Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (MH370 KUL-PEK 08/03/14)

Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Syns personlig det lukter svidd av hele forsvinningssaken med de omstendighetene som har vert og spesielt med den siste radiobeskjeden til CX-piloten og avskrudd transponder.
Jeg kan ta feil, og det kan ha vert et reelt hendelsesforløp hvor ting har blitt vurdert på ene eller andre måten i cockpit slik at man ender opp med at man foreløbig ikke klarer å finne eller spore flyet. Når de omsider finner flyet mer eller mindre intakt, kommer forhåpentligvis fakta og hendelsesforløp på bordet samme hva som har skjedd.

Er det noen som klarer å holde tråden på hva som er bekreftet og hva som har kommet frem og som senere har blitt avvist?

Last edited:

Somalia er nok utelukket. WSJ har trykket et kart, basert på tilgjengelig informasjon

Uten at jeg skal rote meg for mye inn i dette med hva som er mulig, sannsynlig, osv. så er det et spørsmål som fagfolket på rad 0 kan svare på:

Disse som har regnet på hvor langt flyet kunne ha flydd, har de da bare tatt utganspunkt i distansen til Beijing og trukket en sirkel, eller har man regnet med reserver og andre tillegg i fuel-lasten som kan øke rekkevidden, slik at om noen teoretisk sett ville fly til tankene var tomme, hvor langt hadde man virkelig kommet?

-A

Jeg har prøvd å lete opp hvor mye fuel de faktisk hadde om bord, men tror ikke dette er released. Sirkelen går imidlertid litt nord for PEK, så jeg mistenker at de har lagt normale reserver til grunn. Tror også det ville lekket om de hadde tanket unormalt mye ..

Jeg har prøvd å lete opp hvor mye fuel de faktisk hadde om bord, men tror ikke dette er released. Sirkelen går imidlertid litt nord for PEK, så jeg mistenker at de har lagt normale reserver til grunn. Tror også det ville lekket om de hadde tanket unormalt mye ..

En av de første pressemeldingene jeg leste etter hendelsen sa at flyet hadde nok fuel til å fly 7 timer, og flyturen var beregnet til ca 5,5 timer.

Takker for kjappe svar. Ut i fra hva jeg har greidd å følge med i, så på tross av mye skriverier i aviser, og ikke minst pprune sin tråd som nå krysser 3000 innlegg og 4.500.000 visninger, som jevnt leses av 5-15.000 brukere, så er det vel bare ett stykke fakta man har i denne saken så langt: flyet landet ikke som forventet i Beijing når det skulle. Ut i fra hva man har lest er det jo ikke noe som helst av bekreftede fakta i saken enda?

-A

Det var vel en grei oppsummering ...

Noe som imidlertid vekker konspirasjonsteoretikeren i meg er at det er forsvarsministeren som holder pressekonferansene og ikke samferselsministeren eller innenriksministeren, som vel ville vært det naturlige ... men det er bare meg, vel ...

Last edited:

Er nok skremmende lik Helios 522. Vi får se om de finner det under India. Teorien om hypoxia høres temmelig god ut.

Det var vel en grei oppsummering ...

Noe som imidlertid vekker konspirasjonsteoretikeren i meg er at det er forsvarsministeren som holder pressekonferansene og ikke samferselsministeren eller innenriksministeren, som vel ville vært det naturlige ... men det er bare meg, vel ...

Jeg skal være enig i at det er mye rart som virker rart i denne saken, men veldig ofte viser det jo seg at Occam hadde peil på dette med barbering. Time will show.

-A

Slo transponder og radiosendere seg av ved Helios? Og hvorfor slår de seg av når de mister lufttrykket? Kanskje dumme spørsmål men.....

Slo transponder og radiosendere seg av ved Helios? Og hvorfor slår de seg av når de mister lufttrykket? Kanskje dumme spørsmål men.....

Nei det skjedde ikke i Helios, og det gjør dt heller ikke i en 777....

Og hvis det ble kapret, hvor lang tid trenger mannskapet på flydekket for å varsle om kapringen? Det er jo ikke bare og spasere inn i cockpiten. Men nå vet ikke jeg hvordan varsling mellom kabin og cockpiten er og om kaprerne kan komme inn slik. Håper bare ikke noen der framme begikk suicid og tok resten med seg.

Teorien er vel at de slo seg av som følge av en skade under decompression.

Det jeg har en teori om er, som jeg har forklart litt tidligere at en av besetningen kan ha gjort det, altså skrudd av transponder som følge av hypoksi. Deretter har de besvimt og ferden har fortsatt på autopilot frem til flyet har styrtet som følge av tomt for fuel.

Last edited:

Noe som imidlertid vekker konspirasjonsteoretikeren i meg er at det er forsvarsministeren

En grunn til at konspirasjonsteorier oppstår er fordi man ikke søker all fakta. ;)
Hishammuddin Hussein som er forsvarsminister er også transportminister (dog midlertidig siden ett år tilbake).

Mobiloperatørene kan spore hvor telefonen befinner seg til enhver tid, hvilken base du er koblet til og dette til enhver tid - som telefonen er påslått. Eller den siste basestasjonen som du var pålogget, når telefonen ble slått av osv.

Mobiloperatørene kan spore hvor telefonen befinner seg til enhver tid, hvilken base du er koblet til og dette til enhver tid - som telefonen er påslått. Eller den siste basestasjonen som du var pålogget, når telefonen ble slått av osv.

Som i dette tiifellet uansett blir den stasjonen nærmest KUL airport.
At det er ringetone skal man ikke legge noe i, huske på at dette er oppringinger som går over landegrenser med forskjellige systemer av ulike fabrikater og årgang. At man ikke får at "abonennenten har slått av telefonen eller finner seg i ett område uten dekning" skal man ikke bry seg om

Hva er vitsen med å bruke pemger på å utvikle "stealth"-teknologi når et av de største passasjerflyene påstås å ha kunne fløyet videre uten transponder uten å bli plukket opp som "primary" target??

Jeg nekter å tro at landene i området ikke har militære radarer som følger med.

Selv om jeg under påvirkning av hypoxia skulle finne på å slå av transponderen, noe jeg finner veldig usannsynlig, så vil flyet fortsette å sende signaler via acars av teknisk karakter.

Uansett, blir spennende å se hva som egentlig skjedde. Med tiden kommer sannheten so regel ut.

Som i dette tiifellet uansett blir den stasjonen nærmest KUL airport.
At det er ringetone skal man ikke legge noe i, huske på at dette er oppringinger som går over landegrenser med forskjellige systemer av ulike fabrikater og årgang. At man ikke får at "abonennenten har slått av telefonen eller finner seg i ett område uten dekning" skal man ikke bry seg om

Helt riktig, og det er noe jeg ofte opplever selv. Det ringer gjerne i 30 sekunder før man får beskjed om at mottakeren er avslått eller uten dekning.

Back