Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!
Hi Someone,
Siden du ikke fikk svar fra en annen, sa vil jeg forsöke a gi deg en svar som er enkelt a forsta for en som ikke er altfor dypt innen fly-vedlikehold.
Generelt sett kan man splitte opp den egentlige convertering til visse arbeidspakker/routiner:
- Engineering Planning
- Removal of old Cabin
- Modification
- Installation of new Cabin
- Weight and Balance
- Testflight
Engineering Planning:
Dette Ingeniör-jobb skjer god i forhand. Man jobber mye med blueprints og tekniske filer man har om flyet. La oss anta at vi snakker om en total cabin-remoddeling og re-arranging. Da snakker vi om nye seter, nye side-panels, nye overhead-bins, nye galleys og nye toaletter. Galleys og Toalletter har i SAS sin standard config en annen plasss enn e.g. i en -76N eller -7Q8. Ergo ma det flyttes vannledninger, kloakk-ledning, elektriske kabler etc pp. Samtidlig ma man sjekker om man trenger strukturelle forsterkninger og tilpassinger.
Dette jobb kan vaere krevende, spesielt om man ikke bare snakker om en, men to eller tre configs som skal "moddes". Og selv om man har bare en config, sa viser de forskjellige Effectivity, ergo gjör du jobber mer eller mindre per fly. Og det kan vaere langvirig... Ved noen ting vil du trenge ok fra Boeing og til slutt trenger du en ok fra CAA Norway for dine planer... Dette kan ta maneder.
Removal of old Cabin:
Removal gar relativ flott, men for a redusere downtime, sa vil du forsöke a ha jobben sammen utfört med en tungt sjekk. Siden vi snakker om brukte -700s, sa snakker vi trolig om en C6 sjekk for disse flyene.
Modification:
Her begynner du den fysiske jobben a installere nye vann, kloakk og el-ledninger i flyet. Du vil modifisere strukturen, forsterke visse omrader, skaper fittings og bearings etc. Du ma jo feste alt noen sted...
Installation of new Cabin:
Egentlig selv-forklarende. Men ogsa slike ting tar tid. Erfaring viser at alt mellom 5 dager og flere uker er mulig, selv i en resultat-fokussert bedrift. Kunde vil kontrollere dette og akseptere dette work-package seperat, fordi dette er den dyreste og dermed mest verdifulle og - in case - den mest omstridde dersom det oppstar krangel om regningen.
Weight and Balance:
Etter alle jobber er utfört, sa ma du gjennomföre Weight & Balance og bestemme den nye OEW for flyet. Vanligvis vil det stige litt.
Testflight:
Til slutt kommer en testflight, siden du har forandre de vekter og dette varer 1-4 timer. Litt avhengig av hva du finner ut i lufta...
---------------
Sa spurte du om hvor lenge dette tar: Uten EP i sammenheng med en C5 eller C6 sjekk vil jeg si round-about 2,5 - 3 maneder. Ogsa litt avhengig hvor du lar jobben gjöre.
Hva koster dette: La oss si det mild. Det er en respektabelt to-siffred Millionbelöp som du blar opp pa boarded. Jeg haper svarene rekker og det ble dette hva du har leted etter. Mer konkrete tall er dessverre ikke mulig. Slike storjobber er selvsagt lagt ut pa anbud og det finnes ogsa kunder som far betydelige rabatter fra visse MRO providers. Derfor kan man ikke si, det koster eksakt **,*** Millioner NOK'kis. Men som en indikasjon, en Man-Hour i EP koster sirka 120+ US$, mens for vannlige sjekker vil du regne 80+ US$.