Ni døde i flyulykke i Nord-Sverige

Re: Ni døde i flyulykke i Nord-Sverige

Fly med stempelmotor og fallskjermhopping er ikke optimalt da en må bruke en del motorpådrag under nedstigning for at motoren ikke skal bli for kald noe som kan føre til sprekkdannelse i topper. Dette løses ofte med å sirkle ned med mye krengning på maskinen noe som igjen utsetter vinge og innfesting for store krefter.
Her er turboprop helt overlegen da en kan bruke propellen til å bremse med under nedstigning og dermed slipper å øke belastningen på vinger og innfesting.
 
Re: Ni døde i flyulykke i Nord-Sverige

Fly med stempelmotor og fallskjermhopping er ikke optimalt da en må bruke en del motorpådrag under nedstigning for at motoren ikke skal bli for kald noe som kan føre til sprekkdannelse i topper. Dette løses ofte med å sirkle ned med mye krengning på maskinen noe som igjen utsetter vinge og innfesting for store krefter.

Her er turboprop helt overlegen da en kan bruke propellen til å bremse med under nedstigning og dermed slipper å øke belastningen på vinger og innfesting.



Denne økte belastningen på vingene vil neppe overgå belastningen av å fly rundt full av hoppere, med mindre denne manøveren flys i akrobatiske former...

Holder man seg innenfor flyets envelope skal flyets fastsatte vedlikeholdsintervaller være konservative nok til at flyet ikke går i strukturell oppløsning av litt manøvrering.

Går man utenfor envelope, bør man ha integritet nok til å si ifra at man har gjort nettopp dette slik at flyet kan inspiseres nøye før neste mann uvitende tar over et skadet fly.

Siste alternativ i denne sammenhengen er at flyet har en designfeil som her har gitt et tragisk utfall.

Håper havarikommisjonen klarer å finne ut hva som har skjedd.
 
Re: Ni døde i flyulykke i Nord-Sverige

Fly med stempelmotor og fallskjermhopping er ikke optimalt da en må bruke en del motorpådrag under nedstigning for at motoren ikke skal bli for kald noe som kan føre til sprekkdannelse i topper. .

Er nok ikke riktig sted å diskutere dette, men hvorvidt shock cooling er et reelt problem med typiske stempelmotorer har vært et omstridt tema de siste årene. Back to topic.
 
Re: Ni døde i flyulykke i Nord-Sverige

Kanskje noen husker bedre enn meg, tror det var tidlig på åttitallet at en Cessna gikk ned og alle omkom i Sverige, muligens Västerås.

Da var det utilsiktet skjermutløsning inne i flyet der skjermliner skar seg inn i struktur og kraften fra full skjerm rev deler av flyet i stykker.

Har selv hatt lignende tilfeller som har gått bra men skumle saker.

Skjedde også med LN-ASM på Jarlsberg på nittitallet.

Synes dette ligner litt. . . .
 
Re: Ni døde i flyulykke i Nord-Sverige

En kompis fikk oppleve at skjermen (som han ikke hadde pakket selv) løste ut mens han sto i døra. Han ble dratt ut med voldsom kraft, så selv om han enda var stoppet i gulvet så hjalp det lite. Han var bevisst da han fløy ut, han husker haleroret passerte rett forbi øynene. Ellers gikk det bra, ble en lang svevetur ned.

Han hopper ikke lenger etter den hendelsen...
 
Re: Ni døde i flyulykke i Nord-Sverige

Foreløpig rapport fra den svenske havarikommisjonen tyder på at flyet var både tungt og baktungt
 
Re: Ni døde i flyulykke i Nord-Sverige

Har ikke sett noen informasjoner om hvilken prop som var montert i statusrapporten, men det finnes en STC for MT propellen som øker MTOM til 1905 KG. I såfall var de innenfor på vekt. Det er nevnt i rapporten at STCen skal være gjort på det aktuelle flyet, men de har ikke funnet det dokumentert.
Noe av det mere interessante for meg var at det ser ut til at man kan utelukke at en skjerm åpnet seg for tidlig, siden de skriver at samtlige fallskjermerrigger ble funnet komplette i vraket.
 
Back
Top