Nå ska'rre kjøpes fly!!

Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Visstnok skal SAS lene seg mot et kjøp av 32xNEO for langsiktig flåteplan, da et eventuelt nytt fly fra Boeing trolig kommer for sent

http://www.flightglobal.com/blogs/t...0neo-but-would-prefer-all-new-narrowbody.html

LOL, sorry, men hva har Fleet Management og Planning gjört her??? De har signert leases pa 17 737 fly og finner na ut at de ikke nar nok tid a vente til den dag de har en virkelig valg. Ouchies, uansett hvem har signert disse avtaler, en ting er sikkert. Dette kan komme a koste SAS dyrt. Piss-poor management, annenleders kan man ikke karakterisere dette.

Likevel skaper artikel inntrykk at de skal bare velge mellom fly over 150 seter. Det stemmer ikke, de har en klart behov for 40-50 fly i störrelsen ~120 seter. Her har de bare en fornunftig valg, og det er CS300. Og BBD vet dette og vil ikke la seg skremme av slik en artikel. De vet at SAS ikke kan kjöpe fly som er ca. 20-25% for stor...
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

De 737' skal vel til OSL og ARN, så er det her snakk om CPH sine behov for å bytte ut MD'ne osv.
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

De 737' skal vel til OSL og ARN, så er det her snakk om CPH sine behov for å bytte ut MD'ne osv.

Tja, dersom de trenger A320 pa kort sikt. Bare ring A-I-R B-E-R-L-I-N sa far du splitter nye A320-214 direkte fra fabrikken - eller om du er fattig - pent brukter som er mellom 2-5 ars gammelt.

Leasing marked for A320 tilbyr nok sjanser. Og jo darligere det gar med Spanair, jo mere sannsynlig blir dette at SAS ma stille opp for de lease-garantier de gar for noen av deres A320. Og da kan det snart blir en "Blue1"-reloaded, slik at flyene blir dispatched innen gruppen, siden man ma betale uansett...
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

LOL, sorry, men hva har Fleet Management og Planning gjört her???

Bitterkeit aus Berlin. The usual again. ;) Det er en artikkel basert på en uformell samtale. SAS har vært i en skvis lenge, det er det ingen tvil om, men å lease et fly midlertidig er ikke en så stor operasjon... Seriøst.
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Bitterkeit aus Berlin. The usual again. ;) Det er en artikkel basert på en uformell samtale. SAS har vært i en skvis lenge, det er det ingen tvil om, men å lease et fly midlertidig er ikke en så stor operasjon... Seriøst.

jepp, men a leie flyene kortere enn man trenger den er hva... amatörisk! Dette har ingenting med Bitterkeit a gjöre, dette er bare skokkerende uproff.
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

LOL, sorry, men hva har Fleet Management og Planning gjört her??? De har signert leases pa 17 737 fly og finner na ut at de ikke nar nok tid a vente til den dag de har en virkelig valg. Ouchies, uansett hvem har signert disse avtaler, en ting er sikkert. Dette kan komme a koste SAS dyrt. Piss-poor management, annenleders kan man ikke karakterisere dette.

De 737NG (og 320) som skal komme inn er jo for å fylle et hull på mellomlang sikt. SAS må erstatte sine 737CL og MD-80 innen rimelig tid og har ikke tid til å vente på verken 32xNEO eller hva nå Boeing kommer opp med, og er strengt tatt nødt til å lease noe inntil de neste generasjons fly er klart. Eller hva mener du de bør gjøre? Eller misforstår jeg deg her?
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Jag hoppas SAS väljer att satsa påAirbus A32XNEO som ersättare till Boeing 737NG och dagens A32X framåt år 2020. Då är de äldsta 737NG +20år och A321 flottan närmare 20 år.
Airbus A350-900 blir en perfekt ersättare till dagens A330-300/A340-300 flotta.
Om dessutom A350 blir mer bekväm än 787...som A32X är över B737NG så är ju valet en nobrainer...utifrån en ett pax perspektiv..hehe
Finnair har redan nu en perfekt slimmad flotta med Embraer, A32X och A330/A340.
OM 5-7år kanske SAS har en liknande slimmad flotta fast med Bombardier regional jets, A32XNEO och A350.
 
Last edited:
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Jag hoppas SAS väljer att satsa påAirbus A32XNEO som ersättare till Boeing 737NG och dagens A32X framåt år 2020. Då är de äldsta 737NG +20år och A321 flottan närmare 20 år.
Airbus A350-900 blir en perfekt ersättare till dagens A330-300/A340-300 flotta.
Om dessutom A350 blir mer bekväm än 787...som A32X är över B737NG så är ju valet en nobrainer...utifrån en ett pax perspektiv..hehe
Finnair har redan nu en perfekt slimmad flotta med Embraer, A32X och A330/A340.
OM 5-7år kanske SAS har en liknande slimmad flotta fast med Bombardier regional jets, A32XNEO och A350.

