Norwegian er et lavprisselskap, SAS er hva?

Re: Norwegian er et lavprisselskap, SAS er et .....?

Fullserviceselskap eller nettverkselskap er vel de mest vanlige navnene....

Er virkelig Norwegian et lavpris-selskap? Synes lavservice-selskap er mer dekkende, siden jeg oftere opplever lav grad av service enn lave priser.

Det må da være dekkende for SAS også, siden man kan fly i mange timer i strekk med SAS uten at de serverer noe annet gratis enn kaffe, mens de fleste andre europeiske full-service selskap serverer varm mat gratis på flyvninger over en viss lengde, og gjerne en snack på kortere flyvninger .

Synes flyselskap er mest dekkende for begge, jeg :) De to er dessuten verken det ene eller det andre. Avhengig av deres tilgang på kampanjepriser, kundeservice og hvordan deres produkt fungerer (men strengt tatt også min egen økonomi og min egen dagsform) så kan jeg oppleve dem som alt fra lavpris til høypris og fra høyservice til lavservice.

Last edited:

Jeg mener at Norwegian ikke er et lavprisselskap. Det er en illusjon de har vært veldig gode til å bygge opp.

Enig med FlightDeck. Å sette flyselskaper i "lavpris"- og "høypris"-båser er feilaktig og villedende.

Last edited:

De er vel begge tilpasset et land der folk kjører Mercedes til Rema, som noen så vittig sa her om dagen.
Dvs et folkeslag der kvalitet teller forunderlig lite i forhold til pris.

Ellers enig i at de begge er "flyselskap". Har iallefall personlig ingen stor opplevd forskjell som kan forsvare en større prisforskjell.

Last edited:

Vi har jo sett forskjellen nå etter DY startet med L/H.

Jeg mener at Norwegian ikke er et lavprisselskap. Det er en illusjon de har vært veldig gode til å bygge opp.

Enig med FlightDeck. Å sette flyselskaper i "lavpris"- og "høypris"-båser er feilaktig og villedende.

Ja, og det illustrerer vel det engelske Low Cost Carrier en bedre benevnelse?

I motsetning til SAS vet Norwegian hva de er:

Norwegian (Norwegian Air Shuttle ASA) er et skandinavisk lavprisflyselskap notert på Oslo Børs.

Dette er hva de starter med når de presenterer seg under "Dette er Norwegian" på websidene sine. Noe lignende klar uttalelse har jeg ikke funnet hos SAS.

Dette er hva de starter med når de presenterer seg under "Dette er Norwegian" på websidene sine. Noe lignende klar uttalelse har jeg ikke funnet hos SAS.

Tja, de bruker jo betegnelsen "lavprisselskap".

Så man kan vel kansje si at de har en "mening" om hva de er, og ikke nødvendigvis at de "vet" hva de er.

Tja, de bruker jo betegnelsen "lavprisselskap".

Så man kan vel kansje si at de har en "mening" om hva de er, og ikke nødvendigvis at de "vet" hva de er.

Tror vi kan se på det som hva selskapet ønsker å markedsføre seg som.

I grove trekk konkurrerer vel selskaper som regel enten på kostnad, eller på differensiering (av produkt eller tjeneste).

Cost-Value-Graph.jpg

Javel. Men hva betyr det i praksis at Norwegian er et "lavprisselskap"? Neppe så veldig mye mer enn SAS' definisjon av seg selv:

"We provide Best Value for Time and Money to Nordic Travelers whatever purpose of their journey."

SAS er et nettverkselskap. Og nettsidene sier dette i tillegg:
"We provide Best Value for Time and Money to Nordic Travelers whatever purpose of their journey."

Like lett å finne dette, som hos Norwegian, så her går det vel mer på viljen til å finne mer en evnen.

SAS er et nettverkselskap. Og nettsidene sier dette i tillegg:

Like lett å finne dette, som hos Norwegian, så her går det vel mer på viljen til å finne mer en evnen.

Nei, slettes ikke SAS-Steward - hvis du prøver deg med MSIE10 forsvinner venstremenyen i sasgroup.net og da finner du ikke en dritt. Ikke så bra for SAS så lenge meglere og investorer som stort sett benytter MSIE, men heldigvis kan de få det fra andre kilder som Oslo Børs sine sider.

Nei, slettes ikke SAS-Steward - hvis du prøver deg med MSIE10 forsvinner venstremenyen i sasgroup.net og da finner du ikke en dritt. Ikke så bra for SAS så lenge meglere og investorer som stort sett benytter MSIE, men heldigvis kan de få det fra andre kilder som Oslo Børs sine sider.

Lett å finne det SAS-steward skriver også med IE10, det står på side 3 her.
www.sasgroup.net
-sasgroup facts
-download company presentation

I motsetning til LCC-betegnelsen for NAS, kan man benytte Legacy Carrier-betegnelsen for ä beskrive SAS. Den viktigste delen av ord-valget i selskapenes Corporate Charter er ikke den innadvendte beskrivelsen av egen organisasjon, men heller den utadvendte beskrivelsen av markeds-segmentet som mälsiktes. Mens den ene fisker for occasional Globetrotters og Hikers, gär den andre etter Frequent Travellers og liknende andre reise-kjennere, dvs folk som ser pä reiser som Gastronomer ser pä Mat ... Dog kan man tvile pä om "Scandinavian Airlines Sweden" i 2013 fremdeles presterer ä leve opp til sin Legacy-arv fra "Scandinavian Airlines System"-tidene ?

Back