Nå skal spritkjøperne stemples

Re: Nå skal spritkjøperne stemples

Har du et forslag til en bedre løsning da?

Enkelt og greit: Du får kjøpe det du vil, det er ditt ansvar å fortolle. Akkurat som man kan gjøre hvis man handler før man kommer til OSL.

Nest enkleste løsning: Omtrent som i dag, de selger kun en kvote av gangen. Om du ønsker mer enn det så får du gå en ny runde i butikken og betale på nytt.

Man behøver ikke komme opp med en løsning for å kunne ha meningen om at dagens ordning er langt fra ideel.

Men siden du spør så kan du få min mening:

Man lar handlesenter være handlesenter og tollere være tollere og ber tollerne ta ansvar for kvoter?

-A

Man behøver ikke komme opp med en løsning for å kunne ha meningen om at dagens ordning er langt fra ideel.

Men siden du spør så kan du få min mening:

Man lar handlesenter være handlesenter og tollere være tollere og ber tollerne ta ansvar for kvoter?

-A

Nåja, får å mene at noe er idiotisk, bør man vel ha et klokere alternativ, men det er nå bare min mening.
Problemet her vil jeg tro, er ikke tollerne, men taxfree-butikken. Tollerne tar sine stikkprøver, men det sier seg jo selv at de bare fanger opp en svært liten del.
Om dette minsker problemet kan man sikkert diskutere, man kan sikkert også diskutere om der ER et problem at folk smugler, men det det er vel ikke det saken her går ut på.

En sak er at du skal stemples, en annen sak er at du når du skal betale der må vise frem håndleddene dine for å vise at du ikke har handlet der før... Da begynner moroen! 19 år gammel tyggistyggende svensk jente sitter ved kassen og sier:
- Put your hands under the scanner!
- Why?
- So I can see that you haven't shopped here before!
- I haven't, I just arrived.
- (hisser seg opp) You can't buy tax free if you have bought tax free before, and I need to see proof on your hands.
- I bought some on the plane.
- That doesn't count... og så videre og så videre.

Alternativt:
- Put your hands under the scanner.
- Que???? (eller tilsvarende på hindi, aserbajansk eller trøndersk...)

Nåja, får å mene at noe er idiotisk, bør man vel ha et klokere alternativ, men det er nå bare min mening.

Absolutt ikke. Du må kunne skille mellom det at mange kan se at dagens løsning ikke er optimal, og at få ser ut til å ha vilje/evne/ønske om å komme opp med en anderledes ornding til gjør dette på et bedre vis.

-A

Absolutt ikke. Du må kunne skille mellom det at mange kan se at dagens løsning ikke er optimal, og at få ser ut til å ha vilje/evne/ønske om å komme opp med en anderledes ornding til gjør dette på et bedre vis.

-A

Ja, men det er også forskjell på å mene at noe ikke er optimalt og å mene at noe er "idiotisk", men nok om det.

Rene skjere idioti.. det er vel få som er så dumme at de kjøper over kvoten på flyplassen i allefall..

Men syntes det blir mer og mer "nazi" uansett..

Jeg synes alle som handler taxefree-kvoten sin burde gå i gul refleksvest. Mye enklere for både de som jobber i taxefree´n og for tollerne å se hvem som har handlet. Kvalitetsstempel!

Enkelt og greit: Du får kjøpe det du vil, det er ditt ansvar å fortolle. Akkurat som man kan gjøre hvis man handler før man kommer til OSL.

Nest enkleste løsning: Omtrent som i dag, de selger kun en kvote av gangen. Om du ønsker mer enn det så får du gå en ny runde i butikken og betale på nytt.

Sorry, så ikke innlegget ditt før nå.
Men årsaken til at de innfører dette med stempel, er vel at de løsningene du nevner her ikke fungerer når det gjelder å ikke selge mer enn kvoten. For det er jo det som er saken her. Det systemet man har i dag fører til at taxfree-butikkene ikke klarer å overholde det de er pålagt, nemlig å ikke selge mer enn kvoten.
Så kan man selvsagt mene at det burde være kundenes ansvar, men slik er det ikke, og da må man komme opp med slikt som dette. Dessverre.

Sorry, så ikke innlegget ditt før nå.
Men årsaken til at de innfører dette med stempel, er vel at de løsningene du nevner her ikke fungerer når det gjelder å ikke selge mer enn kvoten. For det er jo det som er saken her. Det systemet man har i dag fører til at taxfree-butikkene ikke klarer å overholde det de er pålagt, nemlig å ikke selge mer enn kvoten.
Så kan man selvsagt mene at det burde være kundenes ansvar, men slik er det ikke, og da må man komme opp med slikt som dette. Dessverre.

Les det jeg skriver en gang til. Forslaget mitt (og som andre nevner) er at det skal være kundens ansvar. La butikken være butikk, og tollvesen være tollvesen!

