Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (MH370 KUL-PEK 08/03/14)

Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Flyet er i følge Aftenposten fløyet mot Andaman-øyene.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Skal-ha-floyet-mot-Andaman-oyene-7502736.html
Jeg ser det er en 3 km lang rullebane der.
Kanskje det står der......

Altså det at flyet virkelig står et sted...Tviler jeg på ved mindre den står i Nord Korea. For der er alt mulig. Og der får heller ingen sjekke det. Men om den hadde stått et annent sted så vedder jeg alt på at noen hadde sagt i fra det er ikke bare liksom å gjemme den.. Er heller ikke en fotball eller noe smått :)
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Sikkert dumt spørsmål, men. Malayserne har vel betalt for flyene sine? Er det tilfeller av hendelser, der leasingselskaper "kaprer" fly fulle av passasjerer, for å tilbake fly som ikke er betalt avdragene for?
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Sikkert dumt spørsmål, men. Malayserne har vel betalt for flyene sine? Er det tilfeller av hendelser, der leasingselskaper "kaprer" fly fulle av passasjerer, for å tilbake fly som ikke er betalt avdragene for?

Tviler sterkt på at de da hadde tatt pax som gisler ;-)
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Nå verserer det så mange teorier at det er til å bli svimmel av!
Først gikk flyet ned i havet mellom Malaysia og Vietnam, så mente man at det gikk ned i Malakkastredet, så var det en på en borerigg utenfor Vietnam som mente å ha sett at det gikk i havet utenfor Vietnam, og nå mener man at det kan ha fløyet inn over Det indiske hav og Andamanøyene.
Den eneste fordelen med alle disse teoriene er at vi blir bedre i geografi...!
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

New Straits Times skriver "Explosive revelation (om flyforsvinningen) in tomorrows NST".

Sitter de på noe informasjon nå tro?
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

New Straits Times skriver "Explosive revelation (om flyforsvinningen) in tomorrows NST".

Sitter de på noe informasjon nå tro?

Förmodligen inte information om vart planet är. Jag tror det är mer sannolikt att det som är "explosive" i Malaysia handlar om hur dåligt militären skött sig eller något liknande. Det vill säga kritik mot regeringen.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Er det mulig og slå av taleregistratoren og flyregistratoren også?
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Radarsignalene tyder visstnok på at flyet på ett tidspunkt steg til 45 000 fot.

"An Asia-based pilot of a Boeing 777-200, who asked not to be identified because he was not authorized to speak to reporters, said an ascent above the plane’s service limit of 43,100 feet, along with a depressurized cabin, could have rendered the passengers and crew unconscious, and could be a deliberate maneuver by a pilot or hijacker."


http://www.nytimes.com/2014/03/15/w...3EEC8FE469891322635DBA95B0BD0ED&gwt=regi&_r=0
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

CNN nå.

A classified analysis of electronic and satellite data, conducted by the United States and Malaysian governments, calculates Malaysia Airlines Flight 370 likely crashed into the Indian Ocean on one of two possible flight paths, CNN has learned.
One flight path suggests the plane crashed into the Bay of Bengal off the coast of India, and the other has it traveling southeast and crashing in the Indian Ocean, according to the analysis.

http://edition.cnn.com/2014/03/14/world/asia/malaysia-airlines-plane/index.html?hpt=hp_t1
 

Attachments

  • fly.jpg
    fly.jpg
    54.7 KB · Views: 1,028
Last edited:
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Men hvorfor skal flyet ha svingt nordover eller sørover over Malakkastredet? Om ingen har kontrollert flyet må det ha følgt en eller annen heading + vinddrift rett frem. Tvilsomt at det har følgt noe LNAV rute...
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

"An Asia-based pilot of a Boeing 777-200, who asked not to be identified because he was not authorized to speak to reporters, said an ascent above the plane’s service limit of 43,100 feet, along with a depressurized cabin, could have rendered the passengers and crew unconscious, and could be a deliberate maneuver by a pilot or hijacker."

Ingen grunn til å stige over 43000' for det. Marsjhøyden de holdt ville rekke i massevis om det var noe slikt man ønsket å oppnå.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Etter å ha fulgt denne tråden her og oppsummeringene på A'net forsøker jeg å lage en oppsummering her over hva som er rimelig sikkert basert på disse trådene:

-Den siste kommunikasjonen med ATC var da de meldte seg ut av Malaysisk luftrom 01.30, de meldte seg ikke inn i Vietnamesisk luftrom.

