Misforstått distriktspolitikk!

Re: Misforstått distriktspolitikk!

Neivel? Shells driftsorganisasjonskontor som ligger i Kristiansund?

Her er det mulig jeg tar feil, men de er vel neppe de som bruker disse helikoptrene mest?

De mange firmaene med tilknytning til heliporten som ligger i byen?

De har tilknytning til heliporten, ikke omvendt. Trolig finner du flere firma som er avhengig av flyplassen enn heliporten også.

Pluss det faktum at den enkleste og mest effektive måten å komme seg til Haltenbanken via helikopter nemmelig er fra heliporten i Kristiansund, noe som ble lagt stor vekt på da det ble vedtatt at det var der helikopterterminalen skulle ligge?

Som sagt, jeg har ikke sagt KSU er uegnet til helikoptertrafikken den betjener. Bare at ulempene ved å flytte den er mindre enn ulempene ved å legge ned en flyplass og at den dermed ikke bør brukes som et vektig argument i et legge-ned-en-flyplass-scenario.

Dersom det skal være en helikopterterminal med felles utreise til flere plattformer i Nordsjøen, så jo – De reisende må jo komme seg til Kristiansund og helikopterterminalen, gjerne på en måte som er så enkel som mulig. Ordet ”Effektivitet” går igjen…

Det at oljeselskapene charter fly for å fly folk til helikopterbasen i Kristiansund er vel strengt tatt et tegn på at den av effektivitetsmessige begrunnelser like godt kunne vært et annet sted?

Og hvor har du dette fra?

Det er mellom 70 og 80K reisende på helikopterterminalen i Kristiansund, stemmer ikke det? Prognosen for Årø i år er 380000, tror jeg, eller omtrent fem ganger mer. Det er relevant å påpeke fordi slike diskusjoner som dette har hatt en tendens i å ende med at man setter en relativt ubetydelig helikopterterminal opp mot en betydelig større flyterminal og bruker den minste som argument for at den største skal legges ned.

Nei, vil ikke si det. Det er da heller ikke relevant.

I så fall er du enig i at helikopterterminalen i KSU ikke er et argument for å legge ned nettopp Årø om en av dem på død og liv skal avvikles. Selvsagt er forøvrig mengden øvrig trafikk på lufthavnen relevant for hvilken det koster minst å avvikle.
 
Re: Misforstått distriktspolitikk!

Her er det mulig jeg tar feil, men de er vel neppe de som bruker disse helikoptrene mest?
Nei, der har du helt rett. Men mange av de som bruker heliporten har tilknytning til Shell og selskapets kontor i Kristiansund.

De har tilknytning til heliporten, ikke omvendt. Trolig finner du flere firma som er avhengig av flyplassen enn heliporten også.
Dette blir litt feil måte å fremstille saken på. Passasjerene og selskapene er avhengige av heliporten i like stor grad som heliporten er avhengig av selskapene og passasjerene så lenge den ligger på Kvernberget.

Som sagt, jeg har ikke sagt KSU er uegnet til helikoptertrafikken den betjener. Bare at ulempene ved å flytte den er mindre enn ulempene ved å legge ned en flyplass og at den dermed ikke bør brukes som et vektig argument i et legge-ned-en-flyplass-scenario.
Der er vi enig :) Men tenk et scenario der en av de tre flyplassene i Møre og Romsdal skulle legges ned. Det må bli enten KSU, MOL eller AES. Da har faktisk heliporten litt å si for hvordan utfallet av et slikt scenario skulle bli, siden helikopterpassasjerene også er avhengig av et flytilbud som kan frakte dem til og fra heliporten som faktisk ligger i Kristiansund.

Det at oljeselskapene charter fly for å fly folk til helikopterbasen i Kristiansund er vel strengt tatt et tegn på at den av effektivitetsmessige begrunnelser like godt kunne vært et annet sted?
Slik vil det da alltid være. Det bor oljearbeidere på alle kanter av landet, og man kan ikke opprette et offshore-tilbud på absolutt alle flyplasser. Man må legge opp til baser, slik som man har gjort i Stavanger, Bergen, Florø, Kristiansund, Brønnøysund osv. og heller feede passasjerene hit.

I teorien er du nok inne på noe her, men tviler på det er slik i praksis. Petroleumsvirksomheten er innarbeidet i Kristiansund, og det samme gjelder de andre "oljebyene" langs sørvestkysten av landet. Derfor er det naturlig å legge helikopterterminaler og slikt til byer som har slik virksomhet i relativ stor skala.

Det er mellom 70 og 80K reisende på helikopterterminalen i Kristiansund, stemmer ikke det? Prognosen for Årø i år er 380000, tror jeg, eller omtrent fem ganger mer. Det er relevant å påpeke fordi slike diskusjoner som dette har hatt en tendens i å ende med at man setter en relativt ubetydelig helikopterterminal opp mot en betydelig større flyterminal og bruker den minste som argument for at den største skal legges ned.
Her har jeg nok misforstått deg litt. Trodde vi plutselig var inne på størrelsesforholdene mellom de to flyterminalene.

Den minste terminalen brukes ikke sotøm en undskyldning til å redde den største terminalen. Disse to er avhengige av hverandre. Heliterminalen trenger flyterminalen for å frakte helipax til seg og omvendt. Når det er sagt - Det foreligger jo planer om å rive begge terminalene og bygge en helt ny større felles terminal litt lengre nord for dagens. Sist jeg hørte noe ang. denne saken var det så og si vedtatt, og et skritt i Avinors utvidning av flyplassen innen 2020.

