Norge kjøper P-8 Poseidon - statustråd/spørsmål

Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

I følge langtidsplanen skal Andøya legges ned når nye fly kommer, da disse skal opereres fra Evenes.
 
Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

I følge langtidsplanen skal Andøya legges ned når nye fly kommer, da disse skal opereres fra Evenes.

Det må bemerkes at langtidsplanen skal drøftes politisk og godkjennes av Stortinget til høsten, og det er ikke gitt at maritime overvåkningsfly skal flytte til Evenes.
 
Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Selv journalister snubler i omtale av stortingsproposisjoner. "Regjeringen legger ned ..."


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

ETTERRETNING: Regjeringen har tegnet en intensjonsavtale om nye overvåkingsfly. Forsvarsdepartementet anslår at flyene vil koste omtrent elleve milliarder kroner.
Etter det Klassekampen erfarer, har Forsvarsdepartementet inngått en intensjonsavtale om kjøp av overvåkings­flyene P8 Poseidon. De svært avanserte etterretningsflyene produseres av det amerikanske selskapet Boeing og skal erstatte de gamle Orion-flyene som går ut av bruk om få år.

Er ikke 11 milliarder NOK alt for mye for kun 4 fly ?

http://www.klassekampen.no/article/20160811/ARTICLE/160819993
 
Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Er jo ikke akkurat standard 737 det er snakk om heller


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Luftforsvaret har vel også bare fire Orion i tjeneste i dag, i tillegg er det vel to fly hos kystvakten. Så fire nye P-8 dekker vel godt det behovet som er i dag.
 
Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Luftforsvaret har vel også bare fire Orion i tjeneste i dag, i tillegg er det vel to fly hos kystvakten. Så fire nye P-8 dekker vel godt det behovet som er i dag.

Det er alikevel 6 og alle 6 ligger under luftforsvaret sin kontroll, kystvakt eller ikke. Jeg ser heller ingen planer om nye kystvakt fly.
 
Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Det er alikevel 6 og alle 6 ligger under luftforsvaret sin kontroll, kystvakt eller ikke. Jeg ser heller ingen planer om nye kystvakt fly.



Men hvor mange av dem er operative?

Norge har vel noen og 50 F-16, men bare et mindretall er jo operative til enhver tid
 
Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Ja ja, da blir det nye f35 og P8 på luft, sjø får nytt forsyningsskip, hær og hv skrumper videre.

Landmakt er ikke i skuddet med mørkeblå forsvarssjef!
 
Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Men hvor mange av dem er operative?

Norge har vel noen og 50 F-16, men bare et mindretall er jo operative til enhver tid

Grunnen til at de ikke er operative er for de de er veldig gamle å begynner nok snart å falle fra himmelen. Det er ikke fordi vi ikke har bruk for dem.
 
Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Kan ikke helt skjønne at vi ikke kjøper inn noen droner, må vel være perfekt for overvåkning av store områder?
Kan vel gå for egen maskin 2-3 ganger lenger enn enn P8, ikke trenger man å gå ned for mannskapsbytte.
Bakdelen kan vel være visuell sikt ved skapelig vær/lavt skylag, og da går vel rekkevidde drastisk ned for en drone. Men min mening er da at man kunne kjøpt inn 2 stk P8, og 2-4 droner. Droner kan ikke erstatte alt, men ett veldig godt supplement. Slik kunne man fått en bedre beredskap og kontroll for ca samme sum?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Kan ikke helt skjønne at vi ikke kjøper inn noen droner, må vel være perfekt for overvåkning av store områder?
Kan vel gå for egen maskin 2-3 ganger lenger enn enn P8, ikke trenger man å gå ned for mannskapsbytte.
Bakdelen kan vel være visuell sikt ved skapelig vær/lavt skylag, og da går vel rekkevidde drastisk ned for en drone. Men min mening er da at man kunne kjøpt inn 2 stk P8, og 2-4 droner. Droner kan ikke erstatte alt, men ett veldig godt supplement. Slik kunne man fått en bedre beredskap og kontroll for ca samme sum?


Sent from my iPhone using Tapatalk


2 stykk fører til litt sårbarhet da. Fly skal på service, trening og kanskje utenlandsoppdrag osv.
 
Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Kan ikke helt skjønne at vi ikke kjøper inn noen droner, må vel være perfekt for overvåkning av store områder?
Kan vel gå for egen maskin 2-3 ganger lenger enn enn P8, ikke trenger man å gå ned for mannskapsbytte.
Bakdelen kan vel være visuell sikt ved skapelig vær/lavt skylag, og da går vel rekkevidde drastisk ned for en drone. Men min mening er da at man kunne kjøpt inn 2 stk P8, og 2-4 droner. Droner kan ikke erstatte alt, men ett veldig godt supplement. Slik kunne man fått en bedre beredskap og kontroll for ca samme sum?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Etter det jeg forstår er droner best i godt vær, noe vi har veldig lite av i Norge. Videre så er det jo sånn at våre Orion ( mulige Poseidon ) også skal ha mulgihet til a jage ubåter og om nødvendig ta disse ut, noe en drone ikke kan.
 
Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Det er tatt høyde for droner som skal benyttes til overvåkning og patruljering. P-8 skal sikre anti-ubåt kapasiteten, den finnes i dag ikke via droneplattform.

Espen
 
Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Eit av mange innlegg i diskusjonene, ein pilot som går ut mot veir og vind og vansklege innflygingstilhøve på EVE. http://www.vol.no/meninger/2016/09/08/–-Jeg-ser-med-skrekk-og-gru-på-det-som-skjer-13301154.ece

Når det gjelder innflygingene fra sør til EVE, så er de bratte, men ikke vanskelige eller på noen måte mer utfordrene enn andre flyplasser i Norge.

Men ILS-innflygningen fra nord er helt fin inntil de siste par minuttene før landing. Når det er vind fra sør vest eller vest, så er turbulensen inn fra nord noe av det verste man kan oppleve.

Dette fordi det er flere høydedrag rett vest for flyplassen som skaper kastevinder og "rotorer" med vind som er kraftige og kommer som "kastet ut av sekken" på oss som flyr. Disse kastevindene ligger helt ned på rullebanen og et godt stykke inn på banen, noe som gjør landingen utfordrende og oppbremsingen til tider meget utfordrende.

De ti årene jeg fløy Fokker 50 i Nord-Norge, hadde vi restriksjoner på landing inn til EVE fra nord når det blåste mer enn 46 knop oppe på Kvanto (en høyde rett vest for flyplassen) på grunn av kastevindene før landing.
 
Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Før vi får se P-8 i Norske farger, så har nok klimaforandringene skapt et helt annet værbilde i Nord-Norge.
Tror jeg .... :rolleyes:
 
Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Tja ... 737-ops er da helt normalt på EVE. Kan vel neppe være verre for Forsvaret enn DY/SK. Og raked wingtips ble jo valgt for Poseidon nettopp med tanke på bedre stabilitet i lav høyde. Regner med at det gjelder landingsfasen også.

Og kan man ikke lande, kan man diverte til Bodø ellr Bardufoss. Problem solved.
 
Back
Top