Mulig ny SAS-rute fra Scandinavia til New York?

Last edited:
Re: SAS restarter København - New York JFK

Interessant! Men spørgsmålet er, om ikke den østlige del af Fyn er
orienteret mod Kastrup?? Hvis man ikke vil køre køre bil, er der jo
togforbindelse fra både Odense og Nyborg til CPH.

Fra Odense og øst er centreret imod CPH jo. 1 time i tog og direkte dertil. Billund kræver uanset hvad skift i Vejle hvis du er med tog
 
Re: SAS restarter København - New York JFK

Fra Odense og øst er centreret imod CPH jo. 1 time i tog og direkte dertil. Billund kræver uanset hvad skift i Vejle hvis du er med tog

Du glemmer at skrive, at man skal med bus fra Vejle til Billund :-) !
Det er jo den manglende jernbane, der er BLLs store
problem!
 
Last edited:
Re: SAS restarter København - New York JFK

Timingmessig og operasjonelt er kanskje GOT-BGO-EWR også en mulighet, BGO har vel fleksigates mellom Schengen og non-Schengen. Men det er kanskje ikke attraktivt for Gøteborgere, og det krever vel et crew skifte i BGO?
 
Re: SAS restarter København - New York JFK

Mon ikke det er en lufthavn, hvor der er en smule mulighed for transit? Her står GOT faktisk lidt overraskende dårligt. Troede SAS havde flere ruter hertil, men der er ikke engang en forbindelse til OSL.

BGO står faktisk bedst med forbindelse til CPH, ARN, OSL, SVG, AES, TRD (+ALC, men nok ikke relevant)
GOT har forbindelse til CPH, ARN, LLA (+AGP)
AAR har forbindelse til CPH, ARN, OSL

Det kan selvfølgelig også være, at det blot handler om lokal trafik.


Hovedproblemet til GOT er vel at det er litt for nærme nesten alt. Særlig etter at motorveien ble ferdigstilt for en 10 års tid siden så kjører jo bussene Oslo-Gøteborg på 3 1/2 time. Og Vy har MANGE bussavganger på den strekningen der pr dag. Det er nesten vanskelig for fly å konkurrere med dette sentrum til sentrum. Meget komfortable busser det også som kjører strekket.
 
Last edited:
Re: SAS restarter København - New York JFK

Hovedproblemet til GOT er vel at det er litt for nærme nesten alt. Særlig etter at motorveien ble ferdigstilt for en 10 års tid siden så kjører jo bussene Oslo-Gøteborg på 3 1/2 time. Og Vy har MANGE bussavganger på den strekningen der pr dag. Det er nesten vanskelig for fly å konkurrere med dette sentrum til sentrum. Meget komfortable busser det også som kjører strekket.

Stemmer, det er vel ca. like langt til Kongens by. Flytrafikken er mest bergnet for transfer paa OSL til norsk innenriks, utenriks gaar det mer via ARN og CPH. Flytilbudet fra GOT ti lde tre hovedstedene er dog betydelig redusert sammelignet med tidligere, ikke kun p.g.a. covid. Toget til Oslo tar lenger tid og det er helt utrolig hvor lite Norge har satset paa tog ut av landet. Toget til Stockholm taar noe over tre timer, og dominerer strekningen med flere selskaper i konkurranse.
 
Last edited:
Re: SAS restarter København - New York JFK

Der tager du fejl. I Billund er optageområde og ikke mindst BNP noget større end Gøteborg.
https://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/bilag/293/1640192.pdf
Side 8

Siffrorna du hänvisar till är både felaktiga och föråldrade.
Endast Västra götalands län, där Göteborg ligger har 1,8 miljoner invånare och en GDP på $50.000 per capita. Sedan har du Hallands, Jönköpings och Värmlands län i direkt anslutning med kort restid och ytterligare c:a 1 miljon invånare.
 
Re: SAS restarter København - New York JFK

Siffrorna du hänvisar till är både felaktiga och föråldrade.
Endast Västra götalands län, där Göteborg ligger har 1,8 miljoner invånare och en GDP på $50.000 per capita. Sedan har du Hallands, Jönköpings och Värmlands län i direkt anslutning med kort restid och ytterligare c:a 1 miljon invånare.
Så må du jo komme med de rigtige. Der er både dato og årstal på linket og hvem der har lavet analysen. OAG er altså ikke amatører til at lave analyser.
 
Re: SAS restarter København - New York JFK

Hovedproblemet til GOT er vel at det er litt for nærme nesten alt. Særlig etter at motorveien ble ferdigstilt for en 10 års tid siden så kjører jo bussene Oslo-Gøteborg på 3 1/2 time. Og Vy har MANGE bussavganger på den strekningen der pr dag. Det er nesten vanskelig for fly å konkurrere med dette sentrum til sentrum. Meget komfortable busser det også som kjører strekket.

