Nå skal spritkjøperne stemples

Re: Nå skal spritkjøperne stemples

Er det bare jeg som tenker på å gå inn og handle igjen, og vise den andre hånden...?

Det er sikkert en "riktig" hånd. Men hva med personer som har bandasje på den hånda? Det hadde vært artig å sminke på seg et stygt, verkende sår der hvor det skal stemples. :)

Det er sikkert en "riktig" hånd. Men hva med personer som har bandasje på den hånda? Det hadde vært artig å sminke på seg et stygt, verkende sår der hvor det skal stemples. :)

My point exactly... Event stemple høyre, sette på et plaster, gå inn igjen, stemple venstre...

hilsen dine folkevalgte:lol:

Så vidt jeg kan se er det Toll- og avgiftsdirektoratet som har foretatt beslutningen. Det kan bety at dette ikke har vært gjenstand for politisk behandling i det hele tatt, så man skal kanskje være forsiktige med å skylde på politikerne for tidlig. De gjør riktignok mye rart så det kunne kanskje kommet fra den kanten, men det ser ut til å være en byråkratisk beslutning. Nå ligger jo Toll- og avgift under Finansdep, så det overordnede ansvaret ligger vel hos Kristin.

Og neste spørsmål: Hva inneholder disse usynlige stemplene? Kan det gi allergisk reaksjon eller fremkalle allergier? Hva hvis jeg står der og hevder jeg allergisk mot stempelputen, blir jeg nektet å handle? I så fall snakker vi jo diskriminering av syke/handicappede?

Så merker jeg meg i samme artikkel:
Kunder som i første runde bare har handlet deler av kvoten for alkohol og tobakk, og dermed har merket pekefingeren, kan komme tilbake og kjøpe det de har igjen av kvoten ved fremvisning av kvittering fra første kjøp.

Så da var det jo allerede åpnet for at denne ordningen heller ikke er tett...

Jepp, er vel bare å lete rundt etter "halvbrukte" kvotekviteringer. Skulle vært interessant å vite hva de har i stempelet sitt. Er det samme greiene som utestedene bruker, som de påstår, så er den ikke håndkrem-sikker. Dessuten skal den ikke være hverken sprit eller vannløselig, men alikevel slippe huden på et døgn? Selv sprittusjen min som sitter i dagevis er løselig med alkohol og aceton. Som sivilingeniør i kjemi blir jeg nyskjerrig nå.

Travel Retail Norways egen informasjon om endringene finnes på http://www.duty-free.no/kunder/trn/trncms.nsf/($All)/69853AF748312EF8C12575680047C479?OpenDocument

1.mars skjer det to endringer i rutinene ved flypassasjerers kjøp av taxfreekvoten for alkohol og tobakk.

Flere typer reisedokumenter vil bli godtatt som gyldig bevis for reiser til og fra utlandet. Stemplingen av reisedokumenter i kassene erstattes av at kunder som handler taxfreekvoten må merke høyre pengefinger med blekk som kun er synlig i ultrafiolett (UV) lys.

Last edited by a moderator:

Da har jeg fått testet ut denne nye fantastiske patenten, og samtidig klaget min nød til damen i kassen. Hun måtte egentlig si seg enig i at dette var temmelig unødvendig hvis det var smugling de skulle til livs. Min erfaring med dette er at det eneste det gjør, er at hver handel tar ca. 1/2 min lenger tid, for å få deg "screenet". Med lange køer fra før, blir nok neppe saken bedre fremover.

Jeg testet det også ut i går, og dette gikk jo helt greit.
Ikke førte det til lange køer, og ikke så/hørte jeg at noen protesterte på det heller.
Forresten er det et bittelite stempel på venstre pekefinger man får.
Helt uproblematisk.

Var gjennom i går og jeg byttet tilslutt kø da han foran meg protesterte heftig og ikke så ut til å ville gi seg (noe han dog gjorde etterhvert, tørsten overvant vel prinsippene).

Med denne tråden i bakhodet så ble jeg stående å observere, og litt småklaging som "hva er dette for noe tull" osv, men virket som folk flest ikke bryr seg veldig (bortsett fra min køkompanjong). Vi nordmenn er vel så vant til overformynderi at ingenting overrasker lenger.

Misunner dog ikke de som jobber der som må forklare denne idiotien til utlendinger.

Da har jeg fått testet ut denne nye fantastiske patenten, og samtidig klaget min nød til damen i kassen. Hun måtte egentlig si seg enig i at dette var temmelig unødvendig hvis det var smugling de skulle til livs. Min erfaring med dette er at det eneste det gjør, er at hver handel tar ca. 1/2 min lenger tid, for å få deg "screenet". Med lange køer fra før, blir nok neppe saken bedre fremover.
Tar da vel ikke lenger tid enn boardingpass-kontroll? Eller er den der i tillegg...?

Dette er i tax-free'en, før du får betalt. På de travle dagene er dette absolutt noe som kan få noen og en hver til å irritere seg over, men ellers er det egentlig ingen stor ting, annet enn nok en fullstendig unyttig sak som skal innføres for å overvåke befolkningen.

Jeg kan her og nå love at jeg når jeg reiser alene ALDRI skal kjøpe noe taxfree ved ankomst på OSL. Det blir noe dritt å slepe med seg fra avreiseflyplassen, men det får gå. Jeg skjønner ikke at det går an. Dog tror jeg kanskje jeg skal prøve meg på rollen som kverulant i kassen en gang, bare for å markere at dette er håpløst.

Jeg kan her og nå love at jeg når jeg reiser alene ALDRI skal kjøpe noe taxfree ved ankomst på OSL. Det blir noe dritt å slepe med seg fra avreiseflyplassen, men det får gå. Jeg skjønner ikke at det går an. Dog tror jeg kanskje jeg skal prøve meg på rollen som kverulant i kassen en gang, bare for å markere at dette er håpløst.

Hvis du orker å slepe på posene bare for å markere din uenighet med dette så værsågod.
Høres slitsom ut, spesielt med tanke på at det ikke kommer til å hjelpe deg en dritt.

Neste gang så skal jeg raske med meg det jeg kan av godteri, sprit og tobakk, brus og annet ræl, slenge det på båndet til kassa mannen/damen. Nektes jeg å kjøpe viss jeg ikke stemples så får de rydde bort varene selv. Da blir de vel fornøyde.

Jeg vet, det er ikke de som har funnet på det, men det er de som går med på å terrorisere kundene sine med sånnt tull.

Hvis du orker å slepe på posene bare for å markere din uenighet med dette så værsågod.
Høres slitsom ut, spesielt med tanke på at det ikke kommer til å hjelpe deg en dritt.

Prinsipper er prinsipper :) og det kan gjøre godt å føle at man faktisk ikke er med på alt som finnes på av overvåkning. Faktisk tok jeg meg i å glede meg til å handle på en utenlandsk flyplass igjen. Ankomstr-taxfree'n er jo ikke akkurat noen behagelig opplevelse å gå i rushet!

Freia melkesjokolade må jeg jo alltid ha med meg mye av, det går det an å kjøpe ved avreise fra OSL...:)

:lol:hehe.. nå er vel dette kun et bittelite usynlig stempel, og ikke en mikrofon eller kamera for overvåkning.
Ingen vits i å bli fullstendig paranoid heller? :p

Back