Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)
Snakket med en journalist i Dagbladet idag og ble spurt om mulig teori. Jeg presenterte teori om at jeg antar det som en mulighet at det er snakk om hypoksi (oksygenmangel) og at dette kan ha forekommet som følge av feil på outflow valve, enten av brukerfeil, på samme måte som Helios ulykken som jeg viste til, foretatt og oversett på bakken, som gjør at den snikende hypoksien inntreffer. Jeg gikk ut i fra at flyet fløy oppsatt rute og at noen skrudde av transponder, kanskje som følge av hypoksi, der man kan gjøre helt andre ting enn det som er korrekt.
Autopilot kan være skrudd av eller flyet kan være flydd på autopilot til det gikk tom for fuel, men det er lite trolig. Sannsynligvis har autopilot blitt skrudd av som følge av feilhandlinger som følge av hypoksi.
En annen teori jeg spekulerer i, er kapring mens cockpit dør er åpen. Kaprerne har kanskje hatt delvis kunnskap om å fly, og har skrudd av transponderen med vilje for å ikke bli tracket og har deretter gjort et mislykket forsøk på å fly til egen destinasjon.
Kan det ha pga oksygenmangel slik som Helios 522?
Pilotene merket at det var noe feil og forsøkte å nå PEN som har en 3.3km lang runway.men rakk bare å delvis snu og gå ned i høyde før de besvimte av oksygenmangel.
Flyet gikk vestover til det var tomt for drivstoff og krasjet langt unna Malaysia
Snakket med en journalist i Dagbladet idag og ble spurt om mulig teori. Jeg presenterte teori om at jeg antar det som en mulighet at det er snakk om hypoksi (oksygenmangel) og at dette kan ha forekommet som følge av feil på outflow valve, enten av brukerfeil, på samme måte som Helios ulykken som jeg viste til, foretatt og oversett på bakken, som gjør at den snikende hypoksien inntreffer. Jeg gikk ut i fra at flyet fløy oppsatt rute og at noen skrudde av transponder, kanskje som følge av hypoksi, der man kan gjøre helt andre ting enn det som er korrekt.
Autopilot kan være skrudd av eller flyet kan være flydd på autopilot til det gikk tom for fuel, men det er lite trolig. Sannsynligvis har autopilot blitt skrudd av som følge av feilhandlinger som følge av hypoksi.
En annen teori jeg spekulerer i, er kapring mens cockpit dør er åpen. Kaprerne har kanskje hatt delvis kunnskap om å fly, og har skrudd av transponderen med vilje for å ikke bli tracket og har deretter gjort et mislykket forsøk på å fly til egen destinasjon.