I følge langtidsplanen skal Andøya legges ned når nye fly kommer, da disse skal opereres fra Evenes.
ETTERRETNING: Regjeringen har tegnet en intensjonsavtale om nye overvåkingsfly. Forsvarsdepartementet anslår at flyene vil koste omtrent elleve milliarder kroner.
Etter det Klassekampen erfarer, har Forsvarsdepartementet inngått en intensjonsavtale om kjøp av overvåkingsflyene P8 Poseidon. De svært avanserte etterretningsflyene produseres av det amerikanske selskapet Boeing og skal erstatte de gamle Orion-flyene som går ut av bruk om få år.
Luftforsvaret har vel også bare fire Orion i tjeneste i dag, i tillegg er det vel to fly hos kystvakten. Så fire nye P-8 dekker vel godt det behovet som er i dag.
Det er alikevel 6 og alle 6 ligger under luftforsvaret sin kontroll, kystvakt eller ikke. Jeg ser heller ingen planer om nye kystvakt fly.
Men hvor mange av dem er operative?
Norge har vel noen og 50 F-16, men bare et mindretall er jo operative til enhver tid
Kan ikke helt skjønne at vi ikke kjøper inn noen droner, må vel være perfekt for overvåkning av store områder?
Kan vel gå for egen maskin 2-3 ganger lenger enn enn P8, ikke trenger man å gå ned for mannskapsbytte.
Bakdelen kan vel være visuell sikt ved skapelig vær/lavt skylag, og da går vel rekkevidde drastisk ned for en drone. Men min mening er da at man kunne kjøpt inn 2 stk P8, og 2-4 droner. Droner kan ikke erstatte alt, men ett veldig godt supplement. Slik kunne man fått en bedre beredskap og kontroll for ca samme sum?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kan ikke helt skjønne at vi ikke kjøper inn noen droner, må vel være perfekt for overvåkning av store områder?
Kan vel gå for egen maskin 2-3 ganger lenger enn enn P8, ikke trenger man å gå ned for mannskapsbytte.
Bakdelen kan vel være visuell sikt ved skapelig vær/lavt skylag, og da går vel rekkevidde drastisk ned for en drone. Men min mening er da at man kunne kjøpt inn 2 stk P8, og 2-4 droner. Droner kan ikke erstatte alt, men ett veldig godt supplement. Slik kunne man fått en bedre beredskap og kontroll for ca samme sum?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Når det gjelder innflygingene fra sør til EVE, så er de bratte, men ikke vanskelige eller på noen måte mer utfordrene enn andre flyplasser i Norge.
Men ILS-innflygningen fra nord er helt fin inntil de siste par minuttene før landing. Når det er vind fra sør vest eller vest, så er turbulensen inn fra nord noe av det verste man kan oppleve.
Dette fordi det er flere høydedrag rett vest for flyplassen som skaper kastevinder og "rotorer" med vind som er kraftige og kommer som "kastet ut av sekken" på oss som flyr. Disse kastevindene ligger helt ned på rullebanen og et godt stykke inn på banen, noe som gjør landingen utfordrende og oppbremsingen til tider meget utfordrende.
De ti årene jeg fløy Fokker 50 i Nord-Norge, hadde vi restriksjoner på landing inn til EVE fra nord når det blåste mer enn 46 knop oppe på Kvanto (en høyde rett vest for flyplassen) på grunn av kastevindene før landing.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.