I så fall er du enig i at helikopterterminalen i KSU ikke er et argument for å legge ned nettopp Årø om en av dem på død og liv skal avvikles. Selvsagt er forøvrig mengden øvrig trafikk på lufthavnen relevant for hvilken det koster minst å avvikle.
Nå har jo jeg aldri sagt at jeg synes Årø burde bli nedlagt (ikke i denne tråden i alle fall :rolleyes: ), og heller ikke at en av de tre store flyplassene i Møre og Romsdal skal legges ned. For å spore litt on-topic igjen, så tror jeg de fleste her sikter til de små, regionale flyplassene rundt om i Nord og på Vestlandet som har et veldig lite passasjergrunnlag og går med store underskudd. Jeg vet selv ikke om det er nødvendig, da jeg ikke har noen tilknytning til noen av STOL-portene og småflyplassene.
 
Re: Misforstått distriktspolitikk!

Som en av de som bruker SDN mye så vil vi selvsagt sloss for å beholde SDN "til evig tid".
For oss betyr det at vi som f.eks har under 1 timer til SDN kan rekke både en OSL t/r og BGO t/r på dagen innen "normal tid" det er en stor fordel for oss, og for de bedrifter i f.eks Oslo og Bergensområdet som skal besøke oss.

Dersom kjøretiden til flyplassen blir f.eks 3 timer hver hver , altså 6 timer i bil t/r så blir t/r Oslo eller Bergen på dagtid en no-go , og dermed fordyres reisen meg overnatting, altså et dramatisk dårligere tilbud.
 
Re: Misforstått distriktspolitikk!

Der er vi enig :) Men tenk et scenario der en av de tre flyplassene i Møre og Romsdal skulle legges ned. Det må bli enten KSU, MOL eller AES. Da har faktisk heliporten litt å si for hvordan utfallet av et slikt scenario skulle bli, siden helikopterpassasjerene også er avhengig av et flytilbud som kan frakte dem til og fra heliporten som faktisk ligger i Kristiansund.

Skulle noe slikt ende med sluttstrek for KSU, bygger man naturligvis en helikopterterminal ved en av de to andre flyplassene. Eventuelt er vel Værnes noe overdrevent interessert, har jeg hørt.

feede passasjerene hit.

Poenget her var vel at de feedes selv om det ikke er noe regulært rutetilbud. Altså er ikke mangelen på rutetilbud f.eks. ved Ørlandet noe særlig til argument mot å legge en helikopterterminal dit.

Her har jeg nok misforstått deg litt. Trodde vi plutselig var inne på størrelsesforholdene mellom de to flyterminalene.

Det var vel egentlig 'kopterterminalen mot terminalen på Årø jeg prøvde å sette opp mot hverandre.

Den minste terminalen brukes ikke sotøm en undskyldning til å redde den største terminalen. Disse to er avhengige av hverandre.

I de legge-ned-diskusjonene jeg har sett, har den blitt brukt sånn.

Det foreligger jo planer om å rive begge terminalene og bygge en helt ny større felles terminal litt lengre nord for dagens.

Interessant. Lenger nord blir lenger unna rullebanen? Kjenner du til noen detaljer?

For å spore litt on-topic igjen, så tror jeg de fleste her sikter til de små, regionale flyplassene rundt om i Nord og på Vestlandet som har et veldig lite passasjergrunnlag og går med store underskudd. Jeg vet selv ikke om det er nødvendig, da jeg ikke har noen tilknytning til noen av STOL-portene og småflyplassene.

Det kan hende det er mer å hente der eventuelt. Trafikken er uansett såpass liten at det rent samfunnsøkonomisk kanskje kan være lønnsomt å legge ned noen, og det er en kjennsgjerning at f.eks. Førde og Florø er betydelig nærmere hverandre nå enn da de bygde flyplasser.
 
Re: Misforstått distriktspolitikk!

Skulle noe slikt ende med sluttstrek for KSU, bygger man naturligvis en helikopterterminal ved en av de to andre flyplassene. Eventuelt er vel Værnes noe overdrevent interessert, har jeg hørt.
Joda, men vil tro den eksisterende terminalen som ligger på Kvernberget vil ha noe å si for utfallet av et slikt valg, dersom det skulle bli aktuelt.

Poenget her var vel at de feedes selv om det ikke er noe regulært rutetilbud. Altså er ikke mangelen på rutetilbud f.eks. ved Ørlandet noe særlig til argument mot å legge en helikopterterminal dit.
Ruten KSU - SVG - KRS, og delvis KSU - BGO - HAU er rene oljeruter som går fast. Med charter regner jeg med du sikter til KSU - TRD som flys av Helitrans J31/41. Hvorfor dette ikke er et regulært rutetilbud for de som ikke jobber i den sektoren vet jeg ikke, men jeg tror ikke Helitrans opperer noen ruter med vanlig booking.

Interessant. Lenger nord blir lenger unna rullebanen? Kjenner du til noen detaljer?
Jeg har ikke så mange detaljer på dette, bortsett fra det som har blitt presentert av Avinor. En ny felles flyterminal inngår i langtidsplanene for Avinor på Kvernberget, som skal bruke rundt 500 millioner kroner til uvikling av flyplassen fram til 2020. Samtidig som den nye terminalen blir bygd, skal sikkerhetssonene forstørress ytterligere. Man skal plane ut området nord for dagens terminal, og bruke massen til delvis å fylle ut under RW25 for å forlenge rullebanen. Når sikkerhetssonene utvides innebærer dette også å flytte terminalen nordover. Jeg vet desverre ikke mer om denne saken, men det høres da bra ut :)
 
Back
Top