap.

Vil også tro at det er i Norwegian sin interesse å benytte seg av WGH på samtlige andre stasjoner etter dette kjøpet, så mulig Aviator mister en god andel av trafikken etter neste handling-anbud.

E2'ene til WF er svært problematiske på grunn av motorene, som må på verksted hver 5000 time, istedet for den normale 15-20000 time, som gjør det til et rent pengesluk. Noe som også har vært et kjent problem. De klarer heller ikke å fylle dem nok på de fleste rutene de flys. Med DY-oppkjøpet kan jeg se for meg at Widerøe selger unna disse maskinene til fordel for en hakket mindre flytype som flere Q400er.

Ref motorene så står denne nederst i regnskapet:

Tvistesak
Widerøe har mottatt krav fra Pratt & Whitney vedrørende utbedringer av tre motorer på E190 - E2. Widerøe bestrider
det juridiske grunnlaget for kravet. Regnskapet for 2022 hensyntar ikke kravet.

Vil også tro at det er i Norwegian sin interesse å benytte seg av WGH på samtlige andre stasjoner etter dette kjøpet, så mulig Aviator mister en god andel av trafikken etter neste handling-anbud.

Nå har vel Norwegian en RFP (steget før selve anbudet) ute for ny kontrakt for ground handling i Norge, utenfor OSL ute. Så får man se hvilke vurderer både WGH og Norwegian har gjort her.

Hva skjer med Widerøe Ground Handling. Fornyer SAS avtalen med disse og blir de kanskje overtatt av Norwegian sin egeneide handling?

Hva skjer med Widerøe Ground Handling. Fornyer SAS avtalen med disse og blir de kanskje overtatt av Norwegian sin egeneide handling?

Fornyer og fornyer, dette er jo typiske anbud som man legger ut på nytt ved kontraktsslutt, også velger man den billigste

Og Norwegian har jo bare handling på OSL

Jeg vil tro Brasilianere er time expired innen 2 år hos WF.

Hvis ikke dette faktisk blir en mulighet og grunn for å skaffe flere? Skal ikke se bort i fra at 5-8 E2 basert på OSL hadde vært noe for å drifte tynnere ruter samt frekvensøkning. Da kan en jo åpne tynnere ruter til for eksempel Birmingham, Brussel, Kristiansund, Stuttgart og Toulouse. Og ikke minst få en frekvensøkning på ruter som KKN, BOO, KRS og andre tynnere utenlandsruter.

Ellers ligger det vel i kortene at WGH på OSL går inn i RED, og at WGH blir "sterkt foretrukket aktør" når neste anbud ellers i landet skal ut. Hva som da skjer med SAS og Aviator blir spennende å se...

Dette kom vel som en stor overraskelse for de fleste. Jeg har sett for meg et nærmere samarbeid, men dette slo meg på senga!

Jeg vil tro Brasilianere er time expired innen 2 år hos WF.

Man kan tenke sånn. Eventuelt kan man tenke at gruppen vil kunne ekspandere bedre med flere.

Tenk f.eks. på Norwegian i Danmark og hvor ille det gikk tidligere (med unntak av Aalborg) -- der passende fly vil la de kunne gå inn i ruter som CPH-BLL, CPH-AAR pluss konkurrere om PSO-ruter som CPH-KRP.

Dette hadde aldri WF kunne gjort alene -- men kombinert med DYs nettverk fra CPH kan det gi store muligheter.

Kjenner Danmark godt og Sverige litt dårligere, men vil ikke være overrasket om tilsvarende kan fungere der også.

Vil tro Norwegian tenker ekspansivt med dette kjøpet. I hvertfall pålitt sikt.

Sikkert en god deal for de gamle eierne av WF. Trolig en okay deal for de ansatte av WF. Men om det er en god deal for DY, det vet jeg ikke.

Man legger mye penger på bordet for en selskap som har en EBIT marge rund omkring 1,5% siste år. I år blir det trolig tap. Man kunne like gode har lagt pengene inn i bank og fått avkasting for dette.

Men, WF er en kompleks selskap med 5 operative baser, 2 flytyper og vekk.en stort behov for å fornye flyflåten. -100 vil ikke fly forever og el-fly er i minst 2 dekader i fremtida. Ergo har man investerings-behov som DY som ny eier vil betale for...

