Nektet innsjekk hos Qatar på OSL

Re: Nektet innsjekk hos Qatar på OSL

Heldigvis løper mitt Mastercard ut ett år etter at jeg har reist med Qatar. VISA kortet mitt går ut i desember så heldigvis betalte jeg med Mastercard.

Fin måte å bli kvitt kunder på dette her, gratulerer til Qatar for å skyte seg selv i foten.

Mange faktorer i saken her. Kredittkortsvindel er blitt et vanvittig stort problem for mange flyselskaper og det håndteres på forskjellig vis. Det er viktig å være klar over reglene på dette feltet og være proaktiv hvis reisen er betalt av andre enn en selv. Et selskap må ha regler som dekker alle markeder, og selv om man er i 'Lille Norge' må man praktisere samme regler som man gjør overalt ellers.

Noen selskaper har også bedre løsninger enn andre på dette feltet .. ;)

Mange faktorer i saken her. Kredittkortsvindel er blitt et vanvittig stort problem for mange flyselskaper og det håndteres på forskjellig vis. Det er viktig å være klar over reglene på dette feltet og være proaktiv hvis reisen er betalt av andre enn en selv. Et selskap må ha regler som dekker alle markeder, og selv om man er i 'Lille Norge' må man praktisere samme regler som man gjør overalt ellers.

Noen selskaper har også bedre løsninger enn andre på dette feltet .. ;)

Jo, det er klart at man må ha systemer som unngår kredittkortsvindel, men ifølge "utklippet" som ble vist til her ovenfor, så skulle det være mulig å enten garantere for beløpet med cash eller med et annet kredittkort. Det synes mao som om Qatar har en grei regel, men at denne kanskje ikke ble fulgt i dette tilfellet?

Det ser jo ikke ut som de engang fulgte sine egne prosedyrer så da blir det jo litt vanskelig ... ;)

Mange faktorer i saken her. Kredittkortsvindel er blitt et vanvittig stort problem for mange flyselskaper og det håndteres på forskjellig vis. Det er viktig å være klar over reglene på dette feltet og være proaktiv hvis reisen er betalt av andre enn en selv.

Dette gjelder jo ikke kun når andre betaler reisen for deg, men også når du selv ikke har tilgang til kortet lenger. Med en praksis der kredittkortet må vises fram, blir jo plutselig selve plastkortet plutselig et verdipapir som er like mye verdt som flybilletten.

Hvordan vil reiseforsikringene forholde seg til å måtte kjøpe nye flybilletter dersom man blir frastjålet kredittkortet sitt på reise?

Hvordan vil reiseforsikringene forholde seg til å måtte kjøpe nye flybilletter dersom man blir frastjålet kredittkortet sitt på reise?

Godt spørsmål, men dersom man kan fremvise en politianmeldelse tror jeg neppe det blir noe problem. Eventuelt noe fra kortselskapet som bekrefter tapet. 'Gamle' transaksjoner blir jo honorert av kortselskapet uansett så det er jo ikke noe betalingsproblem.

Det ser jo ikke ut som de engang fulgte sine egne prosedyrer så da blir det jo litt vanskelig ... ;)

Det er mange selskaper som fra tid til annen ikke følger sine egne prosedyrer (trenger ikke nevne spesifikke selskaper, men det har vel vært utallige eksempler på dette - f.eks. i forhold til flyvedlikehold eller passkontroller ved boarding). Slik kan selvsagt skje, men det bør jo ikke skje. Mitt innlegg var vel mer et spørsmål om ikke regelverket til Qatar tar høyde for slike tilfeller (gitt at det følges).

Last edited:

Det står det vel ganske tydelig i post #9 at de gjør.

Det står det vel ganske tydelig i post #9 at de gjør.

Nettopp. Da er det kanskje ikke selskapet per se som ikke har opplegget sitt i orden, men at en av deres ansatte ikke har fulgt de aktuelle retningslinjene. Dette skjer selv de beste. Det er riktignok ingen unnskyldning.

Så kan man sikkert diskutere om retningslinjene/systemene burde vært anderledes utformet, og jeg setter f.eks. pris på å ikke nødvendigvis måtte ha med kortet reisen er betalt med (selv om det nok ligger i bag'en normalt sett). Hvordan håndterer F.eks. DY og SAS dette? Jeg har aldri sett at disse krever kredittkortet fremvist.

Dette er noe av det merkligste jeg har hørt. Man kan ha betalt billetten for en måned siden så påstår flyselskapet at det kan være fraud. Er det spørsmål om fraud er det jo tvil om billetten vil bli betalt? En god måte og bli kvitt passasjerer!

