Norwegian kjøper Widerøe

Re: Norwegian kjøper Widerøe

Et spm.

har WF interline avtaler med *A selskaper ?

har en venninne som jobber i WF og pleier å kjøpe ID billetter i blant annet Lufthansa. isåfall, hva vil det skje med dette?

Interline og ID har ingenting med hverandre å gjøre. WF har interlineavtale med de fleste selskaper av betydning og det vil neppe endre seg så lenge vi fortsetter med 701-billetter. ID ligger i egne systemer og har egne avtaler. Ingen har fordel av å kuke med disse.

Men det er vel nærliggende å tro at at ID-avtalen de har med SK ryker?

Men det er vel nærliggende å tro at at ID-avtalen de har med SK ryker?

Nei. Det vil ikke skje. Den er allerede ‘tilpasset’ vårt nye forhold. Som sagt, ID-avtaler lever sitt eget liv helt urelatert til andre relasjoner.

DY skal snart inn i myIDTravel så regner med det blir samme avtaler som WF etterhvert.

Om ikke fikser LN-MOW det! :)

DY skal snart inn i myIDTravel så regner med det blir samme avtaler som WF etterhvert.

Om ikke fikser LN-MOW det! :)

Ikke helt mitt ansvarsområde, men DY har vært inne i 'systemet' en god stund. Visse tekniske problemer har gjort at de ikke har blitt aktivisert ennå, men det skal være nærme. Men jeg aner ikke hvem de har avtaler med, annet enn WF.

Nei. Det vil ikke skje. Den er allerede ‘tilpasset’ vårt nye forhold. Som sagt, ID-avtaler lever sitt eget liv helt urelatert til andre relasjoner.

Id-avtalen med SAS lever kanskje ikke for alltid?

En WF ansatt skal bli DY ansatt…Hvorfor det når WF skal operere som et selvstendig datterselskap?
De som tror at WF kommer til å fortsette som et helt selvstendig datterselskap, uten endringer i avtaleverk, pensjoner, baser, hovedkontor, id billetter osv., med DY som eier må tro på julenissen. Merkenavnet Widerøe står sterk og kommer sikkert til å bestå lengre enn avtalene for de ansatte.

De som tror at WF kommer til å fortsette som et helt selvstendig datterselskap, uten endringer i avtaleverk, pensjoner, baser, hovedkontor, id billetter osv., med DY som eier må tro på julenissen. Merkenavnet Widerøe står sterk og kommer sikkert til å bestå lengre enn avtalene for de ansatte.

Jeg tror på Julenissen. Fordi jeg tror at WF må få være WF for å lykkes i et annerledes marked enn DY. Derimot tror jeg det kommer til å skje ting på: Ground Handling, felles innkjøp av tjenester/fuel, ruteplanlegging/koordinering, bonusprogram, cargo. Teknisk vet jeg ikke nok om.

Sent from my iPhone using Tapatalk

My two cents:

WF driver en annen butikk enn DY - det er nettopp derfor de er komplementære og utfyller hverandre. Derfor tror jeg WF vil bestå som eget selskap. Karlsen er neppe så dum at han blander olje og vann. Men vi vil kunne se at WF utvider på regionalruter med jungeljets som feed til DY. Vi kan nok ta det for gitt at overlapp mellom handlingselskapene fjernes; det blir WF på kortbaneflyplasser og DY på de andre.

Oppkjøpet kan potensielt lette det store problemet WF har der fremme: Små-Dashene begynner å nærme seg pensjonsalder, og det finnes ikke noe alternativ som både er stort nok og kan lande på kortbanene. Hvis jeg kunne gi en enkel løsning på det problemet ville WF leid meg inn som konsulent til stiv timepris... (skjer neppe :P ). Antar at løsningen blir en kombinasjon av nye veier og regionalflyplasser, som på Helgeland - eller at tunnel under Hadselfjorden og ny flyplass på Austvågøy erstatter Leknes, Svolvær, Stokmarknes) - og de kortbanene som blir igjen enten forlenges nødvendige meter til neste flystørrelse, eller må leve med mindre fly. For WFs del betyr det at de antakelig vil dreie virksomheten mer mot jungeljets på regionalflyplassene, mens kortbanevirksomheten kanskje til og med legges ned - og da er det greit å ha regionalrutene som del av et større nettverk.

Dette tas nok i små steg over tid. Jeg tror at ledelsen er klar over at store endringer på kort tid kan gå ut over bunnlinja.

Re: Widerøes flåte

Blir spennende å se om det kommer en «Part of Norwegian» dekal eller noe ytterligere som viser til den nye eieren.

Blir spennende å se om det kommer en «Part of Norwegian» dekal eller noe ytterligere som viser til den nye eieren.

Først må jo oppkjøpet skje. Men tror mer på en «Proud Norwegian», «A Norwegian airline» eller noe sånt.

Det må være subtilt. WF har code shares med KL, AF, AY etc. Da kan det ikke være stor Norwegian-logo overalt.

Først må jo oppkjøpet skje. Men tror mer på en «Proud Norwegian», «A Norwegian airline» eller noe sånt.

Det må være subtilt. WF har code shares med KL, AF, AY etc. Da kan det ikke være stor Norwegian-logo overalt.

Personlig synes jeg de skulle spilt videre på slagordet «en del av Norge» som dukket opp hos DY under pandemien. Synes DY skulle skrevet dette over vinduene på bakre del av skroget isteden for logoen som er der i dag, samt et norsk flagg. I det minste på maskinene som går i norsk trafikk. På WF sine fly kunne man da skrevet «en del av norwegian, en del av Norge» eller noe sånt. Jeg tror å skrive det på norsk kan være en fordel, bruker man norwegian sin logo innbakt i teksten vil nok de fleste som ikke kan norsk forstå at selskapene henger sammen på et vis uansett.

Back