Nemlig! :))
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Jeg tror det beste SAS kan gjøre, er å smure seg med et tjukt lag toldmodighet.
Dersom 797 lanseres i sommer, med EIS januar 2018, så må Airbus komme opp med en A320 erstatter, denne bør ha EIS senest 2023
Å i 2011 velge en snart utgått modell som hovedmodell i selskapet, de neste 20-25-35-40 år virker tankeløst. 787 skal ha ca20% mindre fuelforbruk, enn 767. Det samme bør gjelde for 797 kontra 737 og en A320 erstatter bør ha ca samme forbruk. SAS har ikke råd til å opperer en nyere flåte av den utgåtte A320 i 2030.

Det SAS må gjøre nå, er å finne nye eller nyere brukte 737NG til Norge og Sverige og A320 til Danmark. Maskiner som kan selges til dårlig pris på slutten av 2020 tallet, når 797 og A320 erstatteren begynner å bli vanlige i luftrommet i Europa.

Det de derimot kan gjøre nå, er å bestille erstatteren til MD ene, 737cl ene og 737-600 og det finnes i Bombardier CSeries, en størrelse som 797 ikke kommer i og antakelig ikke Airbus heller. Dermed vil de ha byttet ut sine fly i 100-150 seter segmentett, når Airbus og Boeing kan levere sine nye fly i større antall.

Å bestemme seg for å bytte hele flåten til 737 eller A320neo er som å pisse i buksa for å holde varmen, en kald dag i januar
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Jeg tror det beste SAS kan gjøre, er å smure seg med et tjukt lag toldmodighet.

Å bestemme seg for å bytte hele flåten til 737 eller A320neo er som å pisse i buksa for å holde varmen, en kald dag i januar

At det var? Selvsagt er det bærekraftig å erstatte hele dagens mellomdistanse flåte med A319/A320neo, besparelsene med å velge B797 fremfor neo er så små at flyselskapene ikke gidder å vente på et helt nytt fly, det er rett og slett ikke verdt det. Det er en grunn til at A320Neo selger som varmt hvetebrød...
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Hur kan du VETA att Boeing kommer lansera det du kallar Boeing 797 i sommar?
Det är långt ifrån självklart. 797 kanske inte blir speciellt mycket bränslesnålare än A32XNEO om den ska ha EIS 2018. Däremot blir den MYCKET dyrare för Boeing att konstruera än för Airbus att bygga A32X NEO.
Mardrömmen för Boeing vore om 797(med EIS 2018) VS A32XNEO vad gäller bränseförbrukning blir detsamma ungefär som för dagens 737-800NG VS A320, dvs marginell.

Det kan mycket väl sluta med en "B737NEO" och en "797" som har lanseras runt 2023 med EIS 2030. Det kan också sluta med att Boeing fortsätter sälja dagens 737NG till 2018-2020 för att då lansera 797 med EIS år 2025-2027.
Det SAS gör nu är att byta ut MD-80 till A32X i CPH, 737CL till 737NG i OSL & md-80 till 737NG på ARN.

Det SAS(och många andra flygbolag) vill är att Boeing ska bestämma sig snart om HUR de ska svara på A32X NEO. Just nu är det väldigt tyst från Boeing. Förhoppningsvis kommer svaret från Boeing på Paris Airshow...men det är inte alls säkert. För det är inte säkert att Boeing själva vet hur de ska möta "hotet" från A32XNEO ännu.
Jag skulle inte alls bli förvånad om Airbus kommer offentliggöra massiva stor order för Airbus A32XNEO på Paris Airshow.
 
Last edited:
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

At det var? Selvsagt er det bærekraftig å erstatte hele dagens mellomdistanse flåte med A319/A320neo, besparelsene med å velge B797 fremfor neo er så små at flyselskapene ikke gidder å vente på et helt nytt fly, det er rett og slett ikke verdt det. Det er en grunn til at A320Neo selger som varmt hvetebrød...

Du må tydeligvis ha sett spesifikasjonene på B797 siden du kan si dette så bombastisk.

Kan du gi meg en link til hvor jeg kan finne disse?
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Overskriften indikerer at SAS skal kjøpe fly. SAS skal ikke kjøpe fly. De skal lease noen få som en slags skadebegrensning. SAS er det selskapet blant "majors" som har færrest fly i bestilling d.v.s. 0 - ingen. En rekke andre selskaper ligger i samme uføret slik som KLM 14 i bestilling, Iberia 20,Thai 21,Delta 25 (og de har 720 fly i operasjon !!), Alaska 25.