All dette for litt mer feed...

Nå skal det riktignok gjennomføres og implementeres, men det er jo en underdrivelse og si det handler om "litt mer feed"

Nå hevder Norwegian de ser for seg synergieffekter på 200-300 millioner per år her, og hvis det stemmer så gir jo det vesentlig bedre avkastning enn å ha pengene i banken

Er det mulig å få disse brasilianerne med annen motor enn problemmotoren?

Jeg tror dette er en god løsning! Mye bedre enn at selskapet blir utenlandsk, som så mange andre norske selskaper de siste årene.

Er vel to til fire ruter eller noe som begge flyr, så konkurransetilsynet vil slite å finne noe. De jobber jo i to vidt forskjellige markeder. Og med nye støttesystemer fra Staten på FOT, så vil prisene gå ned, og flere vil fly.

Så håper jeg de beholder og øker i WF Jet, det er mange morsomme maskiner i eJet rekka.
Om noen få år begynner hybrid og elfly å dukke opp, så de gamle propellflyene er vel gapfillers mot en ny tid.

Norwegian har muskler til mye inn mot revolusjon på kortbane!

Er vel to til fire ruter eller noe som begge flyr

Og av de flyr også SAS på de aller fleste — så ser ikke helt hvordan det skal bli et argument imot.

Osl-trd/bgo — også SAS og WF marginal
SVG-BGO/BGO-TRD — også SAS

Med tanke på virkelig marginale ruter som LON-BGO (der WF flyr 2 i uken?), BGO-BLL og andre små fritidsruter kan jeg ikke komme på noen der det ikke finnes annen konkurranse?

Og av de flyr også SAS på de aller fleste — så ser ikke helt hvordan det skal bli et argument imot.

Osl-trd/bgo — også SAS og WF marginal
SVG-BGO/BGO-TRD — også SAS

Med tanke på virkelig marginale ruter som LON-BGO (der WF flyr 2 i uken?), BGO-BLL og andre små fritidsruter kan jeg ikke komme på noen der det ikke finnes annen konkurranse?

BGO-TOS (WF rundt 3 daglige og DY 2 ukentlige) og KKN-TOS (DY daglig ukedager og WF X-antall daglige) blir vel nå «monopolruter». Så finnes det jo og andre sesongruter som BGO-EVE hvor konkurransen ryker.

Man kan tenke sånn. Eventuelt kan man tenke at gruppen vil kunne ekspandere bedre med flere.

Tenk f.eks. på Norwegian i Danmark og hvor ille det gikk tidligere (med unntak av Aalborg) -- der passende fly vil la de kunne gå inn i ruter som CPH-BLL, CPH-AAR pluss konkurrere om PSO-ruter som CPH-KRP.

Dette hadde aldri WF kunne gjort alene -- men kombinert med DYs nettverk fra CPH kan det gi store muligheter.

Kjenner Danmark godt og Sverige litt dårligere, men vil ikke være overrasket om tilsvarende kan fungere der også.

Vil tro Norwegian tenker ekspansivt med dette kjøpet. I hvertfall pålitt sikt.

Jeg har ingen tro på ekspansjon med flere Brasilianere. Dersom man skal opprettholde lavpris profilet er enhetsflåte nøkkelordet. Det er jo nettopp kostnader selskapets eiere og ledelse har fokusert på idag under pressekonferansen. Crew for 2 flytyper i Danmark og Sverige er jo helt imot enhver logikk etter min oppfatning. Så kommer teknisk vedlikehold og reservdeler av maskinene også. Jeg gir Brasilianerne 2 år , så er de borte.

BGO-TOS (WF rundt 3 daglige og DY 2 ukentlige) og KKN-TOS (DY daglig ukedager og WF X-antall daglige) blir vel nå «monopolruter». Så finnes det jo og andre sesongruter som BGO-EVE hvor konkurransen ryker.

DY sin frekvens på BGO-TOS er jo så lav at den egentlig kun eksisterer for å «skumme fløten», og KKN-TOS blir FOT-rute fra 1. april 2024.

Back