Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (MH370 KUL-PEK 08/03/14)

Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Kan det ha pga oksygenmangel slik som Helios 522?
Pilotene merket at det var noe feil og forsøkte å nå PEN som har en 3.3km lang runway.men rakk bare å delvis snu og gå ned i høyde før de besvimte av oksygenmangel.
Flyet gikk vestover til det var tomt for drivstoff og krasjet langt unna Malaysia

Snakket med en journalist i Dagbladet idag og ble spurt om mulig teori. Jeg presenterte teori om at jeg antar det som en mulighet at det er snakk om hypoksi (oksygenmangel) og at dette kan ha forekommet som følge av feil på outflow valve, enten av brukerfeil, på samme måte som Helios ulykken som jeg viste til, foretatt og oversett på bakken, som gjør at den snikende hypoksien inntreffer. Jeg gikk ut i fra at flyet fløy oppsatt rute og at noen skrudde av transponder, kanskje som følge av hypoksi, der man kan gjøre helt andre ting enn det som er korrekt.

Autopilot kan være skrudd av eller flyet kan være flydd på autopilot til det gikk tom for fuel, men det er lite trolig. Sannsynligvis har autopilot blitt skrudd av som følge av feilhandlinger som følge av hypoksi.

En annen teori jeg spekulerer i, er kapring mens cockpit dør er åpen. Kaprerne har kanskje hatt delvis kunnskap om å fly, og har skrudd av transponderen med vilje for å ikke bli tracket og har deretter gjort et mislykket forsøk på å fly til egen destinasjon.

Man har nok allerede tenkt på muligheten. Men hvis man kombinerer denne ideen med at flyet har fløyet over Pulau Perak, så kan flyet ha kræsjet på Indonesia, eller flydd langt ut over det indiske hav...

MH370-B.jpg

Teoriserer videre: Hvis den hadde fortsatt på FL350 (grønn) så ville nok ihvertfall kineserne oppdaget flyet på radaren, og om den fløy videre over Pulau Perak (gul) så burde vel basen på Diego Garcia oppdaget flyet.

Last edited:

Aftenposten melder om mulige teorier og denne stakk seg ut for meg:

Teknisk svikt på fly og utstyr: Steve Marks, en luftfartsadvokat, sier til Washington Post at mekanisk svikt er den mest sannsynlige årsaken.

ÅÅÅÅÅÅÅÅJJJJAAAAAAAAAA! Det var jo heeeeeeeeeeeelt tilfeldig at en luftfartsadvokat (som tilfeldigvis tar 10% av erstatningen pr. passasjer i gebyr) mener at det selvfølgelig var mekanisk svikt som er den mest sannsynlige årsaken. Tipper han er klar til å saksøke gørra ut av Boeing eller MH på vegne av de savnedes familier hvis det viser seg å være tilfelle..

Steve Marks, en luftfartsadvokat, sier til Washington Post at mekanisk svikt er den mest sannsynlige årsaken.

Nå er det nok ikke usannsynlig at han har rett.
Uansett, jeg antar myndighetene i de ulike landene har mye ubekreftet informasjon som de ikke gir ut før de kan bekrefte dette. Det er mye spekulasjon som pressen siterer hverandre og gjør det til "fakta".

To flyplasser med kode TRN i området.

Nei, den eneste flyplassen som har TRN er Torino i Italia .. ;)

Imidlertid er det to navigasjonspunkter (VOR) med denne koden i regionen - en i Thailand og en i Vietnam, men ingen av dem er i den retningen han var på vei så jeg ser ikke helt relevansen.

To australske venninner fikk sitte på klappsete inne hos en av pilotene i det savnede flyet for tre år siden.
http://www.nettavisen.no/nyheter/te...et-opp-av-savnet-pilot-i-cockpit/5176239.html

Det er ingen myndighetskrav om steril cockpit i området, men MH kan muligens ha strengere internkrav. Men det har jo de fleste selskaper ... Men som regel har man en utvei som heter 'Commander's Discretion' ...

En redningsflåte skal være funnet 10 nautiske mil fra Port Dickson, syd for KUL. les mer her: http://www.nst.com.my/latest/font-c.../7.490557/7.490557/7.490557/7.490557/7.490557

Noen som kjenner igjen flåten som er avbildet?
I artiklen står det at den er merket "Boarding". Høres rart ut. Hadde det stått "Boeing" så hadde det vært noe annet.

Dette er nok en Seago redningsflåte som benyttes på småbåter.
http://www.allgadgets.co.uk/marine/...aft-p111.htm?gclid=CIKlnfjGjL0CFUHecgodUTcAKQ

Det er ingen som har snakket om muligheten for brann?

Altså, en brann som har satt ut en del av flyets elektronikk, men som man videre har klart å bekjempe / holde i sjakk i en viss tid før det ikke gikk lenger? Er dette så usannsynlig at det ikke har blitt en teori?

Dette har i alle fall jeg tenkt på noen dager, men så jobber jeg heller ikke i NTSB da...

Last edited:

Intet nytt i den pressekonferanse dessverre...

Frem til flyet er funnet, så blir det nok ikke mye nytt heller.

Back