Nikon Problem

steel

ScanFlyer Blue
God kveld folkens

Har en nikon D40 som jeg bruker til litt hobbyfoto. Har med den en del på jobb, og når jeg er ute å reiser. Har fått en del fine bilder med denne, men har nå fått et lite problem.
Autofokus ser ut til å ha fått svineinfluensa.

Når jeg setter kameraet i "auto", og slår på autofokus på linsa, tar den ikke bilde. Den kjører fokus inn og ut en gang, og så skjer det ingen ting.

Når jeg den over i manuell på linsa, tar den bilde, men: Bildet blir helt hvitt, og på skjermen ser jeg "subject is too dark". For meg virker det som kameraet "tror" at det er for mørkt, og justerer etter dette. I tilegg har jeg lagt merke til at alt er "låst" på displayed, der det bruker å skje saker og ting når jeg beveger kameraet. Jeg har prøvd å oppdatere firmware på kameraet, og byttet linse. Det funket ikke.

Er det noen av dere som har peiling på dette? Mulig løsning?, eller er det bare å levere det inn på verksted?

Takker for svar

Ståle

Høres ut som både autofokus og lysmåler løper løpsk! Det er kanskje AF motor i kameraet på D40? Når du kjører på Auto skal du ikke få avtrykk hvis kameraet ikke finner fokus eller lysmåleren ikke finner en blender som passer. Prøv å sette kamera på AV og still inn største blender. Fortsetter problemet, tror jeg du må levere det inn! Har du prøvd med annen linse forresten. Kan være den som trøbler også, f.eks hvis ikke blenderlamellene følger opp det lysmåleren ber om!

Dag

Forresten, kan det ha kommet fett på kontaktene mellom linsa og kameraet? Har du prøvd å tørke av disse med en tørr klut? (du har jo prøvd å bytte linse ....ser jeg nå).

Back