Nå skal spritkjøperne stemples

Re: Nå skal spritkjøperne stemples

Et av poengene er er jo at det iflg. norsk lov er tillatt å ta med mer enn det du har lov til å bringe inn ilandet avgiftsfritt. Man skal da betale toll og avgifter på det ved innførsel.

Hvorfor skal man lage unntak ved handel i ankomstbutikken? Som igjen fører til et kontrollregime som de ikke vet hvordan de skal håndheve.

Mmmmm, det ble surrete og schizofrent. Jeg er selv blant dem som av og til toller inn noen ekstra flasker vin, men de kjøper jeg ikke på GEN. Og jeg er ellers aldeles enig med deg.

Det har vel sammenheng med at norske myndigheter selvsagt ikke kan pålegge utenlandske butikker å begrense salget.
Når det gjelder salg ombord i fly, har jeg selv opplevd at kabinpersonal har sagt at de ikke kan selge over kvoten. Dette var på en SAS-flight. Jeg vet ikke hvordan dette stiller seg med utenlandske selskaper, men jeg regner med at de må følge norske regler på flighter til Norge.

Rett og slett usmakelig å innføre den regelen rett og slett. Like slett ikke den regelen som ska innføres.

Det er altså ikke regler, men rutiner for å håndheve reglene som finnes.

Overvåka over alt.

Jeg er normalt ganske god til å oppdage personvernproblemtikk, men her sliter jeg litt med å se det. Joda, riktignok kan noen med ei kraftig nok UV-lampe oppdage i noen timer (dager?) etterpå at du har handlet tax free, dersom de klarer å lyse opp hånda de og se et stempel.

På den annen side, så etterlater du allerede en god del spor, både elektroniske og ellers, når du er ute og reiser. Kanskje er det akkurat dette stempelet som får det til å renne over, men jeg synes ikke det. Umiddelbart etter ankomst kan allerede de fleste se at du har handlet tax free (ikke akkurat noen fjoseposer du får utdelt), dersom du ikke pakker ting rett ned i en annen bag.

Kanskje er det akkurat dette stempelet som får det til å renne over, men jeg synes ikke det. .

Det å faktisk bli bedt om å vise hånden (altså en del av kroppen) får å få lov til å handle, og deretter bli fysisk stemplet på kroppen, det vil jeg oppleve i såpass stor grad krenkende at jeg vil unngå å handle på OSL, ja.

Det handler etter min mening ikke kom å være fintfølende, men å ha prinsipper for hvor langt forretningsdrivende/myndigheter kan gå for å håndheve en i allerede i utgangspunktet ganske absurd ordning...

Hvis folk aksepterer dette, hva vil man i neste omgang akseptere - at alle som kjøper en 20-pakning tobakk får et tilsvarende stempel i norske butikker og kiosker og ikke får kjøpe før 24 timer senere? Tar vi den første, tar vi den andre, osv...

Ok, snart tusen treff og en haug innlegg på denne tråden. Jeg tror jeg har sagt mitt. :)

Må man ikke vise frem boarding kort når man kjøper noe da? Også blir den stemplet?

Herregud Ola Nordmann på en kontor er sure greier..

Hadde butikkprisen på en flaske OK skotsk vært 20 dollar eller tilsvarende, ville ikke dette vært noe problem ....

Kanskje er det akkurat dette stempelet som får det til å renne over

Lurer strengt tatt ikke på om dette stempelforslaget er et forsøk på å skape en harme i befolkningen som vil tvinge Finansdepartementet til å fjerne kvotekontrollen fra vilkårene for å drive ankomst-taxfree.

Må man ikke vise frem boarding kort når man kjøper noe da? Også blir den stemplet?

Nei, ettersom det ikke er så vanlig å få boardingkort, så kan man også legge fram annen reisedokumentasjon. "Problemet" er at man gjerne har flere slike, og ihvertfall mulighet for å skrive ut så mange man vil.

Nei, ettersom det ikke er så vanlig å få boardingkort, så kan man også legge fram annen reisedokumentasjon. "Problemet" er at man gjerne har flere slike, og ihvertfall mulighet for å skrive ut så mange man vil.

Jeg kan se akkurat den problemstillingen, jeg tenkte over det samme på avreise fra TRD. Skulle handle, og fikk spørsmålet om boardingkort. Når jeg sa at jeg reiste bilettløst så sa hun at da måtte hun ha bag-tag, nettutskrift eller noe annet hun kunne stemple. Jeg la frem begge deler, og fikk beskjed at det holdt for henne å stemple en av dem.

Ut fra begrunnelsen om at de faktisk skal ha kontroll over hvor mye de selger så kan jeg se at de må gjøre noe. Jeg liker derimot ikke å bli stemplet, unngår oftest uteplasser som driver med det, om jeg kan.

Personlig er jeg også motstander av overformynderi, og at alle skal "tvinge" meg til å følge regler. Jeg er lovlydig, og følger regler. De som ikke er det håper jeg virkelig får en smekk i tollen, om de ikke går på rødt. Folk plikter å sette seg inn i, og følge, norske lover. Ordensmakten (tollvesenet her) har annsvaret for å kontrollere og straffe. Jeg synes det er håpløst å pålegge butikkene å føre en kontroll som uansett er meningsløs da man kan handle hvor som helst ellers. Det eneste kravet jeg kan se er fornuftig er at butikkene klart og tydlig må opplyse om kvoter og regler.

Last edited:

Jeg foreslår at man heller har et automatisk system der duty-free-selgeren tar inn toll og avgift på det som er over kvoten - slik at om du slår inn den femte vinflasken og kun er en person, legges det til toll og moms(?) på denne vinflasken.

