Museu do Ar

BSSW

Browncoat
Da jeg var i Lisboa i oktober så ble det en tur innom Museu do Ar et lite stykke utenfor byen.

Var der søndag 26/10, samme søndagen som klokka ble stillt.....

Hadde satt mobilen til å vekke meg kl 0800 lokal tid, men siden mobilen fremdeles var på sommertid så ble man da altså vekket 1 time før....! Etter frokost så gikk turen med undergrunnen til Oriente og tog, i 20 min, til Alverca hvor man da ankom ca kl 0940.

Bilde av Oriente stasjonen
DSC_0612.jpg

Da jeg kom til Alverca så hadde ikke museet åpnet enda, så jeg ble gående litt frem og tilbake å vente til de skulle åpne. Det var noen få som var ute og trimmet på den tiden, og temperaturen hadde vel allerede da kommet opp i rundt 20 grader.

Omsider så åpnet museet og man kunne komme seg inn. Hadde tenkt å betale, men fikk beskjed om at det ikke kostet noe så tidlig på dagen :)

Her er det noen bilder fra Alverca. Informasjonen kommer over hvert bilde

Vought A-7 Corsair II
DSC_0624.jpg

Douglas DC-6 Modell
DSC_0636.jpg

Rolando De Oliveira 'Nikus' miniplane
DSC_0642.jpg

Cessna T-37 "Tweety Bird"
DSC_0650.jpg

Her er 1 av 2 motorer til "Tweety Bird"
DSC_0662.jpg

Cockpit panel til F-84G
DSC_0667.jpg

Caudron G-3
DSC_0671.jpg

Douglas C-47 Dakota (DC-3) Modell
DSC_0675.jpg

TAP B747. Denne modellen kan man se inn. Man klarer å se plexi-glasset på høyre side av kroppen.
DSC_0689.jpg

Spitfire Mk IX
DSC_0697.jpg

GE J85-GE-5A. Motor til F-5/T-38
DSC_0706.jpg

Gearbox og rotorhode til ukjent helikopter
DSC_0715.jpg

Jodel D9. Reg: CS-AXA
DSC_0733.jpg

Northrop T-38 "Talon"
DSC_0759.jpg

DSC_0773.jpg

Hirth Grunau Baby II B
DSC_0792.jpg

To be continued....

Her kommer det flere bilder.

Slik ser kanon systemet ut på North American F-86 F "Sabre"
DSC_0794.jpg

Alouette helikopter
DSC_0799.jpg

Utskytnings sete til "Sabre"
DSC_0810.jpg

På Museu do Ar har de noe ENORMT med modeller av disse typene. Her er noen få av disse. Det er en skilt over hvert monter, slik at man kan se der hva de forskjellige typene er.
DSC_0812.jpg

DSC_0820.jpg

DSC_0825.jpg

DSC_0827.jpg

DSC_0835.jpg

Så bar det over til Museo do Ar sin avdeling i Sintra. Tok tog i over en time pluss taxi til denne avdelingen. BTW, taxisjåførene i Portugal/Lisboa har ikke særlig respekt for fartsgrensene.... sjåføren som kjørte meg til militærbasen, hvor Sintra avdelingen holder til, var oppe i over 150km/t:exclaimation Det samme merket jeg med de andre taxisjåførene også, selv om de ikke var oppe i de hastighetene.

Det er 2 togstasjoner i Sintra, jeg valgte endestasjonen som er i Sintra "sentrum", selv om denne er den som er lengst fra basen av de 2.

Ble guidet rundt av en vakt mens jeg var der.

Begynner med denne Pumaen, som også var den eneste maskinen på utsiden jeg fikk sett inni
DSC_0876.jpg

Nord N-2502A Noratlas
DSC_0896.jpg

Corsair nr 2
DSC_0899.jpg

Sabre
DSC_0902.jpg

T-Bird
DSC_0906.jpg

P-3 Orion. Fikk ikke lov til å komme inn i denne da jeg spurte :(
DSC_0909.jpg

Nord N-2502A Noratlas igjen. Kjennetegnet til denne typen må være "ansiktet" bak på maskinen...
DSC_0910.jpg

Fortsettes innforbi på Sintra...

Og her kommer siste del av bildene fra Museu do Ar.

