Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Første dreamliner skal også være over på ny AOC. Ei-LNC??
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Bare så jeg får det riktig i hode mitt, dette gjelder vel kun DU og ikke hele schmæla?
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

I DNs papirutgave den 14. februar er det en større artikkel om DYs USA problemer. Kjos uttaler at den irske lisensen ikke er verdt noe om de ikke får fly på USA, og plan B er da å kjøpe et EU-selskap som har slik rettighet.

I tillegg står det at EU delegasjonen som møtte i luftfartstoppmøtet i USA talte Norwegians sak, og avviste bekvemmelighetsflaggargumentet til pilotforeningene. Videre så la de visstnok frem lønnsstatistikk som talte til DYs fordel.

Noe av dette står nå på nett (men ikke alt): http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2765884.ece
 
Last edited:
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Stemmer følgende om Norwegian Air International;
ICAO: NAI
Eller er jeg helt på bærtur?
IATA: D8
Hvis dette er bestemt da?
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Hva slags begrensninger ligger i den norske "tillatelsen" kontra trafikkrettigeter i EU?
Han flyr jo allerede med thai-personell til USA. Hva vil endres med å få EU-rettigheter?
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Back-up planen er å kjøpe et europeisk flyselskap som har trafikk-rettigheter til USA.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2765884.ece
Dersom Norwegian-sjef Bjørn Kjos ikke får trafikkrettigheter i USA innen kort tid har han en plan B.

– Da har vi to valg. Vi kan enten fly på den norske tillatelsen som i dag, eller kjøpe et annet flyselskap, sier Kjos til Dagens Næringsliv.

Kjos har tidligere sagt at det er uaktuelt å fly på langdistanse med den norske tillatelsen i fremtiden, fordi den har for mange begrensninger. Han har ikke snudd i saken.

Nei, for vi må ha trafikkrettigheter i EU også, sier Kjos, og da gjenstår bare ett alternativ.

Kjos sier de har cirka tre-fire tilbud på selskaper fra EU, inkludert irske, som de kan kjøpe og som allerede har trafikkrettigheter til USA i dag.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Hva slags begrensninger ligger i den norske "tillatelsen" kontra trafikkrettigeter i EU?
Han flyr jo allerede med thai-personell til USA. Hva vil endres med å få EU-rettigheter?

Ettersom Norge er EØS, vil man med norsk AOC ikke kunne fly f.eks. London-Ft Lauderdale. Derfor trengs det et EU-AOC for å kunne utnytte rettighetene fullt ut. Siden Norden regnes som ett luftfartsområde, vil København-FLL være tillatt med norsk AOC.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Ettersom Norge er EØS, vil man med norsk AOC ikke kunne fly f.eks. London-Ft Lauderdale. Derfor trengs det et EU-AOC for å kunne utnytte rettighetene fullt ut. Siden Norden regnes som ett luftfartsområde, vil København-FLL være tillatt med norsk AOC.

Det høres ikke riktig ut. Norge er en da vel en del av Open Skies-avtalen mellom EU og USA, så et norsk selskap skal vel ha like rettigheter mellom EU og USA som et hvilket som helst EU-selskap?
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Det er ikke vestover hovedsakelig dette med irsk AOC er nødvendig, men derimot østover. Med irsk AOC vi Norwegian kunne fly gjennom russisk luftrom - Irland har langt fra brukt opp sin kvote - og Shannon er populær blant de russiske aktørene.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

... Kjos sier de har cirka tre-fire tilbud på selskaper fra EU, inkludert irske, som de kan kjøpe og som allerede har trafikkrettigheter til USA i dag ...
Tipper Kjos egentlig tygger pä Eastern Airlines ... ä peke til venstre mens han sikter til höyre er typisk Kjos' handlemäte ?
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Er det noen flere fly som er flyttet over til Irsk AOC enn EI-LNA?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Og Norwegian får forlenget dispensasjon fra Luftfartstilsynet:

"Norwegian får lov til å fly sine irsk-registrerte Dreamliner-fly til USA frem til sommeren. Innen da håper det irske datterselskapet på driftstillatelse fra amerikanske luftfartsmyndigheter."

http://www.vg.no/forbruker/reise/lu...ispensasjon-fra-luftfartstilsynet/a/10129962/
Hiv se nu ikke får den drift tilladelse,,,flytter de så ops tilbage til Norge ??
Hilsen Ole
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Hiv se nu ikke får den drift tilladelse,,,flytter de så ops tilbage til Norge ??
Hilsen Ole

De må de vel i så tilfelle for å kunne fly på USA, men jeg tror at de får tillatelse å fly på USA på irsk lisens.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Men løser dette problemet med LNA som vel nå ikke kan fly på USA?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Men løser dette problemet med LNA som vel nå ikke kan fly på USA?

Nei, den kan vel fremdeles ikke fly på USA siden den (og LND) kommer til å være på irsk lisens.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Nei, den kan vel fremdeles ikke fly på USA siden den (og LND) kommer til å være på irsk lisens.

Med andre ord så kan det ventes leiefly i drift i lang tid enda med bare 2 av 4 fly med mulighet til og fly til USA.
 
Back
Top