Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Så oppsummert så har DY fortsatt ikke dette på stell , snart et år etter at de begynte LH flyninger . Ikke helt god planlegging dette, også underveis skifte fokus fra at "Østen er fremtiden" til U.S.A er det vist folk vil til.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Så oppsummert så har DY fortsatt ikke dette på stell , snart et år etter at de begynte LH flyninger . Ikke helt god planlegging dette, også underveis skifte fokus fra at "Østen er fremtiden" til U.S.A er det vist folk vil til.

Uten at jeg har noe godt eller dårlig forhold til DY/DU så syns jeg det er rart at de skal få utvidet dispensasjon enda en gang, like greit å bare tillate operasjoner med det crewet de har fra Norge/Skandinavia med en gang.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Så oppsummert så har DY fortsatt ikke dette på stell , snart et år etter at de begynte LH flyninger . Ikke helt god planlegging dette, også underveis skifte fokus fra at "Østen er fremtiden" til U.S.A er det vist folk vil til.

Blir det kaos eller mye innleie til sommeren? USA skal vel stå for 75% av flightene, og kun 50% av flåten kan fly dit?
Eller har jeg misforstått noe?
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

like greit å bare tillate operasjoner med det crewet de har fra Norge/Skandinavia med en gang.

Da burde de jo ha beholdt sin gamle AOC. Dette er jo DY/DU som har valgt. De har jo søkt AOC i Irland fordi de ikke ønsker å ha AOC i Norge.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Da burde de jo ha beholdt sin gamle AOC. Dette er jo DY/DU som har valgt. De har jo søkt AOC i Irland fordi de ikke ønsker å ha AOC i Norge.

Om de får stadig vekk forlengede dispensasjoner, så omgår de regelverket med velsignelse fra luftfartstilsynet, det virker som om regjeringen syns det er greit også. Så lenge de får dispensasjon etter dispensasjon, er ikke det like greit å endre hele regelverket, så kan de legge ned hele det irske AOC'et og så får andre også konkurrere på samme vilkårene?
Hva skjer om de får avslag fra DOT, vil de da fortsette med å få dispensasjoner i lang lang tid til de kommer med en plan B og får satt den til liv?

Disclaimer: Ønsker ikke dette skal lede til nok en SK vs DY/DU diskusjon siden tråden omhandler DY/DU sitt AOC i Irland, og dette har vert debattert opp, ned, frem og tilbake i andre tråder så det holder. Ønsker bare å få belyst dette aspektet med dispensasjonene i forhold til. Om Mod syns dette hører hjemme en annen plass eller har vert tatt opp før så vennligst slett/si i fra/flytt dette til rett tråd.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Om de får stadig vekk forlengede dispensasjoner, så omgår de regelverket med velsignelse fra luftfartstilsynet, det virker som om regjeringen syns det er greit også. Så lenge de får dispensasjon etter dispensasjon, er ikke det like greit å endre hele regelverket, så kan de legge ned hele det irske AOC'et og så får andre også konkurrere på samme vilkårene?
Hva skjer om de får avslag fra DOT, vil de da fortsette med å få dispensasjoner i lang lang tid til de kommer med en plan B og får satt den til liv?

Disclaimer: Ønsker ikke dette skal lede til nok en SK vs DY/DU diskusjon siden tråden omhandler DY/DU sitt AOC i Irland, og dette har vert debattert opp, ned, frem og tilbake i andre tråder så det holder. Ønsker bare å få belyst dette aspektet med dispensasjonene i forhold til. Om Mod syns dette hører hjemme en annen plass eller har vert tatt opp før så vennligst slett/si i fra/flytt dette til rett tråd.

Som en kort kommentar så leser jeg regelverket slik at det kan gis dispensasjon for 6 mnd + 6 mnd til ved spesielle omstendigheter, så LT er vel sånn sett innafor om de gir flere disp i korte perioder inntil totalt 12 mnd disp er gitt? Eller leser jeg regelverket feil? Tro meg, jeg synes ikke noe særlig om dette, men slik jeg forstår det har man ikke gått vekk fra det regelverket som finnes. Det kan jeg da heller ikke forstå at LT kan gjøre.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Hva skjer om de får avslag fra DOT, vil de da fortsette med å få dispensasjoner i lang lang tid til de kommer med en plan B og får satt den til liv?

.

Jeg vil anta at de vil få dispensasjon så lenge søknaden deres er til behandling. Når denne er godkjent/avslått - slutt på dispensasjoner nå denne utgår.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Om de får stadig vekk forlengede dispensasjoner, så omgår de regelverket med velsignelse fra luftfartstilsynet, det virker som om regjeringen syns det er greit også. Så lenge de får dispensasjon etter dispensasjon, er ikke det like greit å endre hele regelverket, så kan de legge ned hele det irske AOC'et og så får andre også konkurrere på samme vilkårene?

Hva skjer om de får avslag fra DOT, vil de da fortsette med å få dispensasjoner i lang lang tid til de kommer med en plan B og får satt den til liv?



