Norwegian er et lavprisselskap, SAS er hva?

Er lav pris en betingelse for å få lavpris-stempelet i Norge? Såvidt jeg skjønner, så kan det også beskrive et konsept og en forretningsmodell.

Trekk parallellen til dagligvarebransjen. En bransje som har vært gjennom store endringer siden lavpriskjedene etablerte seg. Butikkene ble mindre. Vareutvalget det samme. Fordyrende servicetilbud som ferskvaredisk fant man ikke plass til. Butikkarealene begynte også å fungere som varelager. Og ikke minst, prisene ble lavere. Etter hvert opplevde man at butikker flest gradvis ble mer og mer lik lavpriskjedene. De etablerte kjedene kom etter hvert med sine "kopier" gjennom egne lavpriskonsept.

Slutter Rema 1000 å bli en lavpriskjede i det øyeblikk Prix er billigere? Eller er det ike bare prisene som er avgjørende for å være "lavpris"?. Mitt inntrykk er at lavpris ikke er helt feil å oversette til lavpris.

Ellers er det jo litt spesielt at etter Norwegian etablerte seg som et lavprisselskap, har et selskap som SAS gjort store endringer og blitt mer og mer likt Norwegian. Servicen er ikke hva den var, man flyr med lavere marginer og jobber i langt større grad for å holde prisene lave. På tross av dette, virker mange her å mene at SAS fortsatt er et fullservice eller nettverkselskap. Mens Norwegian ikke lenger kvalifiserer for å være noe lavprisselskap. Kan man ikke like gjerne si at Norwegian fortsatt er et lavprisselskap og at SAS er i ferd med å bli det?
 
Nei, slettes ikke SAS-Steward - hvis du prøver deg med MSIE10 forsvinner venstremenyen i sasgroup.net og da finner du ikke en dritt. Ikke så bra for SAS så lenge meglere og investorer som stort sett benytter MSIE, men heldigvis kan de få det fra andre kilder som Oslo Børs sine sider.

Bullshit.
Synes du skal forsøke igjen, så finner du det. Om du vil riktignok. Igjen tror jeg det er mer viljen en noe annet som hindrer deg å finne faktainformasjon.
 
Er lav pris en betingelse for å få lavpris-stempelet i Norge? Såvidt jeg skjønner, så kan det også beskrive et konsept og en forretningsmodell.

Trekk parallellen til dagligvarebransjen. En bransje som har vært gjennom store endringer siden lavpriskjedene etablerte seg. Butikkene ble mindre. Vareutvalget det samme. Fordyrende servicetilbud som ferskvaredisk fant man ikke plass til. Butikkarealene begynte også å fungere som varelager. Og ikke minst, prisene ble lavere. Etter hvert opplevde man at butikker flest gradvis ble mer og mer lik lavpriskjedene. De etablerte kjedene kom etter hvert med sine "kopier" gjennom egne lavpriskonsept.

Slutter Rema 1000 å bli en lavpriskjede i det øyeblikk Prix er billigere? Eller er det ike bare prisene som er avgjørende for å være "lavpris"?. Mitt inntrykk er at lavpris ikke er helt feil å oversette til lavpris.

Ellers er det jo litt spesielt at etter Norwegian etablerte seg som et lavprisselskap, har et selskap som SAS gjort store endringer og blitt mer og mer likt Norwegian. Servicen er ikke hva den var, man flyr med lavere marginer og jobber i langt større grad for å holde prisene lave. På tross av dette, virker mange her å mene at SAS fortsatt er et fullservice eller nettverkselskap. Mens Norwegian ikke lenger kvalifiserer for å være noe lavprisselskap. Kan man ikke like gjerne si at Norwegian fortsatt er et lavprisselskap og at SAS er i ferd med å bli det?

Følger den her langt på vei.
Men husk hva et nettverkselskap er, og det er noe SAS definitivt fortsatt er og vil være. OM prisene, og servicenivå endres så vil det stempelet fortsatt bestå.
 
Back
Top