Bakkemannskaper bryter loven

Originally posted by Balle Chlorin

Originally posted by Speedbird

Noport har jo også hatt en del uhell på OSL også, de har kjørt på fly (minst 2 ganger),
ødela ene gate'en (kjørte en trapp under gate 51), tatt dør på flyene med gate'en,
bagasjebånd i kanten rundt luka, og generelt mye skader på kjøretøy.
De fikk jo omtrent alle kjøretøyene ny i Oktober, men når man ser på de i dag,
så kjører minst tre av Still-trekkerne med knust rute, de fleste Mulag'ene har vel
knust saftblander, og minst tre av trappene har blitt periodevis ødelagt..
..kan alle disse skadene være en følge av Noports ekstreme bruk av overtid?

Jeg kjenner personlig flere som har jobbet 300timer + i løpet av en måned,
og værste tilfellet jeg vet om var 20 timer dagen 6 dager på rad..

De fleste svenskene blir jo sure hvis de får under 250 timer i måneden,
så det kan jo bli interessant hva som skjer hvis proffice nå sitter lås på 160 timer..

Klart ting skjer i alle bedrifter, men jeg for min del har intrykket av at proffice omtrent må ha
basert seg på bruk av overtid når de skulle løse bemanningskabalen.
Det har alltid vært for lite folk (bortsett fra de første dagene, da jeg selv observerte
25 mann + på hvert enkelt fly..), og jeg har hørt fra ansatte i firmaet, at hvis man ser
på bemanningsbehovet, så har det selv fra starten av vært umulig å få nok folk på jobb,
uten bruk av overtid. En venn av meg ble ringt 17 ganger på en dag om han kunne komme
på jobb, til tross for at personen alt hadde 260 timer på skjemaet den måneden.

Jeg tror det er bra for bakkemannskapene, uansett om man jobbet i sa, np eller SGS,
at man nå får kastet lys på arbeidsmiljøet på flyplassen(e).
Å bruke flyskader, knuste ruter på utstyr, manglende rotorlys, kjøring utenfor tillatt kjøreområde, påkjøring av fly med bru osv. som eksempler på NP sin udugelighet, henger ikke på greip. Flyskader skjer ALLE. Også SA og SGS. Hvilken stuer kan med hånda på hjertet si at han ALDRI har subbet borti luka med båndet på vei ut? Tar man en titt på utstyret til SA vil man vel også se at utstyret har vært i flittig bruk, og ser man over på verkstedet ved GA terminalen ser det jo ut som en skraphandler. Det er vel heller ikke så veldig lenge siden den ene rullebanen ble stengt på OSL etter at en som var ansatt i et annet firma enn NP valgte den kjappeste veien mellom A og B til GA terminalen. Brur som har krasjet med fly har blitt beskrevet flere ganger i VG hittil i år, og det har skjedd med andre enn NP også.
Uansett mine herrer så hadde alt dette dere beskriver her skjedd hos oss i oljevirksomheten så hadde det blitt intern granskning.
Og det spørs om ikke det er nødvendig hos både NP og SA etter det dere beskriver.
En intern granskning der rotårsakene fremkommer ser jeg som nødvendig ut fra denne tråden.
Som ansatte bør en del av dere sørge for at dette skjer. Dere har selv ansvar for egen jobb og arbeidsplass.
Hvor er Arbeidstilsynet , Avinor , flyselskapene og deres leverandører i denne saken?

Alle bedrifter har overtidshaier... (no pun intended) og særlig i bedrifter hvor de ansatte er i begynnelsen av tjue-årene. Man har stor kapasitet og er fri på de fleste områder. Men når man passerer 30 så vil, særlig de hvis man har jobbet som stuere eller andre belastningstunge yrker, man ofte betale tilbake for iveren. Det er da synd hvis man har jobbet i bedrifter med dårlig HMS oppfølging. Ihvertfall er det her i SGS enormt behov for overtid, og i sommerperioden (hvor behovet er størst) så er det stadig påminnelser fra verneombud, tillitsvalgte og ledere om at man skal ikke jobbe mer enn hva loven sier. Det kanskje virker som alt er greit, men tar man på deg skift over 14 timer så er man sliten. Man blir uoppmerksom, gjør feil enklere og kroppen får ikke den nødvendige vile hvis man gjør mange tunge uergonmiske løft på korte intervaller. NP har bare vært i drift i knapt ett år, og har sikkert ikke fått erfaringer med langtidssyke som følger av belastningsskader. Men det er noe man sliter med i SGS og helt sikkert i Servisair og. Og det til tross for at man har vært nøye med at folk faktisk holder seg innenfor arbeidsmiljøloven.

om vikarer og innleid arbeidskraft

PA har vel rundt 60-70 personer som er fast 100% ansatt ute på rampen. Et vanlig lag er 2 stykker som er fast ansatt og 1-2 vikarer. De som er time vikarer får som regel muligheten til å bli fast ansatt etter noen måneder i arbeid om det er ønskelig.

