Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (MH370 KUL-PEK 08/03/14)

Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Hvis noen bevisst slår av alle sendere i flyet, er det ikke noe problem å 'go black' i åpne sivile områder. Midt på natten er det heller ikke mulig å skille fly fra hverandre visuelt.

Det er altså mulig å slå av alt av transpondere og sporing fra cockpit?

... så får man tolke det som man vil ...
La meg fölge opp denne (teoretiske) linjen videre med at samme trenet individ tar flyet ned og lander pä en eller annen 'remote airstrip' .... hvordan/av hvem har det isäfall deretter blitt sett etter minste-behov (mat, innkvartering, hygiene osv) til 239 mennesker i de siste 144 timer, i all hemmelighet !?

Altså hvis de virkelig mener at telefonene ringer? Hvorfor ikke spore de fram? Vedder på at mange har gps?

Altså hvis de virkelig mener at telefonene ringer? Hvorfor ikke spore de fram? Vedder på at mange har gps?

""When a cell phone rings, it first connects with the network and attempts to locate the end-user's phone, if it doesn't find the phone after a few minutes, after a few rings, then typically, it disconnects and that's what's happening.

"So, they're hearing ringing and they're assuming it's connecting to their loved ones, but it's not. It's the network sending a signal to the phone letting them know it's looking for them."" he said."

.................

Last edited by a moderator:

Hvis noen bevisst slår av alle sendere i flyet, er det ikke noe problem å 'go black' i åpne sivile områder. Midt på natten er det heller ikke mulig å skille fly fra hverandre visuelt.

Det virker mer og mer som at noen med 'mer enn gjennomsnittlig kunnskap' om cockpitsystemene har vært involvert - så får man tolke det som man vil ...

Hvor mye T7-kunnskap må man ha for å få slått av rubbel og bit av komm-systemer? Snakker vi utsjekk på flytypen, eller bare generell pilotkunnskap?

Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Ja, man kan vel skru av transponder fra cockpiten, men er det mulig å skru av sendingene med tilbakemeldinger som motorene (i dette tilfellet RR) sender til fabrikken? Er det i så fall en bryter, som transponderen, eller må man for disse signalene ta en sikring?

Aftenposten har i dag en sak om at nettopp disse signalene som sendes en gang hver 30 minutt - i forbindelse med et vedlikehodsprogram - nå studeres nøye for å se om de kan gi noen svar.

Det er altså mulig å slå av alt av transpondere og sporing fra cockpit?

Det gjør vi etter hver eneste flight, og rent fysisk er det ingenting som hindrer oss fra å gjøre det samme på 35.000 fot. Det hadde vært veldig interesant å se et detaljert cargomanifest for denne flighten. Hvis dette flyet fortsatt er intakt, så er det kun fordi noen har hatt interesse av cargoen. Ingen tar over et fly, flyr det til en ukjent plass og tar pax som gisler uten å gjøre verden oppmerksomme på hvem, hva og hvorfor. Det er påfallende lite spor etter en styrt, men det kan selvsagt skyldes at et evt havaristed kan ligge hvor som helst innenfor en radius av 400 mil....! Liten nål - stor høystakk :/

Ja, man kan vel skru av transponder fra cockpiten, men er det mulig å skru av sendingene med tilbakemeldinger som motorene (i dette tilfellet RR) sender til fabrikken?

Dette sendes vel via ACARS, og det har vært nevnt i media at dette har blitt sendt to ganger, en gang ved takeoff og en gang når man kom i marsjhøyde. Hvis det har blitt sendt ytterligere, så må det ha vært innenfor ACARS rekkevidde, ellers ville man ikke mottat data. Men når man skriver antar, så er det jo bare en spekulasjon. Det gjør det ihvertfall ikke lettere å måtte søke gjennom et område med radius på 4000 km, det er et område som er en god del større enn Europa...

På pressekonferansen nå

Malaysias transportminister Hishammuddin Hussein avkrefter amerikanske etterforskere sin mistanke om at det savnede Malaysia Airlines-flyet var i luften i fire timer etter flyets siste bekreftede posisjon. – Vi har ingen data som støtter dette, sier Hussein.

http://www.nrk.no/nyheter/1.11591310

Last edited:

Er det mulig at en kan ha "jammet"/blokkert posisjonssystemet på flyet med kraftig utstyr?
Det er jo mulig å skaffe en jammer som blokkerer f.eks GSM-trafikk (mobil).

