• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Mistet Avinor id/MM kort

Dr. E

Newcomer
Er det noen andre rotekopper her som har erfaring med å miste id-kortet sitt?
Det jeg lurer på er om jeg i morgen kan få et nytt kort tilsvarende det jeg hadde på id kontoret, eller om jeg må trave rundt med et midlertidig som ikke funker til noe som helst?

Last edited:
Du får midlertidig med nøkkelkort tilsvarende tilgang du hadde på kortet du mistet. Driftskoordinator Terminal hjelper deg utenom åpningstid.

Takk skal dere ha! Fantastisk med så raske svar. Så da høres det ut som om jeg slipper å passe på å alltid være i nærheten av dem med "ordentlig" kort.

Takk skal dere ha! Fantastisk med så raske svar. Så da høres det ut som om jeg slipper å passe på å alltid være i nærheten av dem med "ordentlig" kort.

Riktig det, husk å gi beskjed at du må ha nøkkelkort i tillegg.

Skummelt å tenke på at en kan få et slik kort og så ikke få informasjon om hva en skal gjøre dersom det blir borte................Shit happens

Står vel bak på kortet at du skal kontakte ID-kontoret for å få kortet sperret dersom du mister det...

Nå er ikke MM/Avinorkortene plaget med så voldsomt mye tekst, så jeg regner med at man rekker å ha lest hva som står på det er man har rundt halsen/armen/etc før man mister det...

Skummelt å tenke på at en kan få et slik kort og så ikke få informasjon om hva en skal gjøre dersom det blir borte................Shit happens

Du trenger ikke engste deg, fordi det du sier er ikke helt rett. Du får informasjon på forhånd om hva du skal gjøre dersom du mister kortet. Jeg søkte om fornyelse av MM kortet mitt i dag og fremgangsmåten var beskrevet på et av papirene jeg signerte på og det ble i tillegg nevnt i kurset man må ta. Dessuten står det på kortets bakside som det blir nevnt her.

bjaolsen: jeg vet ikke jeg, men er det ikke litt common sense å sperre kort man mister, uansett type?

Om du ikke vet hvordan du sperrer kortet/får nytt kort, så har du kanskje en sjef som kan fortelle deg - eller evt. hjelpe deg med å komme i kontakt med rette vedkommende/avdeling/landsdel som kan sperre kortet for deg og gi deg et nytt?

"Glemmer" man kortet en dag, får man en identisk kloning av kortet man allerede har, og da er det i praksis to like kort i omløp, som begge kan benyttes i kortlesere uavhengig av hverandre. Hvordan opplegget er når man mister kortet er jeg ikke sikker på, men jeg er helt sikker på at de som sitter på ID kontoret, sperrer det tapte kortet slik at ingen kan misbruke det samtidig med at du får et nytt kort med en ny digital identitet.

Last edited:
Var ikke på noen måte meningen å starte en lang diskusjon om retningslinjer for bruk og tap av kort. Mitt poeng (om enn noen skjult) var at selv om det kankje er enkelt og raskt å spørre her, i et åpent forum, så ville det kanskje være mer riktig å bare spørre sjefen eller tenke etter hva en har lært/lest ifm. utstedelsen av kortet.

Før noen trekker forhastede konklusjoner om hva som hadde vært riktig eller ikke, må jeg få legge til at det ikke var spørsmål om HVA jeg skulle gjøre.
Kun om hva slags midlertidig kort man fikk utstedt. Dette går vel også meget klart frem av første post?
Jeg vil ha meg frabedt å urettmessig fremstå som uvitende om prosedyrer i forbindelse med id-kort.
Til informasjon kan jeg også legge til at Avinor ble kontaktet tidlig.
Id-kortet har også kommet til rette.

Jeg synes det er utrolig hvordan noen evner å dikte opp sitt eget hendelsesforløp, og trekke konklusjoner som er helt uten kontakt med virkeligheten.

Eric

Titter ned og innser at det er bare salat under føttene, lister meg stille ut og lover å lese to ganger før jeg skriver neste gang....

Back