Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Første dreamliner skal også være over på ny AOC. Ei-LNC??
Dersom Norwegian-sjef Bjørn Kjos ikke får trafikkrettigheter i USA innen kort tid har han en plan B.
– Da har vi to valg. Vi kan enten fly på den norske tillatelsen som i dag, eller kjøpe et annet flyselskap, sier Kjos til Dagens Næringsliv.
Kjos har tidligere sagt at det er uaktuelt å fly på langdistanse med den norske tillatelsen i fremtiden, fordi den har for mange begrensninger. Han har ikke snudd i saken.
Nei, for vi må ha trafikkrettigheter i EU også, sier Kjos, og da gjenstår bare ett alternativ.
Kjos sier de har cirka tre-fire tilbud på selskaper fra EU, inkludert irske, som de kan kjøpe og som allerede har trafikkrettigheter til USA i dag.
Hva slags begrensninger ligger i den norske "tillatelsen" kontra trafikkrettigeter i EU?
Han flyr jo allerede med thai-personell til USA. Hva vil endres med å få EU-rettigheter?
Ettersom Norge er EØS, vil man med norsk AOC ikke kunne fly f.eks. London-Ft Lauderdale. Derfor trengs det et EU-AOC for å kunne utnytte rettighetene fullt ut. Siden Norden regnes som ett luftfartsområde, vil København-FLL være tillatt med norsk AOC.
Tipper Kjos egentlig tygger pä Eastern Airlines ... ä peke til venstre mens han sikter til höyre er typisk Kjos' handlemäte ?... Kjos sier de har cirka tre-fire tilbud på selskaper fra EU, inkludert irske, som de kan kjøpe og som allerede har trafikkrettigheter til USA i dag ...
Hiv se nu ikke får den drift tilladelse,,,flytter de så ops tilbage til Norge ??Og Norwegian får forlenget dispensasjon fra Luftfartstilsynet:
"Norwegian får lov til å fly sine irsk-registrerte Dreamliner-fly til USA frem til sommeren. Innen da håper det irske datterselskapet på driftstillatelse fra amerikanske luftfartsmyndigheter."
http://www.vg.no/forbruker/reise/lu...ispensasjon-fra-luftfartstilsynet/a/10129962/
Hiv se nu ikke får den drift tilladelse,,,flytter de så ops tilbage til Norge ??
Hilsen Ole
Men løser dette problemet med LNA som vel nå ikke kan fly på USA?
Nei, den kan vel fremdeles ikke fly på USA siden den (og LND) kommer til å være på irsk lisens.
Norwegian får lov til å fly sine irsk-registrerte Dreamliner-fly til USA frem til sommeren. Innen da håper det irske datterselskapet på driftstillatelse fra amerikanske luftfartsmyndigheter.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.