De Havilland D.H. 89A Dragon Rapide
DSC_0919.jpg

Fiat G91 R3 i Tiger scheme. Stilig
DSC_0941.jpg

En B707 med TAP farger på den ene siden (L/H) og militærfarger på andre siden (R/H). Denne maskinen ble orginalt levert til TAP i 1968.
DSC_0960.jpg

Max Holste MH-1521 Broussard
DSC_0967.jpg

Vingen til Douglas C-47/DC-3
DSC_0969.jpg

Oversiktsbilde fra innsiden av hangaren, står på en trapp som leder inn i en Douglas C-47
DSC_0992.jpg

Oversiktsbilde på utsiden av hangaren
DSC_0996.jpg

Det var det fra Museu do Ar i Alverca og Sintra. Takker for titten og skulle noen ha noen spørsmål, så skal jeg prøve å svare :)

Gikk tydeligvis glipp av noe da jeg var innom Sintra.
Når det gjelder taxisjåførene kontra fartsgrenser så kan jeg bare bekrefte samme opplevelse; 140 km/t i trange sentrumsgater er langt fra comfy, i tillegg uten sikkerhetsbelte bak...

BSSW, du så ikke noe til en JU-52 på Sintra ??? Den maskinen vi (BLHF) restaurerte for Museo do Ar skal befinne seg der. Det er dog mulig de ikke har "pakket ut og montert" ennu.

Det er ganske morsomt å gå på Google Jord og se på alt som står på baseområdet på Alverca. Det er utrangerte fly over en lav sko - fra Ju-52 (det er vel Casa-Junkere) og gamle DC-maskiner til mer moderne greier som T-37 og A-7. Det ser ut som det står seks Tante-Ju der.

Vi ser veldig godt hvor BSSW gikk på Sintra også. Det står en del COIN-maskiner nede i sør-østre hjørne. Jeg er usikker på om portugiserne bruke Cessna 337 i Afrika, men Rhodesian Air Force brukte sine med stort hell på 70-tallet under navnet Lynx.

BSSW, du så ikke noe til en JU-52 på Sintra ??? Den maskinen vi (BLHF) restaurerte for Museo do Ar skal befinne seg der. Det er dog mulig de ikke har "pakket ut og montert" ennu.
Hadde lest en plass at det skulle være en Junker der nede, men da jeg spurte vakten, som fulgte meg rundt, om han hadde hørt om en Junker som skulle være på basen, men det hadde han ikke hørt noe om. Meget mulig at den fremdeles er nedpakket og ikke blir åpnet før hangaren på Sintra er ferdig om et års tid.

Hei,

Mening er å samle flymuseet på Sintra - som desverre ligger mer vrient til for transport enn Alverca.
Det å komme inn og fotografere de hensatte flyene på Alverca er vrient, har fått låne ferske bilder derfra og flesteparten ser absolutt restaurerbare ut.

Spitfiren i Alverca er den eneste Mk.IX som har eksistert i Portugisiske merker, de hadde Mk.Vb i tjeneste.
Den er et resultat av en byttehandel som skaffet Syd-Afrika et Beaufighterprosjekt.

Jeg slapp inn i de fleste store maskinene på Sintra, men ikke i Pumaen - nå har jeg hatt mange nok timer i sivile Pumaer så det var ikke noe savn.
Da var Broussarden i en del av anlegget hvor jeg ikke fikk ta bilder.

Den restaurerte Ju 52 står fortsatt nedpakket og venter på mer plass - bedre enn at den står ute sammen med de nyere flyene.
Finnes en modell av det planlagte nybygget i det gamle museet (Alverca).

Sjekket du åpningstider for Sintra avdelingen eller dro du ut bare en av helgedagene?

Kan anbefale en tur til Lisboa - god mat, flymuseer og andre severdigheter og selv om det er litt språkproblemer - mye enklere enn i Madrid.

Eders
Knut Erik

Inne i P3 Orion

Attachments

• P3PortRDSCF7103.jpg
    P3PortRDSCF7103.jpg
    104.8 KB · Views: 154
Last edited:
Nydelige bilder, og flyene ser rene og pene ut også, bra! Og Sintra er forøvrig en utrolig spennende by der den ligger oppi fjellet!

Back