Njaaa ... det er bare delvis riktig ... noen kan ha betalt billetten for en måned siden ... men bankbransjen har noe som heter 'chargeback' som de er veldig glade i. Derfor kan faktisk regningen komme tilbake til flyselskapet og dette koster bransjen veldig mye penger ...

Dette er noe av det merkligste jeg har hørt. Man kan ha betalt billetten for en måned siden så påstår flyselskapet at det kan være fraud. Er det spørsmål om fraud er det jo tvil om billetten vil bli betalt? En god måte og bli kvitt passasjerer!

Tja. Betaler man med kredittkort så kan det vel gå litt tid før man får faktura og får sjekket om det er uriktige transaksjoner. Jeg har selv oppdaget en uriktig transaksjon på mitt kort nesten 2 måneder etter transaksjonen fant sted.

Er det noen som tror at dette er standard praksis for Qatar? Det høres slik ut på flere debattanter her. Kan det være at en person har tabbet seg ut...?

Er det noen som tror at dette er standard praksis for Qatar? Det høres slik ut på flere debattanter her. Kan det være at en person har tabbet seg ut...?

Les post #9 du også .. ;)

En måned? Prøv 6,5 mnd ;)
Billett blir betalt ved bestilling, selv om det var refunderbare og fleksible billetter. Det de lurer på om det er passasjer og innehaver av kort som er samme person. Uansett så ville billetter som var bestilt gjennom kortsvindel så lang tid på forhånd blitt oppdaget, og kortselskap ville tatt kontakt med flyselskap for å kansellere billettene og refundere pengene.

Les post #9 du også .. ;)

Du trenger ikke gjøre meg oppmerksom på det, men det er kanskje andre du burde henvise til den posten. Jeg har lest den, og forsiktig antydet at andre kanskje også burde se på den posten. Det synes ikke som det synker veldig fort inn, og det synes som om en del synes muligheten til å snakke litt nedsettende om en ny aktør (og kanskje til og med en konkurrent) er veldig flott... Alle kan gjøre feil, eller så er det kanskje andre forhold som har spilt inn.

Last edited:

Har vært borti tilsvarende case'er før selv. Bl.a med Iberia. Da har det alltid løst seg etter litt om og men og garantier med annet kort. De har altså vært litt vriompeiser først.

Men siden "et annet formumedlem" ikke har meldt seg i offentlighet enda, så kan det vel hende at det ligger noe her som nyanserer situasjonen? Uten at jeg plasserer skyld på den ene eller den andre. Jeg har bare opplevd flere saker her på forumet som har vist seg å ha et antall fasetter.... Som regel uten at den ene faktisk er en skurk.

Uansett kjipt for den som ikke kom seg på tur. Det har jeg snabla stor medfølelse for.

Du trenger ikke gjøre meg oppmerksom på det, men det er kanskje andre du burde henvise til den posten. Jeg har lest den, og forsiktig antydet at andre kanskje også burde se på den posten. Det synes ikke som det synker veldig fort inn, og det synes som om en del synes muligheten til å snakke litt nedsettende om en ny aktør (og kanskje til og med en konkurrent) er veldig flott... Alle kan gjøre feil.

Ja, og hva gjør man når andre har betalt for reisen/kortet er stjålet etter bestilling?
Det er ikke alle som har nok penger tilgjengelig til å garantere for reisen to ganger.

Her er det Qatar som har en urimelig politikk, og en praksis som er helt uvanlig blandt hjemlige selskap.

Skal man ikke få lov til å skrive noe negativt om dette selskapet fordi det er nytt på OSL, eller fordi noen på forumet jobber i et annet flyselskap?

Som jeg skrev i en eller annen rapport, det er synd Qatar har denne prosedyren, for noe som kunne vært en topp flyopplevelse og mange fremtidlige reiser ble til "hold deg unna hvis mulig".

Skal man ikke få lov til å skrive noe negativt om dette selskapet fordi det er nytt på OSL, eller fordi noen på forumet jobber i et annet flyselskap?

For all del, men hvis man jobber for en konkurrent så bør man iallefall være påpasselig med å forholde seg til fakta i saken. Det er mangelvare her. Her er vel mesteparten av kritikken ikke basert på det du trekker frem, som helt klart er problematisk (selv om nok de fleste har kredittkort så er det ikke sikkert at man ønsker å få en reservasjon på et stort beløp på kortet når man skal reise ut på ferie osv.). Det er vel heller ikke en helt uvanlig praksis som Qatar har lagt seg på, selv om det er uvanlig blant våre to hjemlige selskaper. For veldig mange er vel heller ikke dette en restriksjoner som slår ut.

Det jeg reagerer på i kritikken er at det synes som om enkelte mener at denne hendelsen er standard for Qatar (men basert på post #9 som MOW har vært så snill å vise til så er dette ikke Qatar sin praksis).

Last edited:
Back