Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

Helt uproblematisk var det neppe. Hvordan håndterer de kvinnelige passasjerer som nødlander uten sjal? Og vil passasjerene kunne reise til USA uten å søke visum, nå som de har vært i Iran?

Nå er jeg en av forum medlemmene som har opplevd en nødlanding i Iran, “Loss of Cabin Pressure” dog landet vi i Tehran og opplevelsen inkluderte ikke dårlig øl og brune legger foran et svømmebasseng så det er jo ikke delbart med forumet ;) slikt blir jo avfeid her.

Uansett ble som LN-MOW skriver dette håndtert profesjonelt både av Operating Carrier og Iran, man fant løsninger som tok vare på passasjer og Irans regler. Å få maskinen reparert og fløeyet hjem byr på nye utfordringer som noen oppe i gata her lokalt jobber med, men det er jo uinteressant så lenge det ikke inkluderer dårlig øl (vet litt om hva som foregår her også)
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

Tviler ikke på det foregår noe diplomatisk arbeid i bakgrunnen som både tilfredsstiller iranske og amerikanske myndigheter.
Forhåpentligvis så blir tarmac avgifter en fornuftig kost om ikke noen setter seg på bakbeina her, ellers kan vel Iranair ha fått seg nok en flytype...
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

Hadde Iran tuklet med denne hendelsen, ville det nok spøket kraftig for Iran Air sine flyvninger til Europa...
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

Kan det være at de ville bruke det opprinnelige crewet for returen?
(for rett og slett få med seg alt personell i et ellers fullt fly)
Eller kanskje Norwegian ønsker begrense hvor mange av deres ansatte som nå må ha visum til USA? Passasjerene vil også trenge visum nå...
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

Eller kanskje Norwegian ønsker begrense hvor mange av deres ansatte som nå må ha visum til USA? Passasjerene vil også trenge visum nå...

Crew må ha arbeidsvisum, samt et 'tilleggsvisum' for privatreiser. De kan ikke bruke ESTA.
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Ser at LNBKE fremdeles står i Iran.
Noen som vet hav som skjer med fly/ crew/ reservedeler ?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

De kom fra Dubai, og der er det i prinsippet samme greia. Ellers bruker de sikkert teppene fra flyet.

De måtte nok improvisere med tørkle over hodet.
737 maskinene til Norwegian har ikke tepper ombord.
Eller.....de har gulvtepper, men de tviler jeg på at ble brukt :lol::lol:
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Så et par bilder postet av en passasjer. Det var definitivt hverken gulv- eller flytepper. Regner med at de lokale tro støttende til i en slik krisesituasjon.

Det var forøvrig ikke annet enn ros å se om hvordan situasjonen ble håndtert. Veldig bra.
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Bak betalingsmur: https://www.dn.no/luftfart/boeing/i...mens-selskapet-kjemper-mot-klokken/2-1-506426

Norwegian-fly til 500 mill. strandet i Iran

Flyet, fra amerikanske Boeing, ble levert fra fabrikken for bare to måneder siden. Det trengs reservedeler fra utlandet for å få det tilbake i luften, men det hindres av USAs nylig gjeninnførte sanksjoner mot Iran, etter det DN forstår. Sanksjonene kom tilbake i august i år, etter at USAs president Donald Trump trakk USA fra atomavtalen med Iran.

Norwegian kan ikke si om det vil ta dager, uker eller måneder å få flyet hjem.

– Det stemmer at flyet fortsatt er i Iran og det er ennå ikke avklart når teknikerne kan starte sitt arbeid, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Begge motorene som er ute? Ikke mulig å fly med 1 motor den lille timen tilbake til DXB?
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Kan man forstille sig at denne B737-8MAX slet og ret bliver afskrevet ?
Som situationen er nu, kan det vel blive ret så svært at få den ud af Iran...
Hilsen Ole
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Kan vel ikke være så mye bedre for U.S. og Boeing, nytt fly som blir en write off er ikke mye bra for amerikanske arbeidsplasser.
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Hypotetisk når dette skjedde, kunne man ansett Iran som "hav" og benyttet ETOPS til å fly tilbake til utgangspunktet? Hadde dette vært over atlanteren kunne man vært nødt til å fly mye lenger på én motor enn det.
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Hypotetisk når dette skjedde, kunne man ansett Iran som "hav" og benyttet ETOPS til å fly tilbake til utgangspunktet? Hadde dette vært over atlanteren kunne man vært nødt til å fly mye lenger på én motor enn det.

ETOPS har strengt tatt ikke noe med hav å gjøre, men avstand til en alternativ flyplass. Vi har ofte ETOPS segmenter over land også. Men at man er nødt til å gjøre noe, vil ikke si det samme som at man gjør det hvis det kan unngås. Det er lett å være etterpåklok, men jeg synes det virker som om man handlet riktig utifra situasjonen de var i.
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Det hjelper vel ikke at BKF står med teknisk i LPA heller.
 
Re: Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

BKF er tilbake i Oslo for lengst..
Landet på OSL 1420 i går
 
Back
Top