Ni døde i flyulykke i Nord-Sverige

Tertit54

Scanflyer Green and white
Medlem

Kan se ut som det er et fallskjerm fly som har styrtet under avgang sydover fra Umeå flyplass. 9 stk ombord. Ukjent skadeomfang

https://www.vk.se/

https://www.nrk.no/urix/ni-dode-i-flyulykke-i-nord-sverige-1.14625526

Flyet skal ha havarert i forbindelse med at det skulle ta av fra flyplassen i Umeå, opplyser politiet.

Politiet opplyser at samtlige ni om bord har mistet livet. Pårørende er informert, skriver Aftonbladet.

– Det er en alvorlig ulykke og det ser ille ut, sier innsatsleder Christer Björkman i redningstjenesten til SVT.

Daniel Lindblad i Det svenske sjøfartsverket sier til SR at flyet skal ha krasjet på en øy, to kilometer fra flyplassen.

– Flere har ringt inn og sagt at de så flyet gå ned, sier Lindblad.

Meldingen om havariet kom klokken 14.09.
Fallskjermhoppere om bord

Politiet sier at de foreløpig ikke kan si hvilken flytype det er snakk om.

– Jeg tør ikke svare på det. Hvis jeg forstår det rett, og jeg er ikke en flyekspert, er det et mindre fly, sier Jonsson til Expressen.

Ifølge Aftonbladet var det fallskjermhoppere om bord på flyet.

Re: Ni døde i flyulykke i Nord-Sverige

Uffda, det så jævligt ut på filmen, gikk så fort ned at man skulle nesten tro det hadde mistet halen.

Minner om en hendelse i Norge for mange ti-år siden der en fallskjerm ble utløst mens hopper befant seg inne i flyet. Skjermen ble dratt rundt vingen, men flyet fikk bare små strukturskader den gangen.

Etter å ha sett videoen synes jeg det er noe som mangler på flyet.

FR24 track indikerer at hendelsesforløpet startet i 13000 ft. Om det stemmer, er utfallet merkelig, gitt at fallskjemhoppere var om bord. Men om spinnet er raskt nok....

Har selv flydd hundrevis timer med hoppere, hendte en gang at en skjerm løste seg ut inne i flyet, men mange snartenkte hoppere ombord som hev seg over den løse skjermen og hopperen så vi landet uten mere drama.
Hadde skjermen flydd ut den åpne døra hadde hopperen blitt trukket it i 160 km/t og truffet halen med nok kraft til at hele halepartiet kunne ha forsvunnet i løse luften.
Ser ut på filmen som noe mangler ja, men da blir det ikke spinn, mere en døds spiral rett ned.
Et spinn kan vel sies å være en vinge som har steilet ut og den andre vingen ikke, dermed roterer flyet nedover men kan i de fleste tilfeller sparkes ut av spinnet med motsatt sideror og stikka forover. (Skjønt noen fly kan låse seg i spinn og kommer aldri ut)
Jeg fløy bestandig hoppere med egen fallskjerm spent fast på ryggen i tilfelle det skulle skje noe som gjorde flyet ubrukelig.:(:cry:

Ser nå på VG at fly manglet både en vinge og halen samt at det var en skjerm som hang etter.
Noen som vet hva slags flygemaskin den klubben bruker?
Antar C-208 Caravan, men kunne vært en C-207 også skjønt den har vanskelig for å klatre til 13 000 med et lass hoppere.

Nå sier en eller annen ekspert at vinge og hale datt av for det var en hopper for mye i flyet.:rolleyes:

Ohlsson mener det finnes flere grunner til at flyet kan ha styrtet. Men den mest plausible muligheten han ser er at flyet har kommet i ubalanse.
– Det kan for eksempel være fordi fallskjermhopperne har flyttet seg og forskjøvet balansepunktet i flyet, sier han til VG.

Føyer seg inn i rekken av "eksperter" som uttaler seg i media om ting de ikke har peiling på.

En ting jeg vet om fallskjermhoppere er at de elsker GoPro kamera.

Tipper det finnes mye materiel der som havarikommisjonen vil få mulighet til å studere.

Føyer seg inn i rekken av "eksperter" som uttaler seg i media om ting de ikke har peiling på.

Meget mulig de har intervjuet en eller annen hobby-«ekspert», men like sannsynlig at en person med god peiling som gir fornuftige og saklige kommentarer misforstås og/eller feilsiteres av en journalist som selv ikke har noe rede på flyging og fysikk.

Meget mulig de har intervjuet en eller annen hobby-«ekspert», men like sannsynlig at en person med god peiling som gir fornuftige og saklige kommentarer misforstås og/eller feilsiteres av en journalist som selv ikke har noe rede på flyging og fysikk.

Utifra det jeg har observert vil de fleste riktige eksperter i slike tilfeller ikke gi noen videre uttalelser før flere informasjoner er kjent. Derfor hiver media seg over de som sier noe, hvorvidt uttalelsene er kvalifiserte eller ikke. Og de vil jo gjerne si noe, hvis ikke blir de ikke spurt om å uttale seg igjen.
Ikke vanskelig i dagens verden å finne ut litt om bakgrunnen heller.

Hendelsen startet tydeligvis i den fasen hoppere forberedte å forlate flyet (stabil 13000 ft det siste minuttet, kurs direkte mot flyplassen). Er det noen her som vet hvordan skyvedøra opereres i en Gippsland GA-8? Er den fjernet helt i forkant av fallskjerm-operasjoner, eller betjenes den? Virker som om denne flytypen har mange moduler som kan inn/ut-monteres, så jeg lurer på om skyvedøra også har denne egenskapen.

Back