Blant de som har sikret seg finner man Emirates med 200 i bestilling,Air China 153, Lion 136, Qatar 135, LAN 121,China Souther 113, Southwest 107, JetBlue 106, US Airways 102, GOL-Varig 100.

Når sinkene veldig snart finner ut at de samtidig må ha fly sprenges kapasiteten hos flyfabrikkene momentant og det blir bonanza for leasingselskapene som kan forlange eventyrlige rater.

De som da har havnet bakerst i køen vil ha valget mellom fortsatt operasjon med gamle fly som drikker mye fuel i en situasjon der fuelprisene tikker stadig oppover - eller betale skjorta i leasing for nyere fly.



R.I.P.
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Overskriften indikerer at SAS skal kjøpe fly. SAS skal ikke kjøpe fly. De skal lease noen få som en slags skadebegrensning. SAS er det selskapet blant "majors" som har færrest fly i bestilling d.v.s. 0 - ingen. En rekke andre selskaper ligger i samme uføret slik som KLM 14 i bestilling, Iberia 20,Thai 21,Delta 25 (og de har 720 fly i operasjon !!), Alaska 25.

Blant de som har sikret seg finner man Emirates med 200 i bestilling,Air China 153, Lion 136, Qatar 135, LAN 121,China Souther 113, Southwest 107, JetBlue 106, US Airways 102, GOL-Varig 100.

Når sinkene veldig snart finner ut at de samtidig må ha fly sprenges kapasiteten hos flyfabrikkene momentant og det blir bonanza for leasingselskapene som kan forlange eventyrlige rater.

De som da har havnet bakerst i køen vil ha valget mellom fortsatt operasjon med gamle fly som drikker mye fuel i en situasjon der fuelprisene tikker stadig oppover - eller betale skjorta i leasing for nyere fly.



R.I.P.
Men siden det her ikke er snakk om IC flåten så har har vel hverken A eller B så mye nytt sexy å skilte med serru
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

De 737NG (og 320) som skal komme inn er jo for å fylle et hull på mellomlang sikt. SAS må erstatte sine 737CL og MD-80 innen rimelig tid og har ikke tid til å vente på verken 32xNEO eller hva nå Boeing kommer opp med, og er strengt tatt nødt til å lease noe inntil de neste generasjons fly er klart. Eller hva mener du de bør gjøre? Eller misforstår jeg deg her?

Jeg ser dette interview, dersom det ble ment som det ble skrivet, meget alvorlig.

SAS har i medio Mars bestemt seg a vente og leie interim-lift hos Airbus og Boeing. Det ble presentert som en midlertidlig lösning til man kommer til en endelig lösning. Besluttelsen ble tatt pa höyeste levels.

Siden Mars har vi ikke hört noe nytt fra Boeing eller Airbus som stötter slik en svenk som den ble fullfört. Dersom man mener na at man vil satse pa A320NEO, sa kunne man ha funnet det ut i Mars. Samtidlig kunne man ha lagt inn en ordre og sikred seg bedre betingelser og tidligere leveranser. Airbus vil ogsa har kommed opp med interim-lösninger for A320-leieavtaler.

Sa punktum mitt er at det ble enten darlig lagt til rette fra topp-ledelse da de bestemte seg for a innga disse interimsleie-avtaler eller darlig gjord av disse som fremforhandled disse kontrakter. En av disse ma ta skylden.

Fleet planning hos SAS er like som a kreve en svar fra en kvinne. Yes - No - Maybe - Maybe not. Alt er mulig og ingenting er sikkert.

En objektiv analyse av flaten til SAS og deres needs gir denne behov:

33% eller 50 units i 100-130 seters segment: Eneste fornunftig lösning CS100 & CS300 -> Firm order pa 50 stykker pluss 20 opsjoner for fremtidlig vekst, dersom det kommer noe. Erstatter for B735, B736, MD87 og CRJ900.

~10% flaten til IC: 15 fly av enten B787 eller A350XWB familien. Pluss fem opsjoner. Dersom man satser pa större varianter iblant disse familier, blir antall units mindre.

~57% eller 85 units fra 150-200 seters segment: Her har man valget mellom A320NEO eller B797. NEO har tidligere leveranse-slots, men 797 kommer a ha langsiktig bade lavere CASM og TCO (Total Cost of Ownership) og LCC (Life-Cycle-Costs), leveranser trolig fra 2019. 2025 vil Airbus ha en fullverdig NEO erstatter til leveranse.

Det kan vaere en glimrende ide a bestille det hva man uansett trenger og ikke har valg i. Dersom man mener man kan ikke vente lengre i 150-200 seters segment, sa ma man bestille for a kunne sikre seg gode betingelser og tidligere leveranser. Eller man venter til hösten, da Boeing vil si noe konkret om sine Narrowbody planer.
 
Back
Top