Norwegian bryter sikkerhetsregler

TG923

ScanFlyer Crusty
Medlem
Norwegian får refs fra Luftfartstilsynet for brudd på sikkerhetsreglene. Selskapet har flydd med for få besetningsmedlemmer.

I følge innslaget i SønDagsrevyen har Norwegian brutt regelverket ved å fly med for få besetningsmedlemmer 82 ganger hittil i 2010

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7361082

Innslaget fra Søndagsrevyen er foreløpig ikke lagt ut på nrk.no
 
Last edited:
Hvordan er disse reglene: Er det antall seter for salg, eller antall seter rent fysisk som styrer hvor mange de må ha? Sagt på en annen måte: Siden DY nå stadig faser inn nye -800 maskiner med større kapasitet enn etterspørselen kanskje er på enkelte ruter, kan de velge å ikke legge ut mer enn 150 seter for salg for å spare inn 1 CC (rent teoretisk)?
 
Kanskje SAS kan ta samme tilnærming for den varslede pilotmangelen frem mot jul- det holder vel at en pilot flyr flyet? ;)
 
Mener at det skal være 1 cabincrew pr 50seter, fysisk - om det er pax eller ikke.
Isåfall skulle man vel søke dispensasjon (på forhånd) dersom du ikke har så mange pax.
B733 = 148-149 seter, 3 crew - minimum.
B738 = 189 seter, 4 crew - minimum.
 
Så vidt jeg ved er det sæde antallet der afgør hvor mange cabin crew der SKAL være ombord.
189 seat er lig med 4 cabin crew
150 seat er lig med 3 cabin crew
Hilsen
Ole
 
Det kom vel fram i innslaget at det er tillatt å fly med 1 manko hvis det kom som følge av akutt sykdom. I samme periode hadde vel SAS 13 slike tilfeller. Det ser altså ut til DY har strukket dette vel langt.
 
Det kom vel fram i innslaget at det er tillatt å fly med 1 manko hvis det kom som følge av akutt sykdom. I samme periode hadde vel SAS 13 slike tilfeller. Det ser altså ut til DY har strukket dette vel langt.

Det er vel kun tilladt tilbage fra destinationen til basen og med dispensation, såvidt jeg ved. Har aldrig hørt om at der er givet dispensation ud fra hjemmebase ved manko på CA.
 
Det er vel kun tilladt tilbage fra destinationen til basen og med dispensation, såvidt jeg ved. Har aldrig hørt om at der er givet dispensation ud fra hjemmebase ved manko på CA.

Om det er konkret formulert slik i regelverket eller ikke kjenner jeg ikke til, men fikk forståelsen av at det er slik SAS har praktisert det.
 
Er det en mulighet for at de har tolket regelen litt feil eller er det bare en unskyldning?
 
Dette er vel noen av grunnen til at SAS har flere kanselleringer enn DY.

DY har praktisert reglen litt mindre restriktivt og flydd flere ganger enn SAS når de har hatt en i manko framfor kansellert.
 
Synes nu at der er noget i undskyldningerne der ikke hænger sammen:

"Vi har uddannet folk lidt for sent og manglede folk"

"Hvis vi vælger mellem at cancellere og flyve med reduceret bemanding har vi valgt det sidste"

Hvordan passer det sammen med at det kun må praktiseres ved akut sygdom? Og i sidstenævnte tilfælde - kan det tolkes som at det er vigtigere at gennemføre end at overholde lovgivningen?

Ikke specielt smarte udtalelser....
 
Her er reglerne forøvrigt:

b) Ved overholdelse af ovenstående litra a) skal luftfartsforetagendet sikre, at minimumsantallet af kabinebesætningsmed-
lemmer er det største af følgende antal:
1) et kabinebesætningsmedlem for hver 50 eller påbegyndt 50 passagersæder, som er installeret på samme dæk i fly-
vemaskinen, eller
2) det antal kabinebesætningsmedlemmer, som deltog aktivt i den pågældende nødevakueringsdemonstration i fly-
vemaskinens kabine, eller som antages at have deltaget i den relevante analyse. Hvis den maksimale godkendte
passagersædekonfiguration er mindst 50 sæder mindre end det antal sæder, der blev evakueret under demonstra-
tionen, kan antallet af kabinebesætningsmedlemmer dog nedsættes med 1 for hvert multiplum af 50 sæder, som
den maksimale godkendte passagersædekonfiguration er mindre end den certificerede maksimumskapacitet.

d) Under uforudsete omstændigheder kan det krævede minimumsantal af besætningsmedlemmer nedsættes på betingelse
af,
1) at antallet af passagerer er nedsat i overensstemmelse med de procedurer, der er angivet i driftshåndbogen, og
2) at der indsendes en rapport til myndigheden efter fuldførelsen af flyvningen.
 
Så hjemmebase er altså ikke direkte nevnt i regelverket, det åpner for ulike tolkninger.
 
Betyr pkt. 2 at man ved å blokkere 50 seter kan definere flyet som å ha 50 seter færre enn maks konfigurasjonen, og dermed fly med en færre CC?
 
Så hjemmebase er altså ikke direkte nevnt i regelverket, det åpner for ulike tolkninger.

Akkurat som "uforudsete omstændigheder" også kan tolkes forskelligt. Mener dog at have hørt at SLV i Danmark har meldt ud at de tolker det som lovligt hjem til basen, hvis crew bliver syg på turen ud eller på stop. Men kan dog ikke finde det skrevet ned nogen steder.

Hvis det er almindelig sygdom, så må det skulle dækkes af standby-personale og har man ikke nok af dem, så har jeg svært ved at se at man kan kalde det "uforudsete omstændigheder" - så ville man i praksis altid kunne flyve med under minimum crew.

Men luftfartsmyndigheder i Norge siger jo også tydeligt i interviewet at de tolker det anderledes end DY gør.
 
Betyr pkt. 2 at man ved å blokkere 50 seter kan definere flyet som å ha 50 seter færre enn maks konfigurasjonen, og dermed fly med en færre CC?

Ja under uforudsete omstændigheder - ikke hvis man bare generelt har uddannet for lidt crew eller har for mange syge den dag.

Udgangspunktet må være at man altid flyver med minimums-crew eller mere - og i yderst sjældne tilfælde - primært ifm. crew sygdom i arbejdstiden og på slingen kan dispensere indtil man igen kan komme hjem og få nyt crew med.
 
Reglene er utrolig enkle.
1 kabinansat per 50 innstalererte seter, eller fraktion av sådan. Det vil si at dersom det er 51 seter skal det være 2 kabin ansatte, samme om det er 99 seter i flyet.
Man kan få dispans til reduksjon dersom det akutt like før flyvning oppstår noe med en av de kabiansatte, men da skal det også reduseres antall pax ombord.
Det er mye vanskeligere å få dispans fra en basestasjon, en en uterstasjon. Men reglen for å eventuelt offloade pax står uansett.
At SAS har 13 flyvninger med manko er uakseptabelt, hva Norwegian har her vil jeg ikke engang kommentere.
 
Jeg mener å huske at SAS hadde en rute fra Oslo til Molde på 80-90 tallet hvor det kun ble solgt 50 plasser ombord, det såkalte "postflyet". Og grunnen til at de ikke solgte fler enn 50 plasser var vel fordi de kjørte med redusert CC ombord.
 
Back
Top