Norwegian "flygende likkister"

Hva er problemet liksom?

Alt avisen skriver er at flyene har vært operert for selskaper som har vært bannlyst...
Hva er det som er så ille med å skrive og informere om dette.
Hvis man leser hele artikkelen, og ikke bare nettversjonen (som de sikkert har enret) så trekker de frem at et av flyene har vært eid av Virgin Nigeria (som var eid av Virgin "him self"). Hvorfor trekker de frem det, fordi det står "Nigeria" i navnet? Virgin Nigeria har ikke vært svartelistet. Cameroon Airlines ble svartelisted av Frankrike og UK pga. dårlig navigasjonsdokumentasjon og vedlikehold av hjul. (kommentar: Hvis bilen du eier tidligere har vært kjørt av en som ikke har lappen og har kjørt med slitte sommerdekk så er bilen farlig nå også?)

DN påpeker at over 80 mennesker har omkommet i flyulykker med Cameroon Airlines (uten å si noe om det er lite eller mye ifht. selskapets størrelse).

Så utover i artikkelen dysses Nigerie litt ned og man trekker frem Afrika som det store stygge kontinentet der:
111 afrikanske flyselskaper er i dag bannlyst av EU som utrygge fordi de ikke møter sikkerhetskravene.
Så her bygges det opp til det store stygge "et-eller-annet" helt til litt lenger ned i samme avsnitt:

Cameroon Airways og Virgin Nigeria, som har operert Norwegians afrikanske fly, er ikke blandt disse
:8:

Så både Cameroon Airways og Virgin Nigeria har IKKE vært bannlyst av EU, og bare Cameroon Airways har vært bannlyst av Frankrike og UK, særlig pga. manglende navigasjonsdokumentasjon og vedlikehold av hjul. Så da koker det ned til at man kanskje kunne ha et problem med hjulene på de/det flyet som ble operert av Cameroon Airways...hadde det ikke vært for at de har gjennomgått en C/D-sjekk før DY tok over og komponentene antagelig er skiftet ut.

(Sitatene er fra papirutgaven av DN)

Blir spennende å se hvor lenge DN skal rote rundt i sommer.
 

Attachments

  • Screenshot-1.png
    Screenshot-1.png
    14.8 KB · Views: 609
DN påpeker at over 80 mennesker har omkommet i flyulykker med Cameroon Airlines (uten å si noe om det er lite eller mye ifht. selskapets størrelse).

De er da ingenting; SAS har klart 114 personer på en enkel ulykke! :exclaimation

Nei, jeg forsøker ikke å ufarliggjøre det som hendte på Linate, men er helt enig i at antall døde etter ulykker ikke alltid er den beste målestokken for sikkerheten i et selskap. Fra det jeg klarer å hente på Wikipedia, så kommer jeg frem til at 203 personer har omkommet i flyulykker med SAS. Så dersom antall døde er det vi skal gå etter, så er SAS langt mindre trygg enn Cameroon Airlines...

Ærlig talt tror jeg faktisk ikke jeg ville hatt noe som helst problem med å gå ombord i en av Norwegian sine (jfr. DN) "likkister". Derimot ville jeg nok bli skeptisk dersom en (eller begge) av pilotene nektet, eller en av selskapets egne teknikere nektet...
 
Last edited:
Her er svar jeg fikk fra TU etter mail :

" Takk for tilbakemelding, Frode.

Saken er ikke en redaksjonelt utviklet sak her fra huset, men rett og slett en SITATSAK fra DN. Derfor blir det naturlig nok feil hos oss når de har tatt feil.

Artikkelen er slettet fra våre nettsider og vårt arkiv. Jeg var ikke på kontoret i går, derfor fikk jeg dessverre ikke gjort det øyeblikkelig.

Ha en fortsatt fin dag!

Mvh. Mona "

Om dere ikke finner den fra OJB's link mener jeg......
 
Dagens papirutgave av DN har to debattartikler om hva som har vært skrevet. Luftfartsdirektøren går hardt ut mot DN og sier at mange rapporter er bedre enn få rapporter, og at journalistikk som dette kan medføre at SAS innrapporterer færre hendelser i redsel for dårlig omtale. Færre innrapporteringer kan gjøre at viktige ting og trender innen sikkerhet ikke fanges opp. Flott!
 
Dagens papirutgave av DN har to debattartikler om hva som har vært skrevet. Luftfartsdirektøren går hardt ut mot DN og sier at mange rapporter er bedre enn få rapporter, og at journalistikk som dette kan medføre at SAS innrapporterer færre hendelser i redsel for dårlig omtale. Færre innrapporteringer kan gjøre at viktige ting og trender innen sikkerhet ikke fanges opp. Flott!

Helt enig, imm, det var et frisk spark og en pekefinger tilbake til journalistene. Han refser også avisen for å ikke sette seg skikkelig inn i sakene og å ikke ta med balanserte uttalelser fra ham eller andre fra LT.
 
Blir spennende å se om det kommer en beklagelse fra redaksjonen...

Dream on ....

Tror nok dessuten at den jevne leser av DN er såpass oppegående at de gjennomskuer mesteparten av dette som rør. Ingen av løssalgsavisene har heller vist interesse for dette, noe jeg også tar som et tegn på Jan Ovind og andre som dekker luftfart bare sitter og flirer ....
 
Tror nok dessuten at den jevne leser av DN er såpass oppegående at de gjennomskuer mesteparten av dette som rør.

Mulig det. Men det er vel god presseskikk å beklage når man kommer med artkler som det blir avslørt er feilaktige?
 
Jeg har bilder jeg av Norwegian fly som er tapet både her og der. Men ikke sikkert det er nok for å true flysikkerheten.
 
Jeg har bilder jeg av Norwegian fly som er tapet både her og der. Men ikke sikkert det er nok for å true flysikkerheten.

Hurra for deg...... Er du virkelig så dum at du tror DY bruker tape på noe som kan påvirke flysikkerheten......:question:

Herre min skaper..........
 
Back
Top