Det er heller ikke sant at NP bare brukte time vikarer fra begynnelsen av, da var vel alle som var ansatt på ramp i 80% fast stilling.

Dette er ikke tall som jeg sitter med, mest bare tatt fra hodet fra det jeg ser hver dag.

Slik jeg ser det var det bra for oppstarten av NP på Osl å ta inn haugevis av unge arbeidsvillige svensker, men det funker ikke så bra langsiktig, så for NP sin del håper jeg at de begynner å tenke litt mer langsiktig snart.

Og til Bluejuice, du er utrolig, virker som du enda ikke har skjønt at rykter og pisspreik regjerer på Osl og ellers i hele flybransjen. Som om du suger til deg allt du hører og bringer det videre, eller kanskje det er du som er roten til hele problemet, at det er du som går rundt på Osl og finner opp rykter og sprer de rundt :colgate:

Originally posted by learjet

Slik jeg ser det så er det ingen problemer med å bruke vikarer. Det er noe som ofte er helt nødvendig for å holde hjulene i gang.

I f.eks SA så er man 100% avhengig av vikarer i perioder som s.feks sommer. Nå hvor trafikken er høyere enn normalen og det er umulig å avikle trafikk programmet uten ekstern hjelp.

Men slik NP har valgt å drive med 100% vikarer (mange er nå fast ansatt etter press) er nok ikke en optimal løsning for alle. Og det har vist seg at det fort går litt galt avsted.

Det at det er Norwegian som får litt pes er jo på en side synd, i og med at NP kun er en leverandør og som det tidligere er uttalt her så tar man det som en selvfølge at underleverandøerer følger loven.

På den annen side så har NAX valgt et tilbud som som ganske mange har stillt seg undrende til i utgangspunktet. Hvor NP er nødt til å holde kostadene på et absolutt minimum. Og det er vel det som har vært planen når man bare bestiller "timer" etter behov fra Proffice Aviaton. Nå ser det ut som om dette kan slå litt sprekker, og det kan bli spennede og se fortsettelsen. Hva gjør NP videre og hva gjør NAX for å holde seg unna skiten som smitter over på dem.
S

Sier du at vi har blitt fast ansatt under press?
Det er helt frivillig og søke da. Man har da fri vilje her i landet.

Originally posted by Bluejuice

En gang for alle liksomvitere. Vikarene som er hos SA er vikarer fra Adecco, SA har egne ansatte som er ansatt i SA og ikke Adecco. NP har neste ingen faste ansatte, men de som jobber i NP er ansatt i Proffice Aviation. Det betyr at NP har så og si 100% innleid arbeidskraft, hva sier flyoverenskomsten om det? Står det ikke et kapittel om det noen sted der?
Jag er inte bitter, nej....

NP har egen ledelse på ENGM. Så har man de som er ansatt i Proffice Aviation, usikker på hvor mange som er fast ansatte nå, men det er en god del. Så har man vikarene, som kan søke seg til fast jobb i Proffice Aviation,hvis de ønsker fast jobb. Noe det blir rådet til for vikarene skal ikke få jobbe så mye som de faste. (Altså 145-150 timer i mnd)
Og vi bruker flyoverenskomsten så den sier vel ikke noe om at vi er ansatte i et annet firma enn de vi jobber for. Så NP leier inn arbeidskraft ja,men ryktene sier at PA blir mer og mer borte, noe vi også legger merke til selv, at de gir mer og mer plikter og ansvar til NP ledelsen.

Originally posted by Huttetu

om vikarer og innleid arbeidskraft

PA har vel rundt 60-70 personer som er fast 100% ansatt ute på rampen. Et vanlig lag er 2 stykker som er fast ansatt og 1-2 vikarer. De som er time vikarer får som regel muligheten til å bli fast ansatt etter noen måneder i arbeid om det er ønskelig.

Det er heller ikke sant at NP bare brukte time vikarer fra begynnelsen av, da var vel alle som var ansatt på ramp i 80% fast stilling.

Dette er ikke tall som jeg sitter med, mest bare tatt fra hodet fra det jeg ser hver dag.

Slik jeg ser det var det bra for oppstarten av NP på Osl å ta inn haugevis av unge arbeidsvillige svensker, men det funker ikke så bra langsiktig, så for NP sin del håper jeg at de begynner å tenke litt mer langsiktig snart.

Og til Bluejuice, du er utrolig, virker som du enda ikke har skjønt at rykter og pisspreik regjerer på Osl og ellers i hele flybransjen. Som om du suger til deg allt du hører og bringer det videre, eller kanskje det er du som er roten til hele problemet, at det er du som går rundt på Osl og finner opp rykter og sprer de rundt :colgate:

Det har slått meg også, makan til sutrehue.. Klager for alt som NP gjør.. SA gjør ALT så mye bedre vettu....