Ikke nödvendigvis distansen som er problemet.

Se på HKG og SZX, begge byer har langdistanse-ruter (selv om de er nedjustert pga Corona).

Den store spørsmål for en OnD er: hvor mye betalingsvilge finnes det seg etter premium på P2P. Er det stort nok, finnes det seg direkt-ruter. Er den ikke stort nok, bare volum, så er det ofte traffik via hubs.
En god eksempel for dette er GVA-NYC med sin UN generic traffic.

Så spørsmålet må hete: Har Akzo Nobel, Volvo og de andre næringer i GOT område nok premium demand å fylle Point-to-Point premium kabiner
 
Last edited:
Re: SAS restarter København - New York JFK

Så må du jo komme med de rigtige. Der er både dato og årstal på linket og hvem der har lavet analysen. OAG er altså ikke amatører til at lave analyser.

Förlåt mig, hade missat detta.
Angående population hittar du länk här

Och här för här för Gdp https://www.scb.se/en/finding-stati...pong/statistical-news/regional-accounts-2019/

Mitt källkritiska öga ger mig lite varningstecken när den är beställd av en aktör som vill lyfta fram sig själv. Det är ju rätt stor del som de har lagt till för att få Billund att framstå som nummer ett. Jag skulle mer se det som lobbyism eller till och med Propaganda.
 
Re: SAS restarter København - New York JFK

Tipper det blir BGO som inngang til fjord Norge og alt det der turisme-greiene pluss av operasjonelle årsaker (kortere flytur). Sammen blir det en vinner kombo for SK [emoji41][emoji2956] United hadde uheldige flytider på formiddagen (og overraskende mye forsinkelser) i sommer, DY for store fly i sin tid (B787) og feil flyplass når de brukte MAX hvis jeg husker riktig.

Hjelper litt med alle mulig connections fra SVG i sør og AES/TRD i nord med SK/eget materiell, og evt. mange andre kombinasjoner skulle SK klart å samarbeide litt med WF, igjen.
 
Re: SAS restarter København - New York JFK

Tipper det blir BGO som inngang til fjord Norge og alt det der turisme-greiene pluss av operasjonelle årsaker (kortere flytur). Sammen blir det en vinner kombo for SK [emoji41][emoji2956] United hadde uheldige flytider på formiddagen (og overraskende mye forsinkelser) i sommer, DY for store fly i sin tid (B787) og feil flyplass når de brukte MAX hvis jeg husker riktig.

Hjelper litt med alle mulig connections fra SVG i sør og AES/TRD i nord med SK/eget materiell, og evt. mange andre kombinasjoner skulle SK klart å samarbeide litt med WF, igjen.
Tror du er inne på noe.
SAS har signalisert en satsing på Bergen gjennom Connect. Det er et ganske stort turistmarked i regionen, og vil anta at en del turister har økonomi til å bruke både business og plus klasse.
Sist, men ikke minst taler beliggenhet til BGO sin fordel.

På slutten av 70 tallet reiste jeg JFK-GOT-BGO med SAS (747). En triangel rute er vel også mulig dersom en får crew kabalen til å gå opp.
 
Last edited:
Re: SAS restarter København - New York JFK

Tror også det står mellom GOT og BGO. BLL har jo aldri vært fokus for SAS
 
Re: SAS restarter København - New York JFK

Det link kan jo ikke bruges til noget som helst til sammenligning, linket jeg har postet er med halvanden times transport til lufthavnene i alle de sammenlignede lufthavne, hvilket er ganske brugbart over for et luftfart selskab der skal vælge.

Personligt tror jeg skam også at ruten tilfalder GOT men BLL vil jeg ikke udelukke helt, desværre. Måske er det hele bare en gang PR stunt.

Det går alldeles utmärkt. Du måste bara ha kunskaper i att använda en karta. Då det är på svenska och det krävs en viss kunskap om svensk geografi, var jag vänlig och sammanfattade statistiken i tidigare inlägg. Det var du som efterfrågade länkar.
Hur tror du de som har gjort rapporten har samlat in data? Givetvis har de använt offentlig statistik.

Men för att åter sammanfatta inom 1,5 timmes körtid finns över 2,5 miljoner invånare från GOT.
 
Last edited:
Re: SAS restarter København - New York JFK

Men för att åter sammanfatta inom 1,5 timmes körtid finns över 2,5 miljoner invånare från GOT.

Og det kan jeg så se at du desværre ikke kan levere noget bevis på, andet end det åbenbart er din påstand.
 
