Noen som har strategier for å variasjon i nye destinasjoner?

Re: Noen som har strategier for å variasjon i nye destinasjoner?

Jeg har forøvrig et lite mål om å besøke alle statshovedstedene i USA. Er vel på rundt 10 stk til nå :P

Vel... Nei. :rolleyes:
Jeg har forøvrig et lite mål om å besøke alle statshovedstedene i USA. Er vel på rundt 10 stk til nå :P
Var sikker på at noe ville komme bare folk fikk tenkt seg litt om. ;)

Det er morsomt å besøke filmlokasjoner som er sentrale i en film før filmen kommer ut i Norge. Gjorde det med The Beach og Ringenes Herre, men det siste ble opplevelsene amputert av flyrot.

Har jeg forstått deg rett er sportsarrangementer no-go?

Har jeg forstått deg rett er sportsarrangementer no-go?
For noen kan det sikkert være en fin strategi å oppsøke dette, jeg prøver derimot helt å unngå denslags. Da jeg ikke har oversikt over hvilke aktiviteter det er innen domener jeg ikke følger med på klarte jeg kollidere med horder av skisupportere med flagg, kubjeller og store mengder øl i Wengen for 2 uker siden.

Gikk også på en liten smell da Melodi Grand Prix ble arrangert i Moskva den uken jeg var der. Hvem følger vel med på denslags? Redsel for demonstrasjoner fra homofile ga da flere avsperrede områder.

Hvis jeg hadde reist så mye at det ble et problem å variere reisemålene nok (skulle ønske jeg hadde det luksusproblemet selv), ville jeg først og fremst satt meg som mål å besøke nye steder i de seks "vanlige" verdensdelene hvert år (Europa, Asia, Afrika, Oseania, Sør-Amerika og Nord-Amerika). Gjerne Antarktis også så klart, men dit er det kanskje litt drøyt å dra hvert år.

Jeg forsøker å se flest mulig UNESCO verdensarvsteder, og listen over de 21 kandidatene til "verdens syv nye underverker" (http://world.new7wonders.com/new7wonders-of-the-world-page/new7wonders-of-the-world-finalists/) er også steder som er fint å samle på (selv om kåringen i seg selv var teit).

Det eneste årlige målet jeg har, er å besøke minst tre nye land hvert år. Helst flere, og helst langt hjemmefra.

Jeg forsøker å se flest mulig UNESCO verdensarvsteder, og listen over de 21 kandidatene til "verdens syv nye underverker" (http://world.new7wonders.com/new7wonders-of-the-world-page/new7wonders-of-the-world-finalists/) er også steder som er fint å samle på (selv om kåringen i seg selv var teit).
Må innrømme at jeg har tittet på den og lignende lister, det har vært mange 7-lister som man har hatt avstemminger rundt de siste årene. Prosessen har imidlertid vært skuffende.

Påskeøyene og Mali har jeg enda ikke besøkt. Pyramidene har jeg bare sett på lang avstand og i Kyoto har jeg besøkt flere tempel, men ikke Kiyomizu. Så jeg har kun fått med meg 17 av den listen. Du har uansett mye spennende forran deg med den 21-listen som ikke er så verst.

BBC hadde en avstemming som ga en fin liste med 50 destinasjoner som er verdt å få med seg.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=119283

Må innrømme at jeg har tittet på den og lignende lister, det har vært mange 7-lister som man har hatt avstemminger rundt de siste årene. Prosessen har imidlertid vært skuffende.

Påskeøyene og Mali har jeg enda ikke besøkt. Pyramidene har jeg bare sett på lang avstand og i Kyoto har jeg besøkt flere tempel, men ikke Kiyomizu. Så jeg har kun fått med meg 17 av den listen. Du har uansett mye spennende forran deg med den 21-listen som ikke er så verst.

BBC hadde en avstemming som ga en fin liste med 50 destinasjoner som er verdt å få med seg.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=119283

Prosessen og resultatene er bare tull, men underverkene er uansett flotte. Jeg har nå vært 14 av de 21 stedene, men bare to av stedene jeg mangler er utenfor Europa (Kiyomizu og Timbuktu). Alt innenfor Europa er så lett tilgjengelig at jeg har nedprioritert det enn så lenge.

Den listen over 50 steder ser også grei ut, og flere av stedene der står høyt på ønskelisten min. Har vært på 23 av dem til nå.

En annen ting jeg synes er morsomt å reise for å oppsøke, er ville dyr. Så langt har jeg blant annet vært på afrikansk safari, Galapagosøyene og tigersafari i India. Målet for noen fremtidige turer blir å se dyr jeg aldri har sett i naturen før. Vanskelighetsgraden er høy på enkelte dyrearter. Litt sært kanskje, men ikke særere enn de som reiser verden rundt for å se sportsarrangementer for eksempel.

