Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Feds dismiss Norwegian Air bid for expedited US flight approval
The Department of Transportation (DOT) has dismissed a attempt from Norwegian Airlines to expedite approval of its bid to gain access to airports in the U.S.
The decision is a set back for Norwegian Air's bid to access airports covered under the U.S. and European Union’s “Open Skies” agreement.
The company had been seeking an exemption that allows foreign carriers who qualify for the Open Skies agreement to begin providing flights to the U.S. while their full applications are still being review by federal regulators.

http://thehill.com/policy/transport...gian-air-bid-for-expedited-us-flight-approval


Hvor lenge kan de egentlig holde på slik ? Fins det ikke en tidsfrist ?
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Nå er jo dette et forsøk på å få en midlertidig tillatelse, og det er dette som er avslått. Saksbehandlingen går sin skjeve gang ...
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Igjen blir det bevist at det kan være smart å få løyve først, og så fly etterpå. Ikke gjør det omvendt..
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Igjen blir det bevist at det kan være smart å få løyve først, og så fly etterpå. Ikke gjør det omvendt..

De flyr jo nå, så det er neppe et stort problem før evt US DOT sier nei permanent...;) Folk med innsikt i slike prosesser synes å mene at godkjenningen kommer etter valget i USA, som vel er i November. Vi får se.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

De flyr jo nå, så det er neppe et stort problem før evt US DOT sier nei permanent...;) Folk med innsikt i slike prosesser synes å mene at godkjenningen kommer etter valget i USA, som vel er i November. Vi får se.

Det er vel ikke noe tvil om at man lever på dispensasjoner (gjentatte sådan).

Sånn sett er det vel ikke helt feil å hevde at man flyr først og spør etterpå, mener jeg.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Her er link'en til avtale-verk og en Quote fra tekst:

http://ec.europa.eu/world/agreement...alData.do?step=0&redirect=true&treatyId=47018


Article 4

Authorisation

On receipt of applications from an airline of one Party, in the
form and manner prescribed for operating authorisations and
technical permissions, the other Party shall grant appropriate
authorisations and permissions with minimum procedural delay,
provided:

( a ) for a US airline, substantial ownership and effective control
of that airline are vested in the United States, US nationals,
or both, and the airline is licensed as a US airline and has its
principal place of business in US territory;

( b ) for a Community airline, substantial ownership and effective
control of that airline are vested in a Member State or
States, nationals of such a State or States, or both, and the
airline is licensed as a Community airline and has its principal
place of business in the territory of the European
Community;

( c ) ...



Rett na oppfyller NAI ett av fire krav...
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

( b ) for a Community airline, substantial ownership and effective
control of that airline are vested in a Member State or
States, nationals of such a State or States, or both, and the
airline is licensed as a Community airline and has its principal
place of business in the territory of the European
Community;

( c ) ...

[/i]

Rett na oppfyller NAI ett av fire krav...

Nå er jeg ikke jurist, men har oppfattet det dithen at man ikke differensierer mellom eierskap fra ulike EU og EØS land. Ledelsen i NAI er lokalisert i Irland (så kan man sikkert spørre seg om hvorvidt dette utgjør effektiv kontroll), og NAI er lisensiert som en community carrier av IAA. The place of business i European community er vel greit nok å si (SE + DK + UK + at NO er med i EØS). Jeg kommer til at minst 3 vilkår (og sannsynligvis 4) er oppfylt.

Hva sier juristene?
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Da blir det noen -800 som flyttes over til NAI (fra NAS) i løpet av høsten. For det meste de maskinene som er basert i LGW. Dette for lettere å kunne benytte seg av EUs trafikkrettigheter. EI-xxx reg.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Om en 738 flyttas över till NAI, flyttar man då över -LNA till NAS då så hon kan användas på USA-flighterna?
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Europeisk selskap med europeisk ansatte, problem løst! Undergraving av de europeiske flyindustriansattes arbeidsforhold og dermed også de amerikanske et problem! It's a no brainer. ;)
Kan jo være at de tafatte europeiske politikerene bør ettergå visse asiatiske selskapers arbeidsforhold og kanskje nekte de å opperere i vår "backjard" ....
Og ja det vil medføre at man kanskje må betale marginalt mer for flybilletten.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Det er altså OK at de er et europeisk selskap om de skal fly interkontinentalt, men ikke når de skal fly innen Europa? (jfr de utallige diskusjonene som har pågått her inne vedrørende baser rundt omkring i Europa)
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Diskusjonen her er vel om rettigheter på USA TOS?..... Did I miss something?
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Diskusjonen her er vel om rettigheter på USA TOS?..... Did I miss something?

Ja, det er korrekt at dette gjelder US rettigheter. Jeg ytret en undring som er relatert til denne og andre diskusjoner rundt Norwegian. Dette hører imidlertid kanskje hjemme i en av de mange trådene som etterhvert ble/blir stengt, men følte det betimelig å spørre om dette her.

Norwegian Air International er jo fortsatt et europeisk selskap med europeisk AOC, og oppfyller dermed det kravet i forhold til flyrettigheter til USA. De fleste analytikere og luftfartseksperter synes også å mene at DU vil få denne tillatelsen, og at det bare er snakk om tid. Diskusjonen om baser her og der for DU er derfor nokså analogt med diskusjonene man har hatt rundt den europeiske operasjonen.
 
Last edited:
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

EU-US møtes 25 nov. i Washington.

EU er tydligvis ikke veldig happy med hvordan US håndterer dette..

Flightglobal

EU officials had requested for an "urgent meeting" after the US Department of Transportation (DOT) in September rejected NAI's application for exemption authority to operate to the USA, saying it was not in the public interest to approve the request. DOT said in September it was still reviewing NAI's application for a foreign air carrier permit.

EU officials plan to "clarify and resolve questions relating to the application of the EU-US Air Transport Agreement as regards the application of Norwegian Air International for an exemption and its request for a foreign air carrier permit", said European Commission acting director for aviation and international transport affairs Olivier Onidi in a 9 October letter to US Department of State deputy assistant secretary for transportation affairs Thomas Engle.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

EU-US møtes 25 nov. i Washington.

EU er tydligvis ikke veldig happy med hvordan US håndterer dette..

Flightglobal

Dessuten er det rett etter valget, hvor amerikanske politikere ikke er like redde for konsekvensene av sine valg.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Da har vel bølgene lagt seg etter valget, og det er nok bevisst timet.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Tidligere luftfartsdirektør Heine Richardsen går ut i DN i dag og mener SAS får særbehandling:

I et leserinnlegg i Dagens Næringsliv (DN) tirsdag går tidligere luftfartsdirektør Heine Richardsen (56) til angrep på SAS. Det skjer etter at SAS har kritisert myndighetene for å tillate Norwegian å bruke asiatiske ansatte på langdistanseflyvninger til USA og Asia.

http://www.nettavisen.no/na24/eks-luftfartsdirektr---sas-far-srbehandling/8505307.html

Verdt å legge til at Heine i dag er konsulent og har blant annet jobbet på oppdrag fra DY.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Verdt å legge til at Heine i dag er konsulent og har blant annet jobbet på oppdrag fra DY.
Og for balansens skyld, mange år som ansatt i SAS og, såvidt jeg husker, Widerøe.
 
Back
Top