Norwegian bryter sikkerhetsregler

Hadde vært litt interessant å vite hvor mange promille av avgangene det gjelder, ikke bare antallet.
 
Var det ikke ca. 80 tilfeller hos DY det var snakk om og 13 hos SAS, promillen blir vel da ikke så stor?
 
Var det ikke ca. 80 tilfeller hos DY det var snakk om og 13 hos SAS, promillen blir vel da ikke så stor?

Hvis dette gjelder hele SAS dvs alle tre land og over 1000 avganger daglig, så er promillen ikke synlig en gang i forhold til DY som kun har sine noen og 50 fly,og mange færre daglige avganger . Noen har sikket disse tallene et sted :old
 
Vi skal være bra glade for at DY klarte å utfordre SAS-monopolet. Alt monopol er noe svineri, og der klarte jammen meg Kjos og Co det uventede, å gi SAS reell konkurranse, og til og med vokse over de på innenlandsmarkedet.

MEN - noen av oss synes DY har tatt vel mange shortcuts i en del sammenhenger, og mer enn utnytter systemet. Her på forumet har man diskutert alt fra polske kontrakstpiloter til det å ansette CA'er på NAV-kontrakt (altså lærlingeordning finansiert av skattebetalerne.)

Når man så utnytter en regel om at man i "ektraordinære tilfeller" kan fly med en CA mindre enn bestemmelsene tilsier (1 CA pr 50 seter), så utfordrer man selvfølgelig sikkerhetsaspektet.
(Jeg vet så ikke om DY reduserer antall pax tilsvarende, slik kravet f.eks er om man flyr med en ikke-brukbar slide (nødsklie/raft) i et fly.)

Nå er det ikke påvisst regelbrudd all den tid bestemmelsene åpner for disp., men spørmålet blir da om man her skviser disp.regelen vel ofte...

Det er kommet et konstant press i bransjen fra lavprisselskapene, og dette bidrar til at alle andre også må være kreative fremover.

Spørsmålet er bare hvor langt man skal strekke strikken....

Tally-Ho
 
Sier meg helt enig med Tally - Ho.. Sikkerhet er noe man ikke skal tulle med, men derimot ta dønn alvorlig..

For mange sikkerhetsavvik over lengre tid er ikke spesielt positivt.. (MERK: er ingen DY motstander bare så det er klart, det gjelder ALLE flyselskap)

Det er vel ikke mye tvil om at DY har strukket strikken for langt i dette tilfellet..

Men forhåpentligvis lærer selskapet av disse tilfellene, og innarbeider bedre rutiner i tiden fremover :)
 
Back
Top