Når er et fly "gammelt?

Tornerose

ScanFlyer Blue
Når er et fly "gammelt?

Jeg har bestilt tur til Orlando til sommeren med Lufthansa. Når jeg nå søker litt rundt ser jeg at flytypen er 747-400 og de flyene som Lufthansa har av denne typen ser ut til å være over 20 år gamle. Med kraftig flyskrekk ble jeg litt ekstra engstelig er det noen grunn til det? Personlig ville jeg ikke kjøpt en 20 år gammel bil men hvordan er det med fly, når er de "gamle"?

Re: Når er et fly "gammelt?

Fly har ganske strenge og klare regler, og god sikkerhetsmargin, på hvor mange timer og antall flyturer de er sertifisert for og fly så ville ikke bekymret meg

Når det er sagt så vil neppe flyet du flyr ha passert 20 år.

Lufthansa har i dag 19 747-400 i flåten, hvor 5 er over 20 år da de er levert i 1991-1992. Disse fem eldste flyene er nå Lufthansa i ferd med og parkere, og vil trolig være ute av flåten innen neste sommer. De resterende 14 er levert fra 1996 til 2002 og vil da neste sommer være mellom 13 og 19 år gamle, og holder all på og pusses opp.

Fly har ganske strenge og klare regler, og god sikkerhetsmargin, på hvor mange timer og antall flyturer de er sertifisert for og fly så ville ikke bekymret meg

Når det er sagt så vil neppe flyet du flyr ha passert 20 år.

Lufthansa har i dag 19 747-400 i flåten, hvor 5 er over 20 år da de er levert i 1991-1992. Disse fem eldste flyene er nå Lufthansa i ferd med og parkere, og vil trolig være ute av flåten innen neste sommer. De resterende 14 er levert fra 1996 til 2002 og vil da neste sommer være mellom 13 og 19 år gamle, og holder all på og pusses opp.

Tusen takk for svar! Ser at ruten nå flys med en annen flytype. Hvor finner dere informasjon om at fly parkeres og pusses opp? Fant ikke noe informasjon på Lufthansa sine sider.

Slikt plukkes opp her og der .. enten via pressemeldinger, avisartikler, info fra ansatte, diskusjonsforum osv osv. Oppgradering av interiør prøver ofte selskapene å skape litt lest rundt.

Men det kosmetiske har jo lite med flysikkerhet å gjøre....

Operatørene er forpliktet å følge veldig detaljerte vedlikeholdsrutiner. Med visse mellomrom skal deler og motorer skiftes ut og overhales. Dette gjøres oftere når flyet blir eldre, så i praksis vil et fly i løpet av 20 år ha byttet alle byttbare deler flere ganger. Men det blir også dyrere og dyrere etter alderen, så derfor er det mange som foretrekker å skifte ut flåten hyppig, for å slippe å styre med dette. Andre derimot, foretrekker en 'moden' flåte for å slippe de dyre kapitalkostnadene som nye fly trekker med seg.

Slikt plukkes opp her og der .. enten via pressemeldinger, avisartikler, info fra ansatte, diskusjonsforum osv osv. Oppgradering av interiør prøver ofte selskapene å skape litt lest rundt.

Men det kosmetiske har jo lite med flysikkerhet å gjøre....

Operatørene er forpliktet å følge veldig detaljerte vedlikeholdsrutiner. Med visse mellomrom skal deler og motorer skiftes ut og overhales. Dette gjøres oftere når flyet blir eldre, så i praksis vil et fly i løpet av 20 år ha byttet alle byttbare deler flere ganger. Men det blir også dyrere og dyrere etter alderen, så derfor er det mange som foretrekker å skifte ut flåten hyppig, for å slippe å styre med dette. Andre derimot, foretrekker en 'moden' flåte for å slippe de dyre kapitalkostnadene som nye fly trekker med seg.

Takk for forklaring. Nei kosmetisk har ikke noe med sikkerhet å gjøre men følelsen blir jo litt bedre;)

Dersom du er interessert i å finne ut mer om flåteoversikten og for eksempel alder på flyene til et flyselskap kan for eksempel vedlagte link være fin å ha. Her kan du gå inn å se på flåtehistorikk og oversikt over nye og gamle fly. Både aktive og utgåtte fly.

http://www.planespotters.net/Airline/Lufthansa

Back