Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål
Ja, det kan vel vere. Har begrensa med greie på dette sjølv, og innlegget er vel neppe heilt nøytralt. Likevel, om vinger så skriv han:
Det om droner er kanhende litt meir interessant?
Tja ... 737-ops er da helt normalt på EVE. Kan vel neppe være verre for Forsvaret enn DY/SK. Og raked wingtips ble jo valgt for Poseidon nettopp med tanke på bedre stabilitet i lav høyde. Regner med at det gjelder landingsfasen også.
Og kan man ikke lande, kan man diverte til Bodø ellr Bardufoss. Problem solved.
Ja, det kan vel vere. Har begrensa med greie på dette sjølv, og innlegget er vel neppe heilt nøytralt. Likevel, om vinger så skriv han:
Den nye P8 er en Boeing 737-800 med en mye større vinge en dagens 800. Det er samme vinge som Boeing 777 300ER bare litt mindre. Det er en maskin jeg har fløyet de siste seks årene og den er ikke gode i dårlig vær på grunn av vingen.
Grunnen til en slik vinge er at maskinen vil få enda lavere vingebelastning som gjøre at flyet kan fly lengre og høyere med lavere drivstoffforbruk. Men nå blir den maskin mildt sagt en "stor" utfordring å få trygt ned på EVE når sørvest ramlingen herjer Nord-Norge.
Det om droner er kanhende litt meir interessant?
De som flyr dronene, sitter i en konteiner og har ingen føling med været eller hva som skjer rundt luft fartøyet og har dermed ingen mulighet til å avverge at et vindkast får dronen ut av kontroll rett over rullebanen eller rett etter landing. Da vil denne dronen gå av banen på venstre side å ha kurs rett mot tårnet eller bygningene rett ved siden av.