Last edited:

La meg fölge opp denne (teoretiske) linjen videre med at samme trenet individ tar flyet ned og lander pä en eller annen 'remote airstrip' .... hvordan/av hvem har det isäfall deretter blitt sett etter minste-behov (mat, innkvartering, hygiene osv) til 239 mennesker i de siste 144 timer, i all hemmelighet !?

Det har jeg ikke noe ro på at har skjedd .. de har nok gått i havet eller truffet en fjellvegg i et isolert område .. Det første er nok mest sannsynlig.

Hvor mye T7-kunnskap må man ha for å få slått av rubbel og bit av komm-systemer? Snakker vi utsjekk på flytypen, eller bare generell pilotkunnskap?

Piloter har alle manualer - nåtildags har man slikt på en cd, stick eller ipad. Er dette planlagt, er det vel ikke urimelig å tro at man har gått gjennom disse grundig for å forvisse seg at man ikke har glemt noe.

På pressekonferansen nå

Han avkreftet at Rolls-Royce hadde mottatt informasjon, men ikke at det var mulig flyet hadde fortsatt å fly.

Nå skal USS Kidd begynne å søke det indiske hav, så får vi se.

Bare for å spekulere..

Hvor kan i tilfelle evt kaprere ha landet flyet uten å bli oppdaget? Kan de ha nådd til f.eks Somalia, der man tidligere har kapret mange skip? Eller vil vi se Air Koryo plutselig starte langdistanse med en B777?

Tror selv mest på at de dessverre ligger et sted i havet, men man må jo ha grunn til å spørre om alternativer etter så mange dager uten spor??

Kim

Kan de ha nådd til f.eks Somalia, der man tidligere har kapret mange skip?

Tviler på at den hadde nok fuel til det. Nå kan det hende at noen ønsket dette, men jeg vil anta at noen som kjenner flyet nok til å skru av transpondere og annen kommunikasjon, er i stand til å vurdere hvor mye fuel det er ombord. Tror nok også Nord-Koreanerne fort må lære seg kinesisk om de hadde "stjålet" flyet. Dessuten så har Kina et godt utbygd satellitt-/radarnettverk som nok hadde fanget opp flyet lenge før de kom så langt, i motsetning til fattigere land som f.eks. Indonesia og Vietnam.

Somalia er nok utelukket. WSJ har trykket et kart, basert på tilgjengelig informasjon

WO-AR653_MALMAP_G_20140313130014.jpg

Snakket med en journalist i Dagbladet idag og ble spurt om mulig teori. Jeg presenterte teori om at jeg antar det som en mulighet at det er snakk om hypoksi (oksygenmangel) og at dette kan ha forekommet som følge av feil på outflow valve, enten av brukerfeil, på samme måte som Helios ulykken som jeg viste til, foretatt og oversett på bakken, som gjør at den snikende hypoksien inntreffer. Jeg gikk ut i fra at flyet fløy oppsatt rute og at noen skrudde av transponder, kanskje som følge av hypoksi, der man kan gjøre helt andre ting enn det som er korrekt.

Autopilot kan være skrudd av eller flyet kan være flydd på autopilot til det gikk tom for fuel, men det er lite trolig. Sannsynligvis har autopilot blitt skrudd av som følge av feilhandlinger som følge av hypoksi.

En annen teori jeg spekulerer i, er kapring mens cockpit dør er åpen. Kaprerne har kanskje hatt delvis kunnskap om å fly, og har skrudd av transponderen med vilje for å ikke bli tracket og har deretter gjort et mislykket forsøk på å fly til egen destinasjon.

Som Jameson82 og jeg mente tidligere, hypoksi bør være en svært aktuell teori. Basert på den informasjonen som har blitt kjent de senere dagene.

Jeg tipper spørsmålet nå blir hvordan denne har oppstått

a) Sprekker i flykropp
b) Outflow valve i manuell posisjon
c) Feil på outflow valve
d) Ytre påvirkning som får trykket til å synke uten tilstrekkelig rask reaksjon til å endre flight level før pilotene mister bevisstheten.

Som Jameson82 og jeg mente tidligere, hypoksi bør være en svært aktuell teori.

.. etter at de har skrudd av transponder og andre radiosendere? Skeptisk ...

Back