Nå skal spritkjøperne stemples

Re: Nå skal spritkjøperne stemples

Ufattelig forslag. Lurer på hva utlendingene kommer til å si til dette...:wow:

Tror faktisk, heldigvis, det er viktigere ting enn alkohol som er utslagsgivende for hvilken stemmeseddel man legger i urna, for de fleste iallefall.

Du forstår nok lite av motforestilingene hvis du tror de utelukkende dreier seg om alkohol....

Tax Free butikken gir seg vel en god f*** i om man har for mye eller for lite i kvote, de tjener da penger som gress for det vi kjøper...

Nå er det et krav for å ha tax-free lager at du har systemer for å begrense salg til kvoten for alle som reiser innenfor norden. Blir de tatt for det nok ganger så mister de konsesjonen.

Du forstår nok lite av motforestilingene hvis du tror de utelukkende dreier seg om alkohol....

Nei, du har rett. Jeg forstår ikke at dette er noe å reagere så voldsomt på.
Den eneste forskjellen på dette og slik det har vært, er stedet stempelet settes.
Loven er der, og man er jo nødt til å påse at den blir fulgt. Og når de nåværende mekanismene ikke fungerer, må man jo finne nye som fungerer bedre.
Om man er enig i loven er jo en helt annen diskusjoin.

Kan det være en grunn til at ingen andre land har kommet frem til et så forkvaklet og komplett hårreisende forslag? Dette er det søren meg bare nordmenn som hadde funnet seg i. Komme hjem til Norge og kjøpe seg en flaske vin og litt øl og så må vi frem med lanken for å bli stemplet. Nei, det tror jeg faktisk ikke kunne skjedd andre steder. Men tydeligvis en del som mener at dette er bare noe som må til for at den snille staten skal gjøre jobben sin og kontrollere oss. Jeg gremmes.

Og nei, dette er ikke en sak som dreier seg om alkohol isolert sett.

Jeg skjønner at det er det at hånden stemples som er det store problemet for de fleste her. Men hva med det er egentlig problemet? Det skal jo ikke brukes til annet enn å påse at man ikke kjøper kvoten flere ganger. Det er jo ikkie slik at onkel politi står der og putter på deg håndjern dersom du prøver deg.

Men hva dreier deg seg om da?

Det at man skal få et stempel på seg for å ha kjøpt alkohol, på samme måte som en liten østerriker med bart fant ut at det og merke et helt folk var en god ide

Det at man skal få et stempel på seg for å ha kjøpt alkohol, på samme måte som en liten østerriker med bart fant ut at det og merke et helt folk var en god ide

Det blir en litt kvalmende sammeligning.
Her dreier det seg om et MIDLERTIDIG stempel, som går vekk.
Det denne østerrikeren drev med var brennmerking. Å sammenligne dette blir for dumt.

Jeg har aldri skjønt vitsen med at man ikke kan få kjøpt mer enn kvota. Om folk vil kjøpe mer enn kvota, og heller gå på rødt, eller bruke automaten, så må de da få lov til det? (Ja, jeg vet det ikke er butikken som bestemmer det, men jeg synes det er like idiotisk for det.)

Og et stempel på hånda får nok allikevel ikke meg til å slutte å handle der

Det er vel lov å gå på rødt og fortolle det om man har mer enn kvota...?

Var det jeg mente, ja. Hvorfor kan man ikke da få lov til å kjøpe mer?

Jeg antar det er fordi de aller færreste faktisk gjør det.
Men det er selvsagt alltids noen lovlydige sjeler som plutselig finner ut at, "jeg glemte jo at jeg kjøpte en flaske som jeg pakket ned i kofferten, da blir jeg nødt til å gå på rødt".

Hmmm.... tenke, tenke. Hva om man smører inn hendene med håndkrem før man går i taxfree? Sitter stemplet da tro?

Vi har, med loven i hånd, rett til å ta med mer enn avgiftsfri kvote over grensen. Med visse begrensninger vel og merke. Nå blir vi fratatt denne muligheten. Eller kanskje man skal stemple den andre hånden med et annet stempel i så fall? Nei, er det nok en syfilisbefengt apekatthjerne i tollvesenet med sympatier til Kr.F. som står bak.

Vi har, med loven i hånd, rett til å ta med mer enn avgiftsfri kvote over grensen. Med visse begrensninger vel og merke. Nå blir vi fratatt denne muligheten.

Nei, akurat her blir det ingen forandringer i forhold til dagens reglement. Man kan heller ikke idag kjøpe (lovlig vel å merke) mer en kvoten på tax-free ankomst. Derimot så kan man fortsatt fortolle inn det man har eventuelt kjøpt for mye utenfor landets grenser. Her vil fortsatt grensen være 27l vin

Last edited:

Nå har jeg absolutt ingen sympati med KRF, men kanskje man skulle la være å karakterisere KRF'ere? Det skal vel være politikkfritt område her?

Dersom ikke nivået på denne debatten høynes et par hakk, og personkarakteristikkene holdes på litt lenegr avstand, så er det kanskje på tide å stneg tråden.

hilsen dine folkevalgte:lol:

Nei?

De folkevalgte (eller mer sannsynlig en eller annen byråkrat) har bestemt at de som driver tax free salg på ankomst, maksimalt får selge ei kvote til hver reisende. En for meg ganske uforståelig regel, men dog.

Så har Travel Retail Norway fått den litt håpløse jobben med å etterleve denne regel. Hittil har de stemplet papirdokumentene, som etter min mening ikke er i nærheten av å sørge for den kontrollen de er pålagt å ha. De har vel også luftet ulike ideer med å registrere navn på kunder (etter min mening et større inngrep i personvern enn dette stempelet) og noen andre løsninger. Nå har de kommet opp med stempelideen.

Det er, med mindre jeg har misforstått, ikke noen politiker eller bryåkrat som har kommet opp med dette. Det er Travel Retail Norway. Riktignok for å følge noen litt underlige regler, men allikevel.

Ja, skulle til å si det Gustav sier her. Dette er noe Travel Retail Norway gjør for egen del, dvs. de anser at det er eneste måten å kontrollere at en person bare handler en kvote på. Stempling av folk er ikke et krav fra myndighetenes side. Kravet fra myndighetene er at de ikke skal selge mer enn kvoten.

Stemplingen er et indirekte resultat av regelverket. Er av mange snodige/idiotiske kontroll-freak-regelverk som blir presset ned over hodet på flypassasjerer og andre steder i samfunnet.

Både regelverket og løsningen er idiotisk sett fra mitt ståsted.

Back