Norwegian bestiller 222 fly

Dette kom overaskende på meg, holdt nesten på å dette av stolen når jeg leste om denne bestillingen i dag morges.

Men bra for oss spottere på Gardermoen og ellers i Skandinavia! Fint at det også kommer litt flere Airbus til OSL.

Bare å gratulere Kjos og Norwegian, og ønske lykke til! :)
 
Jeg og!!!! når jeg så dette på nyhetene satte jeg frokosten i halsen!! dette er heeelt utroli (i am happy på norwegian sine veiner)

Gratulerer Kjos og Norwegian :) :)
 
En MAX vi antakelig klare Oslo-Dubai og motsatt med 186pax, dette utgjør 48.000-72.000 i ekstra bilettintekter mot en 174 seter NEO.

Har MAX så mye bedre rekkevidde at de vil klare Oslo-Dubai med full maskin? Med dagens 738 flyr de vel bare med ca 3/4 full maskin for å klare det i ett hopp.
 
Hvilke motorer vil DY's A320 NEO få? CFM eller PW?

Det er pw1000 (PW1124G/1127G/1133G) og LEAP-X fra CFM er beregnet på denne.
Jeg aner ikke forskjellen på forbruket på disse to. Eneste jeg kan se er at PW1000 for NEO bruker 15% mindre fuel Sammenlignet med v2500, og LEAP-X bruker 16% mindre sammenlignet med CFM56 motoren.
Om dette er reelle tall når motorene henger under vingene er jo ikke sikkert.

Les litt på linken her på forskjellen.
http://airinsight.com/2011/11/09/co...-body-engines-gtf-vs-leap-maintenance-costs/¨

Håper NAS velger PW :D
 
60-80 mrd NOK ;-)

Det var lyntogprisen jeg viste til. Sikkert dumt å bringe det inn i debatten, og det var for så vidt ikke meingen. Men synes bare det var litt av et sammentreff at Kjos holdt pressekonferanse tre timer før Jernbaneverket. Det var kanskje ikke heeeelt tilfeldig. ;)
 
WOW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hva skal man si? Dette overgår alt jeg hadde forestilt meg. 222 nye fly er ikke småtteri.
Håper DY vet hva de gjør, og ikke risikerer hele selskapet. Når det er sakt, har de allerede bevist at de har kontroll. :D:D:D
 
Dette var friskt! Blir vel småtrangt på OSL om noen år hvis planene til Kjos slår til..

W

Nuvel . .det er neppe OSL som er i tankene til Kjos ...

*Imponert* - ikke annet å si. Ryanair var vel ikke helt heldige med sin variant av denne løsningen, de har jo hatt litt problemer med å bli kvitt maskinene når de ønsket. Vi får håpe DY er dyktigere/heldigere.

Finnes det noen leveringsplan ennå? Da kan man jo regne seg til flåtestørrelsen ...
 
Syke greier å våkne opp til :)
Men er det noen som kan få dette til, så må det være Kjos.

Da får man bare ønske dem lykke til :)
 
Ja, men du må jobbe på kontrakt og ha base i utlandet. Hvis du ikke allerede er pilot, hold deg unna yrket, for det er i ferd med å bli helt ødelagt dessverre :)

Ellers er det blårussmorsomt at DY bestiller fly selvsagt :)
----
Markedskreftene råder her, og de pilotene som sitter på gamledagse betingelser og med ordnede forhold, må bare holde seg fast, og håpe at båten holder til de blir pensjonister;-)
Kjos sier i et intervju i dag at pilotbransjen er internasjonal, og at han henter pilotene til de betingelsene som markedet vil gi. Han snakker om åpningen av Malagabasen, men sier ikke noe om at dette er utlendinger på kontrakter som skal fly derfra.

Jeg kan ikke vanskelig se at tradisjonelle selskaper på sikt kan overleve her hjemme slik de gjør i dag, og DY posisjonerer seg nå voldsomt for å overta mye av markedet.
Men skulle nå markedet av en eller annen grunn kollapse, så må da Kjos og Co sitte med en uhyre stor risiko. Jeg vet ikke om det er gratis å avbestille / ikke innfri slike opsjonsavtaler?
 
Nuvel . .det er neppe OSL som er i tankene til Kjos ...