-Siste kommunikasjonen per radio var på nødfrekvensen fra et CX-fly som var ca en halvtime forran, hvor meldingen var skurret og kryptisk

-Det blei gjort observasjoner på primærradar over Malakkastredet i tidsrommet etter dette, det er ikke bekreftet at dette var MH370.

-Siste ARCAS-melding sent fra flyet var 01.07, det var kun data fra motorene som blei sent over ARCAS. Dette var siste kommunikasjon på Satcom.
Det er rapporter om ping fra Satcom 4-5 timer inni flyvningen (keep alive signals) på et senere tidspunkt, disse signalene har ingen informasjon om høyde, retning, fart og posisjon.

-Airworthines direktivet for 777 gjaldt ikke dette flyet da det gjaldt en antenne som dette flyet ikke har/hadde.

-Om noen om bord hadde forsøkt å skru på mobiltelefon hadde dette blitt sporet allerede.

-Det har blitt lett i nesten en uke etter flyet med båt, fly og satellitter, de som organiserer søket vet bedre nå hvor flyet ikke er.

-Det er mye informasjon som kommer ut med mer eller mindre relevans og sannhet. Det er en stor jobb å sile ut hva som er sant relevant.

-Det er mange konspirasjonsteorier/teorier ute og går uten at jeg skal gå nærmere inn på disse.


Om det noen som er uenig med meg i noe vennligst korriger meg, om du har noe å tilføye må du gjerne gjøre det også.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Her er kart som viser hva som man nå antar var ruten flyet fløy ut fra radar-data.

capture-d_c3a9cran-2014-03-14-c3a0-11-55-54.png


fra http://airinfo.org/2014/03/14/disparition-du-vol-mh370-la-zone-de-recherche-etendue-a-locean-indien/
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Flere medier melder nå at malaysiske etterforskere har konkludert med at flyet ble kapret. skal være en pressekonferanse nå straks. Så får vi kanskje høre noe om hva som ligger bak den konklusjonen. Så spørs det hvilken teori som stemmer. Er flyet satt på bakken på en forlatt stripe et eller annet sted? Eller har det gått i havet?

Det er statsministeren i Malaysia som skal snakke på pressekonferansen og det sies at han nå snakker med en del av de pårørende og informert den informasjonen han sitter på som vi muligens får tilgang nå etterpå.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Oppsummert fra pressekonferansen:

Vi har delt våre data fritt med alle partnere i søkeoperasjonen. Vi har snudd alle steiner.
Av hensyn til familiene til passasjerene er det nødvendig å holde noe informasjon tilbake fra media. Alle data er sammenfallende med at dette var en kapring og flyet gikk vestover. Siste posisjon antas å være enten Kasakhstan/Thailand eller Indonesia/Indiahavet.

Sørkinahavet er avviklet som søkeområde. Ytterligere etterforsking av crew og pax iverksatt.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

En interessant detalj som ble nevnt var at ACARS ble slått av ca en time etter flyavgang og før flyet forlot kysten av Malaysia og hvis jeg forstår det riktig da har transponderen blitt slått en tid etter dette.

Spørsmålet da vil blant annet være hvorfor crew ikke vil ha klart å squawke 7500 (kapringskode) på transponderen i tidsrommet mellom ACARS ble slått av og frem til transponder ble slått av.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Siste posisjon antas å være enten Kasakhstan/Thailand eller Indonesia/Indiahavet.

I korridoren som går opp til Kasakhstan, ingen regner vel med at den er så langt nord.

India har svært sffektivt radarnettverk, som er utbygd ettersom Kina har fått større innflytelse over havområdene rundt. Så jeg vil anta at flyet neppe har kommet langt innenfor Indias områder, og dermed heller har fløyet over Indonesia og havområdene utenfor der. Indonesia har vært hardt rammet i det område og det kan nok tenkes at radardekningen er sparsom der.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Spørsmålet da vil blant annet være hvorfor crew ikke vil ha klart å squawke 7500 (kapringskode) på transponderen i tidsrommet mellom ACARS ble slått av og frem til transponder ble slått av.

Man skal ikke studere mye luftfart til å være kjent med 7500. Siden transponderen tydeligvis ble skrudd av kort tid etter ACARS (det kan nok også ha skjedd samtidig, siden ACARS sender data sjeldnere enn transponderen gjør).
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Og da er vi kanskje tilbake på tanken jeg nevnte tidligere i uka om at de er på vei mot Somalia?? Der kan de vel fint forsvinne uten at noen bryr seg, spørsmålet er om de hadde drivstoff til hele den turen..

Spekulasjonene fortsetter...

Kim
 
Back
Top