Når skal det stemples, det lurer jeg på. Når man har nådd kvoten ,eller når man har handlet i Tax-Free butikken?

Så viss jeg kjøper en flaske vin, skal jeg da stemples? Har jo mye igjen av kvoten. Får jeg da ikke kjøpe resten senere?

Viss det ikke stemples før kvoten er nådd, hvordan skal de holde styr på det?
Kjøpe en flaske sprit, kvoten er ikke nådd. Gå inn igjen og kjøpe en til, osv osv.

Tynt opplegg som ikke holder mål. Tvilsomt veldig gjennomtenkt.

Les det jeg skriver en gang til. Forslaget mitt (og som andre nevner) er at det skal være kundens ansvar. La butikken være butikk, og tollvesen være tollvesen!
Da blir det som i dag, og det er det som ikke funker. Og det er selvsagt derfor dette innføres.

*sjekker kalenderen*

Det er jo ikke 1. april i dag :forvirret:

Når skal det stemples, det lurer jeg på. Når man har nådd kvoten ,eller når man har handlet i Tax-Free butikken?

Det er vel ikke noen endring fra dagens praksis, der det stemples når du har handlet første gang. Det er altså ikke mulig (skal ikke være mulig, ihvertfall) å gå gjennom kassa flere ganger.

Ja, jeg har et forslag til en bedre løsning.

Poenget her er å hindre at man går flere ganger gjennom kassa, ettersom man altså ikke får mer enn ei kvote per gang. Da burde man kunne plassere inngangen til tax free-butikken i sikker sone (eller deromkring) og utganggen slik at man kommer ut i baggasjehallen, uten mulighet til å gå inn igjen i butikken.

Spørsmålet bør også være om det per dags dato er en reelt og stort problem at en og annen får kjøpt mer en kvoten eller om dette faktisk er et rent skrivebordsproblem som har oppstått på en eller annen byråkrats sitt kontor?

Ja, jeg har et forslag til en bedre løsning.

Poenget her er å hindre at man går flere ganger gjennom kassa, ettersom man altså ikke får mer enn ei kvote per gang. Da burde man kunne plassere inngangen til tax free-butikken i sikker sone (eller deromkring) og utganggen slik at man kommer ut i baggasjehallen, uten mulighet til å gå inn igjen i butikken.
Bra forslag. Men det hadde kanskje krevd en ombygging, som hadde kostet endel. Men i prinsippet er jeg enig.

Jeg lurer på følgende:

1. Hvor stort er problemet? Er det mange som roterer i butikken for å lure til seg ekstra tollpliktige varer? Eller for å si det slik: Hvor mange gidder egentlig å holde på med dette surret?

2. Hva er det verste som kan skje hvis man holder på dagens ordning?

For meg er det åpenbart at det er Travel Retail Norway som skal kontrolleres og i mindre grad de reisende. Argumentet om at man kan ta med hva man vil ellers, som vi alltid har gjort, har vært nevnt noen ganger. Det er tøylesløst salg som oppmuntrer nordmenn - som vi jo vet må ha hjelp av myndighetene for å klare seg på egenhånd - som må styres. TRN ønsker naturligvis å selge mest mulig, og i en for dem ideell verden kan de selge hva de vil, og folk må ta ansvar selv. Vel, jeg tror frihet under ansvar er en del av svært manges ideelle verden.

Det er i rettferdighetens navn verdt å huske på at handling ved ankomst er et relativt nytt gode som våre kjære myndigheter slett ikke hadde behøvd å tillate. La oss gjerne kalle det en grenseløst stor fallitterklæring mot det norske avgiftssystemet, men mange vil nok synes at å bli behandlet som kveg er et greit bytte mot å faktisk ha muligheten til å slippe å dra på tax-free-varene, spesielt i disse "kampen-mot-terror"-tider.

Uansett: Jeg klarer ikke å hisse meg opp over at man ønsker å begrense handlingen i tax-free til det som er lov (...), men den fysiske krenkelsen misliker jeg sterkt. Jeg synes det er ille nok at de ødelegger taben min når jeg har papir-boardingpass. ;)

Uansett: Jeg klarer ikke å hisse meg opp over at man ønsker å begrense handlingen i tax-free til det som er lov (...),

Et av poengene er er jo at det iflg. norsk lov er tillatt å ta med mer enn det du har lov til å bringe inn ilandet avgiftsfritt. Man skal da betale toll og avgifter på det ved innførsel.

Hvorfor skal man lage unntak ved handel i ankomstbutikken? Som igjen fører til et kontrollregime som de ikke vet hvordan de skal håndheve.

Dette er TOTALT bak mål. Lure på hva som blir det neste påfunnet av Ola dunk i værste slag.
Rett og slett usmakelig å innføre den regelen rett og slett. Like slett ikke den regelen som ska innføres.

Overvåka over alt.

Back