Stemplingen er latterlig og nedverdigende, det skulle ikke være nødvendig å utdype dette nærmere.... :angry:

Hva er da løsningen? Den er svært enkel. Dette problemet er et ikke-problem. La butikken drive butikk og tollerne drive med toll. Jeg tror faktisk det er svært få som lurer seg gjennom kassen flere runder. Og, om noen gjør det og slipper gjennom, hva så? Det spiller da virkelig ingen rolle. De som vil smugle så det monner gjør uansett dette på helt andre måter. Nå må myndighetene begynne å nyansere mellom hva som er viktig og ikke. Men, dette er vel en fjern drøm.....

(...)

Hva er da løsningen? Den er svært enkel. Dette problemet er et ikke-problem. La butikken drive butikk og tollerne drive med toll. Jeg tror faktisk det er svært få som lurer seg gjennom kassen flere runder. Og, om noen gjør det og slipper gjennom, hva så? Det spiller da virkelig ingen rolle. De som vil smugle så det monner gjør uansett dette på helt andre måter. Nå må myndighetene begynne å nyansere mellom hva som er viktig og ikke. Men, dette er vel en fjern drøm.....

Hør, hør. Jeg lurer fremdeles på hvor stort problemet er, reelt sett. Dette er intet annet enn en skinnmanøver.

Ikke for å starte en metadiskusjon, men jeg kan ikke unngå å fascineres av hvor stort engasjement dette temaet avstedkommer. ;)

Greien er vel at det skal virke tilstrekkelig vanskelig å gjøre to kjøp, til at folk ikke gidder bruke tid og krefter på det..

Jeg tror faktisk ikke det er myndighetene som har funnet på dette, men eierne av taxfree-butikkene som prøver å finne en løsning på pålegget de har fra myndighetene om ikke å selge mer enn kvoten, nå etter at det snart ikke finnes reisedokumenter på papir lenger.

Hvis folk finner det så utrolig nedverdigende å få et usynlig stempel på hånda som dessuten forsvinner helt etter noen dager, så er det vel bare å la være å handle?

Jeg bare lurer på hvor lang tid det faktisk tar før dette stempelet blir helt borte. Hva omm man er ute på en ny reise to dager etter den første, finnes stempelet fortsatt?

Greien er vel at det skal virke tilstrekkelig vanskelig å gjøre to kjøp, til at folk ikke gidder bruke tid og krefter på det..

Ihvertfall ikke de som uansett handler ute og pakker i kofferten.

Men det er jo ikke det det handler om; det er i siste instans TRNs butikk som skal kontrolleres. Tollens ressursbehov er antagelig også en viktig del av prosjektet. At TRN kommer opp med en effektiv kontrolløsning kan potensielt bety være eller ikke være for hele ordningen med tax-freehandel ved ankomst. Og en sabla god forretning for TRN. Gad vite hva slags alternativer til kvegmerkingen de har vurdert. Jeg ville uansett ikke overlatt utredning og konseptutvikling til en butikkjede.

(...) Jeg bare lurer på hvor lang tid det faktisk tar før dette stempelet blir helt borte. Hva omm man er ute på en ny reise to dager etter den første, finnes stempelet fortsatt?

Godt spørsmål. Har foreløpig ikke sett noen informasjon noe sted.

Last edited:

Jeg forstår ikke poenget med at staten i det hele tatt skal tillate avgiftsfritt salg på norske flyplasser (hverken på utreise eller innreise). Hvis man forutsetter at det er en god grunn til at produktene skal være ilagt avgifter, hva slags argument er det egentlig for å frita dem fordi de selges i forbindelse med en internasjonal reise? Hvorfor skal det være slike utsalg på flyplasser og ferger, men ikke på Svinesund?

Jeg forstår at det er grunn til å frita varer som eksporteres kommersielt (og som tilfører landet inntekter) fra avgifter, men å ha tollfritt salg til utenlandspassasjerer er bare svada. Populært svada, dog.

Er det bare jeg som tenker på å gå inn og handle igjen, og vise den andre hånden...?

Jeg forstår ikke poenget med at staten i det hele tatt skal tillate avgiftsfritt salg på norske flyplasser (hverken på utreise eller innreise). Hvis man forutsetter at det er en god grunn til at produktene skal være ilagt avgifter, hva slags argument er det egentlig for å frita dem fordi de selges i forbindelse med en internasjonal reise? Hvorfor skal det være slike utsalg på flyplasser og ferger, men ikke på Svinesund?

Jeg forstår at det er grunn til å frita varer som eksporteres kommersielt (og som tilfører landet inntekter) fra avgifter, men å ha tollfritt salg til utenlandspassasjerer er bare svada. Populært svada, dog.

Enkelt svar: alle andre gjør det. Merk korrekt svar: inntektene finansierer i stor del driften av flyplassen/fergen.

Når det er sagt er det jo land som har duty free butikker ved grenseoverganger, bl.a. Kanada. Det er opp til hvert enkelt land å tillate/forby slikt.

Enkelt svar: alle andre gjør det. Merk korrekt svar: inntektene finansierer i stor del driften av flyplassen/fergen.

Når det er sagt er det jo land som har duty free butikker ved grenseoverganger, bl.a. Kanada. Det er opp til hvert enkelt land å tillate/forby slikt.

Jeg tenker mer prinsipielt - dersom man forutsetter at alkoholholdige varer og tobakk er farlige og at omsetningen av disse bør begrenses ved hjelp av avgifter - hvorfor skal staten i det tatt tillate salg av (eller import av) ikke-skattlagte varer? Dette er omtrent som å si at utenlandske bilførere på ferie i Norge kunne forholde seg til den promillegrensa som gjelder i landet de kommer fra de første timene, ikke den norske 0-grensa.

Jeg er ingen fan av høye avgifter, men når vi først har de burde vi være konsekvente.

Back