Norwegian First Quarter Results 2011

De siste årene har det kommet en operasjon til Las Vegas - men det er det rimelug høy kasino faktor over og på ingen måte nyttig for hverken Universitet eller andre industrier I Bellingham, i år åpnet det også 2 nonstop til Reidartown, men igjen ikke akkurat noe for næringslivet.

HNL er vel utsatt, men Allegiant betjener faktisk syv destinasjoner fra Bellingham naa ... Men, ja - naa er vi litt paa viddene.

Men jeg registrerer at det tydeligvis ikke vil vaere noe savn aa miste rutetilbudet som et nettverksselskap tilbyr til fordel for lavkostselskaper ...
 
OK, så det er bortfall av rutetilbud fra nettverksselskap som diskuteres her. Jeg kan ikke se at rutetilbudet i Norge har blitt dårligere siden lavprisselskapene kom. Tvert i mot, det har da ekspandert enormt. En skal ikke lkke mer enn 11 år tilbake så hadde ikke Norge en eneste direkte ruteforbindelse med Spania. Skjekk hvilke tilbud som finnes idag!

Det er ikke bare lavprisselskapene som har stått for den ekspansjonen. Ta KLM f.eks. For 11 år siden 3 avganger fra Oslo og kanskje 1 fra Stavanger. I dag tror jeg de har over 20 avganger, ikke bare fra Oslo, men også TRF, KRS, STA, BGO og TRD,

Og de subsidierte (konsesjon) rutene finnes da fortsatt gjennom Widerøe. Og ønsker staten flere subsidierte ruter så er det bare å bevilge og legge ut på anbud. Det er ingen begrensninger på det.

Det kan hende en og annen rute er bortfalt, man da har vi i såfall fått flere hundre andre og nye.
 
HNL er vel utsatt, men Allegiant betjener faktisk syv destinasjoner fra Bellingham naa ... Men, ja - naa er vi litt paa viddene.

Men jeg registrerer at det tydeligvis ikke vil vaere noe savn aa miste rutetilbudet som et nettverksselskap tilbyr til fordel for lavkostselskaper ...

Jeg tror ikke du kan konkludere med det ut fra mine innlegg, om det er det du henviser til. Nettverksselskapene må klare å hente ut tilstrekkelig med penger fra kundene, og om de ikke klarer det så er det en naturlig konsekvens at går ut over tilbudet dersom myndighetene ikke trår til. Hvorvidt det er ønskelig er en annen ting.

Som det blir nevnt her er vel heller ikke resultatet så langt at rutetilbudet har blitt rasert etter 17 år med liberalisert marked.
 
Last edited:
HNL er vel utsatt, men Allegiant betjener faktisk syv destinasjoner fra Bellingham naa ... Men, ja - naa er vi litt paa viddene.

Men jeg registrerer at det tydeligvis ikke vil vaere noe savn aa miste rutetilbudet som et nettverksselskap tilbyr til fordel for lavkostselskaper ...


Alaska startet vel Beagleham - Honolulu ?
 
Det blir vel en stund ti Norwegian får et rutenett ut fra Bellingham, men Honolulu? Kanskje om noen kvartaler...
 
Vi alle ser at prisene er for lave på reiser i disse dager. Burde være lettere for Norwegian å gå foran for å øke prisene da det er private eiere og risiko. Holder de igjen på prisen, så har de nok tallmateriell å jobbe med.
 
Vi alle ser at prisene er for lave på reiser i disse dager. Burde være lettere for Norwegian å gå foran for å øke prisene da det er private eiere og risiko. Holder de igjen på prisen, så har de nok tallmateriell å jobbe med.

Kanskje noe vel amibsiøst å snakke på vegne av alle?

Jeg tror faktisk ledelsen i DY vet hva de driver med.
 
Er nok resultatet ved årets slutt som teller. Vil mene at Norwegian er bjelle sauen når det gjelder pris setingen på flyreiser i Norge. De andre vil følge etter.
 
Er nok resultatet ved årets slutt som teller. Vil mene at Norwegian er bjelle sauen når det gjelder pris setingen på flyreiser i Norge. De andre vil følge etter.

Hvorfor Norwegian? Jeg ville trodd at man ville fått bedre effekt om SAS satte en høyere pris. SAS bidrar også til hard konkurranse på pris, og siden DY ikke har så mange andre faktorer å konkurrere på så må de sette en pris som er lavere enn SKs pris. SK har andre faktorer de kan bruke i konkurransen. Ergo ville jeg konkludert motsatt i forhold til deg.
 
SAS hadde fuelavgift hele tiden, også da oljeprisen var under 40 dollar for litt over et år siden. Det SAS gjorde sist (i jan-feb 2011) var å legge på den fuelavgiften de allerede hadde.
 
Back
Top