Re: Misforstått distriktspolitikk!
Her er det mulig jeg tar feil, men de er vel neppe de som bruker disse helikoptrene mest?
Nei, der har du helt rett. Men mange av de som bruker heliporten har tilknytning til Shell og selskapets kontor i Kristiansund.
De har tilknytning til heliporten, ikke omvendt. Trolig finner du flere firma som er avhengig av flyplassen enn heliporten også.
Dette blir litt feil måte å fremstille saken på. Passasjerene og selskapene er avhengige av heliporten i like stor grad som heliporten er avhengig av selskapene og passasjerene så lenge den ligger på Kvernberget.
Som sagt, jeg har ikke sagt KSU er uegnet til helikoptertrafikken den betjener. Bare at ulempene ved å flytte den er mindre enn ulempene ved å legge ned en flyplass og at den dermed ikke bør brukes som et vektig argument i et legge-ned-en-flyplass-scenario.
Der er vi enig

Men tenk et scenario der en av de tre flyplassene i Møre og Romsdal skulle legges ned. Det må bli enten KSU, MOL eller AES. Da har faktisk heliporten litt å si for hvordan utfallet av et slikt scenario skulle bli, siden helikopterpassasjerene også er avhengig av et flytilbud som kan frakte dem til og fra heliporten som faktisk ligger i Kristiansund.
Det at oljeselskapene charter fly for å fly folk til helikopterbasen i Kristiansund er vel strengt tatt et tegn på at den av effektivitetsmessige begrunnelser like godt kunne vært et annet sted?
Slik vil det da alltid være. Det bor oljearbeidere på alle kanter av landet, og man kan ikke opprette et offshore-tilbud på absolutt alle flyplasser. Man må legge opp til baser, slik som man har gjort i Stavanger, Bergen, Florø, Kristiansund, Brønnøysund osv. og heller feede passasjerene hit.
I teorien er du nok inne på noe her, men tviler på det er slik i praksis. Petroleumsvirksomheten er innarbeidet i Kristiansund, og det samme gjelder de andre "oljebyene" langs sørvestkysten av landet. Derfor er det naturlig å legge helikopterterminaler og slikt til byer som har slik virksomhet i relativ stor skala.
Det er mellom 70 og 80K reisende på helikopterterminalen i Kristiansund, stemmer ikke det? Prognosen for Årø i år er 380000, tror jeg, eller omtrent fem ganger mer. Det er relevant å påpeke fordi slike diskusjoner som dette har hatt en tendens i å ende med at man setter en relativt ubetydelig helikopterterminal opp mot en betydelig større flyterminal og bruker den minste som argument for at den største skal legges ned.
Her har jeg nok misforstått deg litt. Trodde vi plutselig var inne på størrelsesforholdene mellom de to flyterminalene.
Den minste terminalen brukes ikke sotøm en undskyldning til å redde den største terminalen. Disse to er avhengige av hverandre. Heliterminalen trenger flyterminalen for å frakte helipax til seg og omvendt. Når det er sagt - Det foreligger jo planer om å rive begge terminalene og bygge en helt ny større felles terminal litt lengre nord for dagens. Sist jeg hørte noe ang. denne saken var det så og si vedtatt, og et skritt i Avinors utvidning av flyplassen innen 2020.
I så fall er du enig i at helikopterterminalen i KSU ikke er et argument for å legge ned nettopp Årø om en av dem på død og liv skal avvikles. Selvsagt er forøvrig mengden øvrig trafikk på lufthavnen relevant for hvilken det koster minst å avvikle.
Nå har jo jeg aldri sagt at jeg synes Årø burde bli nedlagt (ikke i denne tråden i alle fall

), og heller ikke at en av de tre store flyplassene i Møre og Romsdal skal legges ned. For å spore litt on-topic igjen, så tror jeg de fleste her sikter til de små, regionale flyplassene rundt om i Nord og på Vestlandet som har et veldig lite passasjergrunnlag og går med store underskudd. Jeg vet selv ikke om det er nødvendig, da jeg ikke har noen tilknytning til noen av STOL-portene og småflyplassene.