En annen ting jeg synes er morsomt å reise for å oppsøke, er ville dyr. Så langt har jeg blant annet vært på afrikansk safari, Galapagosøyene og tigersafari i India. Målet for noen fremtidige turer blir å se dyr jeg aldri har sett i naturen før. Vanskelighetsgraden er høy på enkelte dyrearter. Litt sært kanskje, men ikke særere enn de som reiser verden rundt for å se sportsarrangementer for eksempel.
Natur kan gi mange bra temaer, men jeg har ikke helt klart å formulere noe her. Har prøvd å se hvalhai i flere år. Har vært mange steder hvor det til tider er mulig å se dem, men det er som oftest upassende tider av året at sannsynligheten for å se dem er størst. Har priotert andre kriterier for å velge reisedato og tenkt at jeg til slutt burde være litt heldig her. :D

Serien "Last chanse to see" av BBC hvor de besøker utryddningstruede dyrearter er inspirerende, men de hender bestanden er så liten at reaksjonene ikke er helt som forventet:
http://www.youtube.com/watch?v=9T1vfsHYiKY

Hvis man ikke er matlei er kanskje restaurantlister et kriterie.

F. eks. verdens 50 (eller 100) beste restauranter: http://www.theworlds50best.com

Michelinstjerner, kan lede til steder i omegn til mer kjente destinasjoner.

Den litt mer folkelige tilnærmingen - byer med Hard rock Cafe eller plasser i Norge med Egon.

Hvis man ikke er matlei er kanskje restaurantlister et kriterie.

F. eks. verdens 50 (eller 100) beste restauranter: http://www.theworlds50best.com
Disse er gjerne vanskelig å få bord på selv om jeg kunne tenkt med en tur på The Fat Duck. Hos verstingen kan man stå på venteliste i flere år og kunne komme på få timers varsel, ikke akkurat noe for en helgetur.

Den litt mer folkelige tilnærmingen - byer med Hard rock Cafe eller plasser i Norge med Egon.
Dette er vel det stikk motsatte av listen over. Biffsnadder med bernaise?

Ser du allerede har "en ny vanskelig destinasjon" på listen, men siden jeg ikke vet hva det innebærer vil jeg komme med forslag:

- Minst ett nytt land på listen over de 25 minst besøkte landene i verden (http://www.garfors.com/2013/01/the-25-least-visited-countries-in-world.html). (Jeg har ingen av dem, men snart ett.)

- Lag en liste over steder selv de som reiser mye lar være å dra til, fordi det er for dyrt/utilgjengelig eller for lite kjent, og reis til minst ett av dem hvert år. Jeg tenker på steder som Fernando de Noronha, Aldabra, Tristan da Cunha, Isla Robinson Crusoe osv. Flere steder dukkert garantert opp når man først begynner å lete etter sånne.

- Minst ett nytt land på listen over de 25 minst besøkte landene i verden (http://www.garfors.com/2013/01/the-25-least-visited-countries-in-world.html). (Jeg har ingen av dem, men snart ett.)
Har bare to på den listen, men det er da som oftest gode grunner til at de har få besøkende.

UD har gitt ut en spennende liste som jeg har kastet meg over:
http://www.landsider.no/traveladvice/
Har bare 12 på den listen, men 2 til allerede booket for i år. Så det er vel en av mine strategier som jeg glemte å liste opp.

Med vanskelig tenkte jeg først og fremst på visumsprosessen.

Jadu, her var det mye å tenke på!
Savner Ikea, pule og nytt bryggeri i Midtøsten på listen...

Prøver i det minste å få med meg en tur i året med mulighet for puling på Ikea,er det i Midtøsten,er det liksom litt ekstra pirrende.

Alle Portugals nåværende og tidligere kolonier er mitt mål...

Alle Portugals nåværende og tidligere kolonier er mitt mål...

Nå er nå min personlige erfaring at det regner noe forp...lt mye i disse hersens portugisiske koloniene,så de holder jeg meg borte fra!!! Men,det er klart finnes det IKEA der,så er ikke prinsippet helt 100 % fasttømret!

Last edited:

Nå er nå min personlige erfaring at det regner noe forp...lt mye i disse hersens portugisiske koloniene,så de holder jeg meg borte fra!!! Men,det er klart finnes det IKEA der,så er ikke prinsippet helt 100 % fasttømret!

Ikke sant. Macau har et behagelig klima, med heller få regndager.

Ikke sant. Macau har et behagelig klima, med heller få regndager.

Har vært der,men det tror jeg var før IKEA åpna,sadaså!!,legger inn en ny snartur til Macao,jeg!!

-en destinasjon med en større nedlagt/uvirksom flyplass
-en destinasjon med forlatte områder/bydeler
-en destinasjon med typiske utendørsaktiviteter innendørs

Nå er nå min personlige erfaring at det regner noe forp...lt mye i disse hersens portugisiske koloniene,så de holder jeg meg borte fra!!!
Anbefaler å finne ut når på året man bør besøke en destinasjon. Det er overraskende få som gjør den øvelsen.

Back