NRK P1 kjører saken videre for fullt. Den overskygger faktisk den gledelige meldingen om kjempeoverskudd i Norwegian. Nå snakkes det om politianmeldelse og Norwegian lover å rydde opp i selskapet som aksjonæren Finnair eier...

Innleie av vikarer/ansatte blir mer og mer vanlig i hele samfunnet. Handlet i går på Rema Stormarked borti gata her og på navneskiltet til kassedamen stod det Xtra personell....riktig og effektiv bemanningsløsning.....

Jepp, NRK kjører på. Her er saken fra NRK Dagsnytt :

(ber om at ingen kopierer eller videreformidler denne, for ordens skyld)

Lover å rydde opp

Norwegian lover nå å rydde opp i brudd på arbeidstidsbestemmelsene blant selskapets innleide bakkemannskaper. Det ble tidligere denne uken kjent at Norwegian bruker bakkemannskap som jobber inntil 30 dager i strekk. Arbeidstilsynet vil politianmelde dette.

Adm.dir. Bjørn Kjos i Norwegian lover at selskapet rydder opp. Han peker på at man ikke kan akseptere brudd på norske lover og regler.
Det er Finnairs datterselskap North Port som sammen med Proffice Aviation som hjelper Norwegian med å rekruttere bakkepersonell. Kjos sier de har bedt Finnair om å rydde opp.

Seniorinspektør Arne Helge Mikkelborg i Arbeidstilsynet sier saken dreier seg om brudd på arbeidstidsbestemmelsene, brudd på overtidsbestemmelsene, brudd når det gjelder fritid og brudd når det gjelder arbeidsmiljø og arbeidsforhold.

Til tross for turbulens rundt Norwegian de siste dagene, så la selskapet i dag fram historisk gode kvartalstall. I 2. kvartal fikk selskapet et driftsresultat på 85 mill kroner. Det er en forbedring på rundt 50 mill kr i samme periode i fjor. Bjørn Kjos understreker at resultatet er bra, og han avviser at det skyldes underbetalt arbeidskraft.

Fant DENNE

http://e24.no/naeringsliv/article1894098.ece

- Vi forventer at arbeidsmiljøloven følges, og vi kommer til å følge denne saken tett. Vi er i dialog med Northport, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian. Det var NRK som i går meldte at selskapet som leverer bagasjehåndterings- og ombordstigningstjenester for Norwegian har kommet i Arbeidstilsynets søkelys

.....og jeg må si meg enig, Norwegian her vel hentet inn anbud på lik linje som andre firmaer og valgt det billigste/beste tilbudet.

Det er slik det fungerer, enkelt og greit. Norwegian går fri her i mine øyne.

Det er jo svært beklagelig at det er Norwegian som får svi i denne saken. Finnair + Northport må ordne opp og ta ansvar, slik at Norwegian ungår unødvendige saker med dårlig mediaomtale.

Originally posted by Balle Chlorin

Hvilken stuer kan med hånda på hjertet si at han ALDRI har subbet borti luka med båndet på vei ut?

*Rekker opp venstrehånda, med høyrehånda på hjertet*

Det du beskriver, har jeg aldri gjort.... ^_^

Jeg HAR subbet borti en vingeforkant med kurven på en de-icingbil, men den ripa ville aldri ha blitt oppdaget, noengang, om ikke jeg hadde meldt ifra selv...

Åja, og jeg har fyllt en APU med de-icingvæske... :rolleyes:

Jeg bare ser realiteten i dette jeg. Jeg sier ikke at SGS eller SA er så mye bedre.. men bedre er dem, derfor prises der etter.

kan ikke du slutte og sutre. SA STINKER bigtime de også. Nei rydd for egen dør før du lirer av deg så mye negativitet mot NP. Dette med overtidsbruken vil garantert rette seg opp. Tro meg arbeidstilsynet kommer nok til og gå grundig igjennom alle handlingselskapenes overtidsbruk. Blir spennede og se hvor lenge ditt kjære SA overlever når swissport eller noen andre norske aktører kommer til OSL. (nordport i Bergen eller Røros flyservice. Kanskje du da må begynne som vikar du også!!!!!

Jeg synes det er riktig at Norwegian tar ansvar og sørger for at underleverandørene følger loven. Selv om de ikke er skyld i saken, så vil jeg påstå de har et moralsk ansvar. Man kan sammenligne med selskaper som Ikea, Nike, og andre store firmaer som bruker underleverandører i diverse land. Der får de for pukkelen når underleverandørene ikke følger loven, eller har 'uverdige' forhold.

Back