Vi skal være bra glade for at DY klarte å utfordre SAS-monopolet. Alt monopol er noe svineri, og der klarte jammen meg Kjos og Co det uventede, å gi SAS reell konkurranse, og til og med vokse over de på innenlandsmarkedet.
MEN - noen av oss synes DY har tatt vel mange shortcuts i en del sammenhenger, og mer enn utnytter systemet. Her på forumet har man diskutert alt fra polske kontrakstpiloter til det å ansette CA'er på NAV-kontrakt (altså lærlingeordning finansiert av skattebetalerne.)
Når man så utnytter en regel om at man i "ektraordinære tilfeller" kan fly med en CA mindre enn bestemmelsene tilsier (1 CA pr 50 seter), så utfordrer man selvfølgelig sikkerhetsaspektet.
(Jeg vet så ikke om DY reduserer antall pax tilsvarende, slik kravet f.eks er om man flyr med en ikke-brukbar slide (nødsklie/raft) i et fly.)
Nå er det ikke påvisst regelbrudd all den tid bestemmelsene åpner for disp., men spørmålet blir da om man her skviser disp.regelen vel ofte...
Det er kommet et konstant press i bransjen fra lavprisselskapene, og dette bidrar til at alle andre også må være kreative fremover.
Spørsmålet er bare hvor langt man skal strekke strikken....
Tally-Ho