Disclaimer: Ønsker ikke dette skal lede til nok en SK vs DY/DU diskusjon siden tråden omhandler DY/DU sitt AOC i Irland, og dette har vert debattert opp, ned, frem og tilbake i andre tråder så det holder. Ønsker bare å få belyst dette aspektet med dispensasjonene i forhold til. Om Mod syns dette hører hjemme en annen plass eller har vert tatt opp før så vennligst slett/si i fra/flytt dette til rett tråd.


Som Trevin skriver, har LT holdt seg til regelverket og gitt disp. LT har ingen mulighet til å fravike regelverket. Disp kan bare gis for to ganger seks måneder, og bare i spesielle tilfeller. Det er ingen omgåelse, men helt i tråd med lovverkets intensjon.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Som Trevin skriver, har LT holdt seg til regelverket og gitt disp. LT har ingen mulighet til å fravike regelverket. Disp kan bare gis for to ganger seks måneder, og bare i spesielle tilfeller. Det er ingen omgåelse, men helt i tråd med lovverkets intensjon.

Takk for svaret :)
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Noen som vet hva som skjer etter 30 juni dersom de ikke får tillatelse innen da?
Er det laget backup plan?
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Når går LT disp ut for LNB og LNC ?
Har forstått det slik st de ikke kan fly lengre på NAS AOC etter 1 år om de er EI registrert.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Noen som vet hva som skjer etter 30 juni dersom de ikke får tillatelse innen da?
Er det laget backup plan?

Hva er faktisk status på denne suppa nå etter 30.6 ?
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

http://e24.no/boers-og-finans/norwe...-sikrer-norwegian-luft-under-vingene/23230274

Norwegian Air Shuttle (NAS) har mottatt en ny flytillatelse for sine langdistansefly fra det norske Luftfartstilsynet.

Dette bekrefter selskapet overfor E24.

Flyene vil fly på den norske tillatelsen, som innebærer rettigheter til å fly mellom Europa og USA, men de vil fortsatt være registrert i Irland.

Også omtalt her:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=125072&page=11
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

regner med de har funnet fram til en eller annen trussel, slik at EU velger å skifte standpunkt... det er vel derfor det har dratt ut. Regner med at et negativt svar kommer snarlig, og at EU regler blir tilpasset det negative svaret.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Tror neppe EU lar seg presse til full retrett, de har jo allerede tatt stilling i saken.
Kanskje det blir ett kompromiss, noen betingelser (som ikke thai crew) eller en middlertidig tillatelse, hvem vet.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Tror nok det skal mye til for EU å trekke seg i denne saken. Er vel heller amerikanerne som vil ha en oppdatering på EUs standpunkt på artikkel 17 i ATA før endelig avgjørelse og får nok samme svar som før.

Håper EU bruker denne muligheten til å reagere på tidsbruken, er helt hinsides at dette ikke er løst tidligere.

Artikkel 17 som de refererer til er forøvrig:

“ARTICLE 17 bis Social Dimension

1. The Parties recognise the importance of the social dimension of the Agreement and the benefits that arise when open markets are accompanied by high labour standards. The opportunities created by the Agreement are not intended to undermine labour standards or the labour-related rights and principles contained in the Parties’ respective laws.

2. The principles in paragraph 1 shall guide the Parties as they implement the Agreement, including regular consideration by the Joint Committee, pursuant to Article 18, of the social effects of the Agreement and the development of appropriate responses to concerns found to be legitimate.”


Hvor fort kommer referat fra disse møtene? Ser det skal avholdes idag.
 
Last edited:
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Brev fra det Irske Department of Transport til Amerikanske DoT

- Tilbakeviser påstander om at NAI driver på en måte som er en sikkerhetsrisiko
- Tilbakeviser påstander om bekvemelighets-flagg m.m.


The Department and the IAA reject suggestions that, on the basis that NAI will
not be operating from this country, Ireland will be unable to effectively oversee
the safety of the company's operations. Such commentary represents a
misunderstanding of how the safety oversight of international airlines operates
in practice and how it is successfully carried out by EU civil aviation regulators
in full accordance with EU law.

Claims have also been made in some of the comments in the on-line docket that
NAI's Irish AOC is a 'flag of convenience', a claim that the Department also
rejects. The facts are that NAI is an Irish domiciled business entity and is a
subsidiary of the parent company, Norwegian Air Shuttle. All accountable
post-holders of NAI are based in Ireland, with a significant number of staff
based at its Irish office at Dublin airport. The IAA would not support the
maintenance of an AOC to any operator unless this safety requirement was fully
adhered to.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

En par interessante innspill har kommet i saken idag.
- Flere piloter ansatt i NAI som tilbakeviser påstander fra foreningene om arbeidsforholdene, vilkår og sikkerheten i NAI.
Tom Wilson
Ulrik Pridal
J.B. Mettil
m.fl.

- Ledere for den amerikanske deligasjonen som fremforhandlet avtalen med EU som støtter EUs syn
på intensjonen og tolkningen av avtalen.
John Byerly og Daniel Calleja

Idag er vel fristen for kommentarer i saken, så da er det vel bare å vente å se....

W
 
Back
Top