Nå ska'rre kjøpes fly!!

Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Takk for fyldig svar som var forståelig for en som ikke jobber med fly vedlikehold og var i grunn det jeg lurte på :)

Nå har vel SAS sine -783 en simplere innredning enn -683 og tildels -883. Så vidt jeg har fått med meg, har ingen -783 2 toaletter foran, mens dette har alle -683 og alle (i hvert fall de aller fleste) -883. Dermed slipper man vel unna en del flytting av rør osv, og sparer dermed en del tid.

Saken er denne:

SAS sine aft-toilets er i 737 eksakt der plassert hvor alle 76N og 7Q8 har standard galley, nemelig i bulk-head. Bakre Galley for en -783 finnes seg pa höyre side der hvor normalt er sete-rad 24-25.

Kikker man foran, sa har SAS for fremre galley en diagonal opplegg pa alle sine -*83s. Dette betyr at en del av galley befinner seg der hvor det er normalt en standard lavatory pa venste side av flyet, og pa höyre side er galley arealt langt större enn i en standard -76N eller 7Q8. Den egentlige delen av galley er flytted litt, bak service döra.

Sa a bringe en -76N eller -7Q8 eller -7** opp til 783 standard med galley config og lay-out, dette blir en svaert omfattende jobb. Rett og slett fordi SAS har en helt uvannlig opplegg hvor de plassere sine "LU`s"...

Jeg skal se at jeg fa inn-scanned en seat-map av SAS sin -783 pluss en standard opplegg som det finnes seg e.g. hos Air Berlin eller Germania i high-density lay-out.

Hva er gevinsten til SAS i å ha sitt eget opplegg? Naive meg ville jo tro at maskinene kommer fra fabrikken med "best practice" oppsett. At Ryanair f.eks vil ha det på sin måte skjønner jeg. Men hva er det som gjør at SAS vil??

Hva er gevinsten til SAS i å ha sitt eget opplegg? Naive meg ville jo tro at maskinene kommer fra fabrikken med "best practice" oppsett.

En SAS-flyvert fortalte meg for noen år siden at verneombudet for kabin var sentral da B737-innredningene ble laget for SAS, og et krav var at galley-området foran skulle være relativt stort slik at det ble ergonomisk bedre for crew å arbeide der, siden de har mer omfattende inflight service. Toalettet foran ble også plassert i kabin-området av hygieniske grunner, så pax ikke skulle gå inn i galley når all matlagingen pågår, sa han også.

Høres vettugt ut det. Men økonomisk er det vel katastrofalt hvis de må ha 6 seter mindre enn konkurrentene pga dette.

Ikke den mest nøytrale kilden, men Boeing hevder 737MAX vil ha
7% bedre "operating advantage" enn 320NEO.

Og, B787-10 vil ha 6% bedre OA enn A350-1000

http://www.bizjournals.com/seattle/news/2011/09/13/demand-for-boeing-planes-stays-strong.html?page=2

Speaking of the just-launched Boeing 737 MAX, which will feature more
efficient LEAP X engines, Piasecki repeated previous contentions that the aircraft will
generate a 7 percent operating advantage over the competing A320 neo.

Tror ni SAS ev kan komma med en ny målning när NEO levereras? Den nuvarande målningen kom 1998 i samband med att 737NG började levereras.

Jeg er verneombud og jobber mye med nye fly, hva SAS har gjort tidligere kan man ikke se på. Det som leveres fremover skal være "hyllevare" Ikke noen modifikasjoner etc er tillatt.
Endel av de gamle galleyene ble tatt frem for spesifike servicekonsept, og praksisen rundt det. Etter at mye skjedde i flybransjen på begynnelsen av 2000 tallet har dette blitt en dyrkjøpt erfaring.
Så fremover blir det hyllevare for både nye kortrute maskiner og langrutemaskiner.
Avgjørelsen for nye langrutemaskiner blir tatt tidlig i vinter. Står mellom Airbus A350-900 og Boeing 787 (versjon ikke sagt) om det skulle være usikkert.

Avgjørelsen for nye langrutemaskiner blir tatt tidlig i vinter. Står mellom Airbus A350-900 og Boeing 787 (versjon ikke sagt) om det skulle være usikkert.

Er det noen tidshorisont for innfasing av den modell som blir valgt. Uansett modell forblir jeg og familien rimelig trofaste sas-kunder.

Det blir interessant å se hva SAS velger, ingen tvil om det. Ser på wikipedia at 359 er 22% dyrere enn 789 når det gjelder listepris, overraskende stor forskjell. 359 får også ca 6% større kapasitet enn dagens A333 ifg Airbus, så da er vel håpet om nye og tynne linjer ute.

Det blir interessant å se hva SAS velger, ingen tvil om det. Ser på wikipedia at 359 er 22% dyrere enn 789 når det gjelder listepris, overraskende stor forskjell. 359 får også ca 6% større kapasitet enn dagens A333 ifg Airbus, så da er vel håpet om nye og tynne linjer ute.

Riktig. Har også merket at når man sammenligner 789 og dagens A333, er faktisk 789 et flyet med samme størelse, samme pax og cargo kapasitet, mem med mye bedre range. Også veldig spennende!

Er det noen tidshorisont for innfasing av den modell som blir valgt. Uansett modell forblir jeg og familien rimelig trofaste sas-kunder.

Tidshorisont etc er veldig vanskelig å si, dette fordi valg av flytype må komme først. Og levering etc vil sannsynligvis være endel av forhandlinger om dette. Det derimot er ikke noe jeg driver med. Jeg skal ut fra et kabincrew perspektiv komme med en anbefaling om den ene eller andre, for så å følge opp det som er lovet fra fabrikantene i så måte.

Men rent spelulativt vil jeg håpe og tro på at første levering kan skje 2014-2015 eller så.
Kanskje før. Men både A350, og Boeing 787 har lange lister med bestillinger.

Noen som har peiling på når første ledige leverings-slot for henholdsvis A350 og 787 er mulig? Med forbehold om at dagens planlagte leveringstiden holder. Og tenker ikke på kjøpe slot ifra andre selskaper.

ER nu meget interesseret i at vide hvor den nye(gamle!!) A320 skal komme fra...B787 eller A350 kommer når de kommer
Hilsen Ole

Noen som har peiling på når første ledige leverings-slot for henholdsvis A350 og 787 er mulig? Med forbehold om at dagens planlagte leveringstiden holder. Og tenker ikke på kjøpe slot ifra andre selskaper.

Vet ikke svaret til spørsmålet ditt men det er mye ukjent rundt Air India sine 27 x 788.

Noe av disse er ferdig malt og etter å prøvd å kansellere bestillingen, har de sagt at de skulle ta disse alikevel... Men de har fortsatt en god del igjen som må lages, go det kan hende at en del av disse "early spots" på produksjonslinjen blir ledige tidligere enn forventet.

Det er også blitt andre små kanselleringer i det siste, så det er andre ledige slots på linjen uten at jeg vet når disse var planlagt for produksjon.

Dette er sikkert også interessant for DY som har allerede bestilt 788. Spørsmålet er: Dersom AS vil ha 787, er de interessert i 788 eller kunne de ønsker seg 789 bedre? Vi får se!

Angående de innleide maskinene så skal første 737 leveres SAS februar 2012, men første A320 er planlagt november 2012

Back