Re: SAS restarter København - New York JFK

Og det kan jeg så se at du desværre ikke kan levere noget bevis på, andet end det åbenbart er din påstand.

Hvis du tager Väster Götland. Jönköping Län, og Halland, som er de regioner der lægger op af Landvetter lufthavnen, i en radius INDEN for 150km af Göteborg lufthavnen, så er indbyggertallet for 2021/2022, over 2 millioner, men stadigvæk et stykke fra 2,5. Indbyggertallet er 2.102.141. Det kan området omkring Billund dog ikke mønstre.
 
Re: SAS restarter København - New York JFK

Hvis du tager Väster Götland. Jönköping Län, og Halland, som er de regioner der lægger op af Landvetter lufthavnen, i en radius INDEN for 150km af Göteborg lufthavnen, så er indbyggertallet for 2021/2022, over 2 millioner, men stadigvæk et stykke fra 2,5. Indbyggertallet er 2.102.141. Det kan området omkring Billund dog ikke mønstre.

Jamen du godeste, kig dog bare engang på det link jeg sendte dig i post 40 kig engang på kortet med henholdsvis 30 60 90 minutters transport for både bil og offentlig transport, så vil du se at det er inden for Max 150 km fra lufthavnen. Og hvilket resultat kommer du så frem til?
 
Re: SAS restarter København - New York JFK

Tror også det står mellom GOT og BGO. BLL har jo aldri vært fokus for SAS

Ja det virker jo naturlig det. De kan vel kombinere de to destinasjonene med å ha f. eks 4 ukentlige avganger fra BGO og tre fra GOT.
 
Re: SAS restarter København - New York JFK

Jamen du godeste, kig dog bare engang på det link jeg sendte dig i post 40 kig engang på kortet med henholdsvis 30 60 90 minutters transport for både bil og offentlig transport, så vil du se at det er inden for Max 150 km fra lufthavnen. Og hvilket resultat kommer du så frem til?

Jeg har godt læst det udkast fra ministeriet, og Billund Lufthavn. Men der er også det i det, at den største del af fyn, nok hellere køre til København end til Billund, hvis de skal flyve. Fra Odense og øst på, er der så gode togforbindelser fra lufthavn til centrum, med næsten drift hvert 20 minut, at andet ikke kan svare sig for Odenseanere også folk øst på.

Jo selvfølgelig er der et opland på fyn, i forhold til en tur til Billund, men når alt kommer til alt, så er det nok mest folk fra Vissenbjerg og vest på, der vil vælge at flyve fra Billund. MEDMINDRE, man kan få et slagtilbud.

Hvis man tager den offentlige transport i mente, på at komme til Billund. Ja så skal man uanset hvad foretage et skift i enten Vejle eller Kolding, hvis man kommer fra fyn, og de 30/40 minutter i bus. ja så foretrækker folk nok et direkte tog til Kastrup, og derved ryger "oplandet" på fyn, idet at folk vil vælge Billund fra af den grund. Men ja, hvis man kigger i reporten, så er det gangske rigtigt at Billund har et større opland inden for 150km end Göteborg, men det er forkert at tage hele det fynske opland med, da de hælder imod Kastrup, hvis det er øst for Vissenbjerg.
 
Re: SAS restarter København - New York JFK

Ikke nödvendigvis distansen som er problemet.

Se på HKG og SZX, begge byer har langdistanse-ruter (selv om de er nedjustert pga Corona).

Den store spørsmål for en OnD er: hvor mye betalingsvilge finnes det seg etter premium på P2P. Er det stort nok, finnes det seg direkt-ruter. Er den ikke stort nok, bare volum, så er det ofte traffik via hubs.
En god eksempel for dette er GVA-NYC med sin UN generic traffic.

Så spørsmålet må hete: Har Akzo Nobel, Volvo og de andre næringer i GOT område nok premium demand å fylle Point-to-Point premium kabiner

Vel dette her kan ikke helt sammenlignes da. Hele Guangzhou-Shenzhen-Hong Kong området har jo titallsmillioner av innbyggere. Det sier seg selv at trafikkgrunnlaget blir noe litt annet enn GOT. Og dessuten må man krysse en internasjonal landegrense med litt andre begrensinger enn å krysse en Schengen grense. Blant annet må vel man som Hong Kong borger ha et spesielt dokument for å krysse grensa til fastlands Kina og vice-versa. De vanlige passene tror jeg ikke kan brukes for å krysse akkurat denne grensa for disse borgerne. Nå er vel ikke dette dokumentet spesielt vanskelig å få tak i, men er vel litt hassle likevel.
 
Back
Top