Midtiblinken
ScanFlyer Gold
Re: Norwegian kjøper Widerøe
Koster mer enn det smaker.
Koster mer enn det smaker.
Spennende nyheter dette her. Så ikke den komme da jeg plutselig fikk tid til å åpne en nettavis her. Ser WGH er omtalt i presentasjonen. Betyr det at WGH også er en del av handelen?
Fjord til nord-konseptet henger vel i en tynn tråd. Norwegian vil vel primært feede OSL. Jetflyene til WF kan brukes på smale ruter fra OSL både innenlands og utenlands.
Det blir spennende aa se hva som skjer, men jeg tror ganske sikkert at WF forsvinner paa ruter som OSL-TRD og OSL-BGO. Der har de jo uansett ganske kort historie, men det kan hende at de vil fly avganger hvor det normalt er faerre passasjerer enn det en 737 tar. Jeg vil ogsaa tro at WFs fly passer bra paa veldig korte ruter som SVG-BGO. Jeg tror direkteruter som TOS-BGO vil fortsette, da det sparer veldig med reisetid og kan gi muligheter for videreforbindelser i begge ender. Time will show!
E2'ene til WF er svært problematiske på grunn av motorene, som må på verksted hver 5000 time, istedet for den normale 15-20000 time, som gjør det til et rent pengesluk. Noe som også har vært et kjent problem. De klarer heller ikke å fylle dem nok på de fleste rutene de flys. Med DY-oppkjøpet kan jeg se for meg at Widerøe selger unna disse maskinene til fordel for en hakket mindre flytype som flere Q400er.
Tvistesak
Widerøe har mottatt krav fra Pratt & Whitney vedrørende utbedringer av tre motorer på E190 - E2. Widerøe bestrider
det juridiske grunnlaget for kravet. Regnskapet for 2022 hensyntar ikke kravet.
Vil også tro at det er i Norwegian sin interesse å benytte seg av WGH på samtlige andre stasjoner etter dette kjøpet, så mulig Aviator mister en god andel av trafikken etter neste handling-anbud.
-En haug med 737.
-To hauger med Dasher.
-To enslige brasilianere…..
Hva skjer med Widerøe Ground Handling. Fornyer SAS avtalen med disse og blir de kanskje overtatt av Norwegian sin egeneide handling?
Jeg vil tro Brasilianere er time expired innen 2 år hos WF.
Jeg vil tro Brasilianere er time expired innen 2 år hos WF.
Med andre ord en oppskrift på suksess!
Sikkert en god deal for de gamle eierne av WF. Trolig en okay deal for de ansatte av WF. Men om det er en god deal for DY, det vet jeg ikke.
Man legger mye penger på bordet for en selskap som har en EBIT marge rund omkring 1,5% siste år. I år blir det trolig tap. Man kunne like gode har lagt pengene inn i bank og fått avkasting for dette.
Men, WF er en kompleks selskap med 5 operative baser, 2 flytyper og vekk.en stort behov for å fornye flyflåten. -100 vil ikke fly forever og el-fly er i minst 2 dekader i fremtida. Ergo har man investerings-behov som DY som ny eier vil betale for...
All dette for litt mer feed...
Nei. E2 leveres kun med Pratt & Whitney motor.Er det mulig å få disse brasilianerne med annen motor enn problemmotoren?
Er vel to til fire ruter eller noe som begge flyr
Og av de flyr også SAS på de aller fleste — så ser ikke helt hvordan det skal bli et argument imot.
Osl-trd/bgo — også SAS og WF marginal
SVG-BGO/BGO-TRD — også SAS
Med tanke på virkelig marginale ruter som LON-BGO (der WF flyr 2 i uken?), BGO-BLL og andre små fritidsruter kan jeg ikke komme på noen der det ikke finnes annen konkurranse?
Man kan tenke sånn. Eventuelt kan man tenke at gruppen vil kunne ekspandere bedre med flere.
Tenk f.eks. på Norwegian i Danmark og hvor ille det gikk tidligere (med unntak av Aalborg) -- der passende fly vil la de kunne gå inn i ruter som CPH-BLL, CPH-AAR pluss konkurrere om PSO-ruter som CPH-KRP.
Dette hadde aldri WF kunne gjort alene -- men kombinert med DYs nettverk fra CPH kan det gi store muligheter.
Kjenner Danmark godt og Sverige litt dårligere, men vil ikke være overrasket om tilsvarende kan fungere der også.
Vil tro Norwegian tenker ekspansivt med dette kjøpet. I hvertfall pålitt sikt.
BGO-TOS (WF rundt 3 daglige og DY 2 ukentlige) og KKN-TOS (DY daglig ukedager og WF X-antall daglige) blir vel nå «monopolruter». Så finnes det jo og andre sesongruter som BGO-EVE hvor konkurransen ryker.
Basert på..?