Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Det enkleste må vel være å prøve å få flyet ut på en motor. Er vel risky, men spørs vel uansett om de får lov til det.

Enkleste? Tvilsomt om det eng lar seg gjennomføre. Har adri hørt om single engine ferry flight med 737.
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Vel, dersom man ser på terrain i Shiraz er det ingen klok ide. Da kan man likevel skrive ned flyet og ringe forsikring og be om penger...
 
Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Kanskje vi skal gjøre et forsøk på å forklare hvorfor en single engine takeoff er helt fullstendig urealistisk siden dette spørsmålet kommer igjen og igjen.

En twin jet har stor asymmetrisk thrust ved one engine inoperative. Av den grunn blir det i sertifiseringen av flyet lagt inn og utregnet en hastighet kalt Vmcg - Kort fortalt hastigheten flyet trenger for at roret skal være effektivt nok til å holde flyet under kontroll dersom den mest kritiske motoren feiler.

Dersom det under takeoff skjer en engine failure i en hastighet under Vmcg, finnes det bare et alternativ for pilotene, det er å avbryte. Det er også grunnen til at den mer kjente V1 (descition speed) heller aldri kan være under Vmcg.

Så kort oppsummert, grunnen til at en single engine takeoff ikke er mulig er fordi at det i begynnelsen av takeoff roll ikke er mulig å bruke full thrust, eller i nærheten av det.

Litt eksempel data fra A320 på 60t, Vmcg på 114kts og V1 på 147kts det vil si at skulle noen prøvd seg på en på en takeoff med bare en motor så måtte de balansert på en knivsegg med å gradvis gi på litt mer thrust mens flyet akselerere i regionen mellom hvor styringen på nesehjulet slutter å virke effektivt og til hvor roret griper tilstrekkelig til å ha full kontroll.

Jeg prøvde dette for gøy en gang med en DA42VI i FNTP II sim og vi gikk fra en normal ground roll på 330 meter til å bruke 4-5 forsøk på å klare avgangen der det beste vi klarte var å bruke 3950 meter (av 4100 meter tilgjengelig) ground roll på single engine.

Så ville det teoretisk sett vært mulig å få en 737 hele veien fra parkering og opp i luften på bare en motor? Ja, kanskje med en ekstremt modig pilot og +10km rullebane tilgjengelig...
 
Last edited:
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Hørt rykter om at det skal ha blitt sendt olje ned til maskina for noen dager siden, kan vi håpe og tro de får ut maskinen snart?
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Det ble gjort motor og taxe tester der nede. Flyet må ha ny motor i følge en artikkel på LinkedIn, så jeg antar at Iran akkurat har fått seg en speller ny Max 8, om de ikke flyr maskina ut på 1 motor. Noe jeg forøvrig tror ikke er helt etter boka....

LN-DYA
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Det blir isåfall verdens dyreste firetrainer ...
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Det ble gjort motor og taxe tester der nede. Flyet må ha ny motor i følge en artikkel på LinkedIn, så jeg antar at Iran akkurat har fått seg en speller ny Max 8, om de ikke flyr maskina ut på 1 motor. Noe jeg forøvrig tror ikke er helt etter boka....

LN-DYA
Ikke etter boka, og ikke mulig ref posten lenger oppe.
Blir spennende å følge dette. Et drama i flere akter.

Thomas
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Hvis det stemmer at de har fått sendt olje ned til maskinen så må det vel teoretisk være mulig å fly ned en motor også?
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Hvis det stemmer at de har fått sendt olje ned til maskinen så må det vel teoretisk være mulig å fly ned en motor også?

Ja, men ikke lurt å hisse på seg USA mhp å bryte Iran sanksjoner.
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Ja, men ikke lurt å hisse på seg USA mhp å bryte Iran sanksjoner.

Nå vil jeg vel velge å tro at selv trompeten ser at det er mer fordelaktig å sende en ny motor ned til Iran for å å flyet ut og bort og vekk fra Iran fremfor å skjenke Iran med en hel MAX (minus en motor).... Sanksjonene er såvidt meg bekjent tilstede for å vanskeliggjøre normaltilstand for Iran, ikke for å parkere fremmede «lands» fly med tekniske problemer og pitstop. Det løser seg sikkert, men det kommer nok til å ta tid og mye politisk finarbeid før flyet er i lufta igjen.
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Dette er faktisk ikke brudd paa sanksjonene saa lenge maskinen ikke er paa Iransk Register. Men det tar tid aa de noedvendige godkjenningene paa plass, og akkurat naa er jo de som skal godkjenne dette beroert av at US Goverment er tildels stengt saa det skjer ittenoe foer det blir en loesning med eller uten vegg mot Mexico.
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Dag 40 og maskinen står like fast ennå :cry:
Snart har den stått halve livet i Iran. Kommer vel til å bli kaldt "Iranern" denne da...De får bytte halhelt fra Hans Børli til Khomeini, dersom den blir stående en stund til.

Yes yes, Buy american
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Når en maskin står lenge ubrukt, må den ikke da ha en omfattende sjekk før avreise?
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Når en maskin står lenge ubrukt, må den ikke da ha en omfattende sjekk før avreise?

De må jo uansett gjøre dette når de en gang får installert ny motor, så det er neppe noe særlig problem.
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Yes yes, Buy american

Man ville hatt det samme problemet med en Airbus. Er såpass mange amerikanske deler, for ikke snakke om at det er lite populært å overføre noe som helst til Iran
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Man ville hatt det samme problemet med en Airbus. Er såpass mange amerikanske deler, for ikke snakke om at det er lite populært å overføre noe som helst til Iran

Hva er egentlig problemet med at Norwegian kjøper en motor flyr den til Iran, setter den på sitt eget fly og flyr hjem, samt at flyet som kom med den nye motoren tar med seg den gamle ut av Iran?????

Dette er jo rein idioti. Iran skal da vel ikke ha motoren....
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Hva er egentlig problemet med at Norwegian kjøper en motor flyr den til Iran, setter den på sitt eget fly og flyr hjem, samt at flyet som kom med den nye motoren tar med seg den gamle ut av Iran?????

Dette er jo rein idioti. Iran skal da vel ikke ha motoren....

Worst case, da mister Norwegian retten til å fly til USA, idiotisk eller ei, så må de forholde seg til det
 
Back
Top