Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!
De 737NG (og 320) som skal komme inn er jo for å fylle et hull på mellomlang sikt. SAS må erstatte sine 737CL og MD-80 innen rimelig tid og har ikke tid til å vente på verken 32xNEO eller hva nå Boeing kommer opp med, og er strengt tatt nødt til å lease noe inntil de neste generasjons fly er klart. Eller hva mener du de bør gjøre? Eller misforstår jeg deg her?
Jeg ser dette interview, dersom det ble ment som det ble skrivet, meget alvorlig.
SAS har i medio Mars bestemt seg a vente og leie interim-lift hos Airbus og Boeing. Det ble presentert som en midlertidlig lösning til man kommer til en endelig lösning. Besluttelsen ble tatt pa höyeste levels.
Siden Mars har vi ikke hört noe nytt fra Boeing eller Airbus som stötter slik en svenk som den ble fullfört. Dersom man mener na at man vil satse pa A320NEO, sa kunne man ha funnet det ut i Mars. Samtidlig kunne man ha lagt inn en ordre og sikred seg bedre betingelser og tidligere leveranser. Airbus vil ogsa har kommed opp med interim-lösninger for A320-leieavtaler.
Sa punktum mitt er at det ble enten darlig lagt til rette fra topp-ledelse da de bestemte seg for a innga disse interimsleie-avtaler eller darlig gjord av disse som fremforhandled disse kontrakter. En av disse ma ta skylden.
Fleet planning hos SAS er like som a kreve en svar fra en kvinne. Yes - No - Maybe - Maybe not. Alt er mulig og ingenting er sikkert.
En objektiv analyse av flaten til SAS og deres needs gir denne behov:
33% eller 50 units i 100-130 seters segment: Eneste fornunftig lösning CS100 & CS300 -> Firm order pa 50 stykker pluss 20 opsjoner for fremtidlig vekst, dersom det kommer noe. Erstatter for B735, B736, MD87 og CRJ900.
~10% flaten til IC: 15 fly av enten B787 eller A350XWB familien. Pluss fem opsjoner. Dersom man satser pa större varianter iblant disse familier, blir antall units mindre.
~57% eller 85 units fra 150-200 seters segment: Her har man valget mellom A320NEO eller B797. NEO har tidligere leveranse-slots, men 797 kommer a ha langsiktig bade lavere CASM og TCO (Total Cost of Ownership) og LCC (Life-Cycle-Costs), leveranser trolig fra 2019. 2025 vil Airbus ha en fullverdig NEO erstatter til leveranse.
Det kan vaere en glimrende ide a bestille det hva man uansett trenger og ikke har valg i. Dersom man mener man kan ikke vente lengre i 150-200 seters segment, sa ma man bestille for a kunne sikre seg gode betingelser og tidligere leveranser. Eller man venter til hösten, da Boeing vil si noe konkret om sine Narrowbody planer.