*Imponert* - ikke annet å si. Ryanair var vel ikke helt heldige med sin variant av denne løsningen, de har jo hatt litt problemer med å bli kvitt maskinene når de ønsket. Vi får håpe DY er dyktigere/heldigere.

Finnes det noen leveringsplan ennå? Da kan man jo regne seg til flåtestørrelsen ...

Så har da FR noen grusomme interiør farger :p
 
En trist dag for alle piloter og kabin ansatte i Norge som kjemper intenst for å beholde en god og sikker arbeidsplass.. Tydelig at ekstremkapitalismen er det eneste media og folk hyller i dag. De som tror at DY blir en bra arbeidsplass fremover får tro om igjen. Ikke lenge til de faste ansatte i DY er undertallige, og det er da løpet er kjørt for dem...

PS. trengte vi enda en Ryanair?
 
Hu hei hvor det går, jeg trodde ikke mine egne øyne, da jeg leste overskriften her inne, men med 5 sider fulle av posts og flere nettaviser som bekreftet dette er det bare å ta det for god fisk.

Norwegian gir i allefall gass, det er det ingen tvil om.

Det som overrasker meg litt, er at det virker som at ikke en kjeft viste om det, så noen hos DY har gjort en god jobb med å legge lokk på saker og ting!
 
En trist dag for alle piloter og kabin ansatte i Norge som kjemper intenst for å beholde en god og sikker arbeidsplass.. Tydelig at ekstremkapitalismen er det eneste media og folk hyller i dag. De som tror at DY blir en bra arbeidsplass fremover får tro om igjen. Ikke lenge til de faste ansatte i DY er undertallige, og det er da løpet er kjørt for dem...

PS. trengte vi enda en Ryanair?

Ja, det er jeg helt sikker på at de DY-ansatte føler i dag. Sikkelig triste. :D Hva skiller ekstremkapitalisme fra kapitalisme - en som liker høye flyverløninger, og en som ikke gjør det? Den nokså røde næringsminister hyller Kjos sin satsing i dag. Det er kanskje ikke tråden eller dagen å klage..?
 
Ja, det er jeg helt sikker på at de DY-ansatte føler i dag. Sikkelig triste. :D Hva skiller ekstremkapitalisme fra kapitalisme - en som liker høye flyverløninger, og en som ikke gjør det? Den nokså røde næringsminister hyller Kjos sin satsing i dag. Det er kanskje ikke tråden eller dagen å klage..?

Hvis det er slik at markedet råder i pilotbransjen så skulle man tro at etterspørselen nå økte litt (hvor mye den øker er vel avhengig av hvor kundene til se nye flyene kommer fra - dvs. om det er nye kunder, eller i hvor stor grad disse stjeles fra andre selskaper). Med økt etterspørsel så vil det, vel alt annet likt, ikke innebære noen forverring, men det er en helt annen diskusjon.

Gratulerer til DY for en stor nyhet!
 
En trist dag for alle piloter og kabin ansatte i Norge som kjemper intenst for å beholde en god og sikker arbeidsplass.. Tydelig at ekstremkapitalismen er det eneste media og folk hyller i dag. De som tror at DY blir en bra arbeidsplass fremover får tro om igjen. Ikke lenge til de faste ansatte i DY er undertallige, og det er da løpet er kjørt for dem...

PS. trengte vi enda en Ryanair?

Av alle Norwegian ansatte jeg har som venn på Facebook(og det er endel) har det bare vært glede og stolthet.
 
Av alle Norwegian ansatte jeg har som venn på Facebook(og det er endel) har det bare vært glede og stolthet.

Alltid noen som må ut å kritisere Norwegian eller Ryanair.

Heldigvis synes de aller aller fleste at dette er en gledens dag!
 
Ja, det er jeg helt sikker på at de DY-ansatte føler i dag. Sikkelig triste. :D Hva skiller ekstremkapitalisme fra kapitalisme - en som liker høye flyverløninger, og en som ikke gjør det? Den nokså røde næringsminister hyller Kjos sin satsing i dag. Det er kanskje ikke tråden eller dagen å klage..?

Ingen av mine kompiser i DY var særlig fornøyde med dette.
Trond Giske er sikkert fornøyd til DY finner ut at det er mye billigere å flagge ut hele bedriften og skatte i utlandet... Hvorfor være i Norge, når så stor del av driften skal være i utlandet?
 
Last edited:
Back
Top