Norwegian bestiller 222 fly

"Vi vil ikke være størst, bare best i vår nisje" var mottoet under den logoen en gang i tiden... :)

Apropos den tiden, hva om de hadde malt en av de nye maskinene i de gamle fargene fra 90 tallet, eller blir det for likt Braathens SAFE fargene?
 
Kan det tenkes at neste bestilling av long haul fly blir både A350 og 787? Satt vel egentlig og ventet på neste runde med 787 jeg da.

Utrolige nyheter!
 
Kjos kommer sannolikt vara pensionär och närmare 80 år gammal när DY har fått medparten av sina A320NEO & B737-8MAX. Frågan om nationaliteten på framtida kabinpersonalen hos DY bör ställas till Björn Kjos "kronprins"dvs nästa CEO för Norwegian Air Shuttle.
Här i Sverige har Björn Kjos idag till svensk media sagt att Norwegian är ett "Skandinaviskt" flygbolag.
 
Last edited:
Må vel være lov å være uenig med folk, og ha egne meninger om saken uten å bli kjeppjaget og latterliggjort? Er jo tross alt et diskusjonsforum :rolleyes:


Tilbake til saken, der er hyggelig at noen selskap satser, skulle heller hatt aksje der i dag ;) Et fint sitat fra en flyver her inne som jeg likte; "noen flyselskaper har å tjene penger som mål, andre skal kun spare penger".
 
Finnes det noen leveringsplan ennå? Da kan man jo regne seg til flåtestørrelsen ...

Da kan jeg jo svare meg selv ...

- I 2022 ligger vi et sted mellom 175 og 200 fly, sier Kjos.

Han regner da med at Norwegians markedsandel i Europa har gått fra dagens nivå på 2 prosent til 6 prosent.

Aftenposten har et intervju hvor kjos går litt mer i detaljer.

http://www.aftenposten.no/okonomi/i...tjafs-midt-i-krisen-6748938.html#.TyB_ZIFALEU

Jeg fleipet engang med at jeg kunne bli Norwegian's stasjonssjef her i Atlanta - nå tør jeg ikke lenger fleipe med det.... :fly
 
Nye fly nye ruter!
Dette blir bra og det var overrasket!

Tror nok vi får nye ruter i fra TOS med tiden da ja ;)
 
Ingen av mine kompiser i DY var særlig fornøyde med dette.
Trond Giske er sikkert fornøyd til DY finner ut at det er mye billigere å flagge ut hele bedriften og skatte i utlandet... Hvorfor være i Norge, når så stor del av driften skal være i utlandet?

Tråden handler om flykjøp, kan vi ikke bare snakke om det? :angry:

Gratulerer Norwegian, som er raskt på veg til å bli en betydlig aktør i hele Europa og ikke bare Skandinavia! :fly :EU
 
Grattis til Norwegian! En unik ledelse som virkelig får omdannet strategi og ord til praktisk handling!
 
Grattis til Norwegian! En unik ledelse som virkelig får omdannet strategi og ord til praktisk handling!

Eller aggressiv handling, ifølge konkurrenten:
- Dette er en utrolig aggressiv handling. Kjos skal knekke SAS, sier en sentral SAS-kilde til Aftenposten.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Kjos-tok-erkerivalen-pa-sengen-6749302.html

Dagens DN i papirutgaven har også fyldig dekning, men de tar det nærmest for gitt at opsjonene benyttes og skriver at det dreier seg om 372 fly til 115 mrd (anslag). Ifølge analytiker Petter Nystrøm i ABG Sundal Collier er en av de store risikoene prisene i bruktmarkedet - Norwegian må nemlig selge sine "gamle" fly til en brukbar pris for løpende å skaffe egenkapital til de nye maskinene.
 
En trist dag for alle piloter og kabin ansatte i Norge som kjemper intenst for å beholde en god og sikker arbeidsplass.. Tydelig at ekstremkapitalismen er det eneste media og folk hyller i dag. De som tror at DY blir en bra arbeidsplass fremover får tro om igjen. Ikke lenge til de faste ansatte i DY er undertallige, og det er da løpet er kjørt for dem...

PS. trengte vi enda en Ryanair?

Leser for første gang denne tråden i dag - og oppgulp og negativister måtte selvsagt komme med noe!
Nei, det er ikke lett å glede seg over andres suksess!
 
Kjos har jo snakket mye om at langdistanseplaner fra Skandinavia til feks Asia handler vel så mye om alle Asiatene som vil til Europa på ferie som Europeere som vil andre veien. Kan det tenkes at Norwegian vil etablere seg i Asia og feede inn til langdistanseruter som går til Skandinavia? Jetstar har jo gjort noe lignende da de har valgt å ekspandere til Vietnam og skal inn i Japan.
 
Mange spekulasjoner om hva dette flykjøpet innebærer. Tror nok SAS mildt sagt har noen utfordringer. Tenker på da også på disse langrutene Norwegian planlegger. Gitt Kjos & co legger seg kloss opp til SAS sitt rutenett og starter å fly New York, Bangkok, Beijing, Shanghai og kanskje noen til. De sikter seg åpenbart inn mot det nordiske markedet som SAS lever av nå. Hvor lenge kan da SAS makte konkurransen med sine 10-12 år gamle langdistansemaskiner, de har neppe så mye å gå på om Kjos senker snittprisene med en tusenlapp. Ikke har de nye langdistansfly i bestilling og det er vel usikkert om de har finansielle muskler til å kjøpe. Uansett kommer de langt bak i køen. Er det her Kjos vil stramme skrustikka rundt SAS?
MÅ SAS gi opp ic-flygningene kan det vel være begynnelse på slutten for det tradisjonsrike selskapet, eller?
 
Det är verkligen inte bara DY VS SAS på interkont. Så länge inte DY kan flyga dagligen i hög säsong till samtliga interkont linjer har konkurrenterna fördelar.
På linjerna till NYC och BKK blir framförallt CO/UA och Thai Airways tuffa konkurrenter till Kjos & CO. Thai är mycket stora på ARN/CPH/OSL-BKK och med ARN/CPH-HKT stärker de ytterliggare sitt grepp om kunderna. Thai kommer bli en svår konkurrent till DY och sannolikt erbjuda en överlägsen inflight produkt. SAS kan bidra med omfattande feed till sina Star Partners från Norden.

Med tanke på Norges politiskt ansträngda relationer med Kinas regering är det absolut inte självklart att luftfartsmyndigheterna i Peking beviljar Norwegian något flygtillstånd till Kina. Statliga Air China & SAS har däremot ett bra sammarbete. Med Air Chinas nya linje PEK-CPH & SAS linje CPH-PVG fördjupas sammarbetet ytterligare mellan de två Star Alliance bolagen.
 
Last edited:
Og her er vel delvis svar til de som lurte på om det vil komme bestilling på flere Dreamlinere....

I samme artikkel på dinside som Basse-HAU referer til (http://www.dinside.no/888139/dette-angrer-norwegian-paa) så sier Kjosern at de ser på nye Dreamlinere, men først etter 2014. "Vi må ha kontroll på tempo når vi faser inn.."

Det viser vel at det er en smule gjennomtenkt også dette her, og at de vil trå forsiktig på IC. Det å bygge opp gode materuter før de går for enda flere 787 (såfremt de får nok pax) er vel ikke så dumt.

Det er uansett ingen tvil om at det vil bli spennende å følge Norwegian fremover...og forsovidt, kanskje ikke minst SAS.
 
Er jo nevnt tidligere dette medfører jo at behovet for ny ansatte styrkes, og da sakser jeg fra Stavanger Aftenblad:

I stedet benytter det norsk-eide lavprisselskapet seg av korttidskontrakter via et utleieselskap av personell i Irland. Piloter herfra får halvårige kontrakter om gangen for å føre fly tilhørende Norwegian.

På den måten unngår Norwegian faste ansettelser og slipper unna dyre arbeidstidbestemmelser og sosialutgifter i tillegg. Ordningen er sterkt kritisert av flygerorganisasjoner.

Denn posten hører likemye inn under det bejublede storkjøpet som udner diverse andre tråder, så derfor la jeg den her:crowded
 
Når det gjelder valget av 2 leverandører, Airbus og Boeing, kan dette være meget lurt
også av leverings-sikkerhets hensyn.
En så stor expansjon krever enormt stor planlegging, investeringer, ansettelser, logistikk,
avtaler, tillatelser etc etc. Satser man alt på ett kort f.eks. Boeing og det blir større forsinkelser
i prosjektet (ref 787/A380) kan dette skape store problem for hele planen og økte kostnader.

Har man derimot valgt begge leverandører har man sikret 3 ting:
1. Sjansen for at ting går etter planen dobbles.
2. Man risikerer ikke at de som valgte "riktig" leverandør får materiell men ikke du
og dermed har lavere kostnader.
3. To fabrikker bygger raskere enn en, og man vil få hurtigere leveranser av nye fly

W
 
Last edited:
Back
Top