Misforstått distriktspolitikk!

Re: Misforstått distriktspolitikk!

Det er selvfølgelig noen som har en fordel med å ha en flyplass så nær. Men det er vel kanskje ikke mange nok til å kunne "forsvare" å beholde flyplassen, når de pengene kan brukes til å oppgradere veiene inn til de andre flyplassene. Slik at de fikk bedre veier, slik at det er lettere å komme seg til en "større" flyplass.

Kanskje litt vanskelig skrevet men håper dere forstår hva jeg vil frem til...
 
Re: Misforstått distriktspolitikk!

Problemet er bare det at vi har ALT for mange flyplasser på Vestlandet!
Les f.eks. artikkelen i BT som viser at Jølster i S&Fj. har under to timer reisetid til FEM(!!) forskjellige flyplasser!
http://www.bt.no/lokalt/sf/article389528.ece

En kan ikke basere seg på å bruke flyplassene på samme måte som folk på Østlandet bruker tog!
Skal vi ut på reise (enten det er til Oslo, Bergen eller London), må vi kunne akseptere å bruke 2-3 timer for å komme oss til nærmeste flyplass!



Noen synspunkter?

Argumentasjonen er høyst aktuell.
Det at nye samferdselsløsninger (les veier, bruer og tuneller) gjør det lettere med interntransport innen regioener er vel og bra og absolutt nødvendig.
Om man ser noen få år tilbake (til 60-tallet) for å få et historisk perspektiv på dette, så var Samferdselsminister Kyllingmark sin store kongstake at hele landet skulle kunne tas bedre i bruk, og at man skulle kunne reise tur/retur til hovedstaden på dagstur for å slippe overnatting. Dermed ble kortbaneflyplassene opprettet og det er dette vi ser i dag som en meget god samfunnsøkonomisk struktur, selv om hver enkelt flyplass ikke er individuelt bedriftsøkonomisk lønnsom.

Det å legge ned flyplasser er ikke en lett avgjørelse noen steder, og det er vel kun om kan klare å lage et nytt tilbud som oppleves som et bedre tilbud for innbyggerne som berøres at dette kan være politisk mulig.
Ettersom Jølster i denne artikkelen framstår som noe av et knutepunkt i regionen , så kanskje dette kan være plassen for en ny felles flyplass som kan favne flere av de andre byene og tettstedene som er nevnt. Nå vet jeg absolutt ingenting om topografiske og andre forhold der, så jeg er 100% blank på om dette kan være mulig.

På Helgeland har vi akkurat samme problemstilling, og her kan nye vei og tunnellsystemer medføre at det nå trer fram en gylden mulighet til å lage EN fellesflyplass som erstatter 3 små, med de fordeler som dette kan by på med tanke på større passasjergrunnlag og dermed også mulighet for lavere priser.
Pris, kombinert med reisetid og tilgjengelighet vil være det som vil bety mest for de som bor i distriktene. Da med tanke på næringslivets konkurransekraft og økt volum i fritidsreiser.
 
Re: Misforstått distriktspolitikk!

Argumentasjonen er høyst aktuell.
Det at nye samferdselsløsninger (les veier, bruer og tuneller) gjør det lettere med interntransport innen regioener er vel og bra og absolutt nødvendig.
Om man ser noen få år tilbake (til 60-tallet) for å få et historisk perspektiv på dette, så var Samferdselsminister Kyllingmark sin store kongstake at hele landet skulle kunne tas bedre i bruk, og at man skulle kunne reise tur/retur til hovedstaden på dagstur for å slippe overnatting. Dermed ble kortbaneflyplassene opprettet og det er dette vi ser i dag som en meget god samfunnsøkonomisk struktur, selv om hver enkelt flyplass ikke er individuelt bedriftsøkonomisk lønnsom.

Det å legge ned flyplasser er ikke en lett avgjørelse noen steder, og det er vel kun om kan klare å lage et nytt tilbud som oppleves som et bedre tilbud for innbyggerne som berøres at dette kan være politisk mulig.
Ettersom Jølster i denne artikkelen framstår som noe av et knutepunkt i regionen , så kanskje dette kan være plassen for en ny felles flyplass som kan favne flere av de andre byene og tettstedene som er nevnt. Nå vet jeg absolutt ingenting om topografiske og andre forhold der, så jeg er 100% blank på om dette kan være mulig.

På Helgeland har vi akkurat samme problemstilling, og her kan nye vei og tunnellsystemer medføre at det nå trer fram en gylden mulighet til å lage EN fellesflyplass som erstatter 3 små, med de fordeler som dette kan by på med tanke på større passasjergrunnlag og dermed også mulighet for lavere priser.
Pris, kombinert med reisetid og tilgjengelighet vil være det som vil bety mest for de som bor i distriktene. Da med tanke på næringslivets konkurransekraft og økt volum i fritidsreiser.

Glimrende skrevet!
Problemet er at de som bor nærmest en mindre flyplass selvsagt ikke får det så lettvint. MEN, det store flertall i regionen er faktisk bedre tjent med at en har færre større flyplasser og heller bruker pengene til å bygge vei, bro, tunnel for å skape sterkere regioner!
En vinn-vinn situasjon for 95%..
Selvsagt unntatt de få sjelene som bruker kortbanenettet som andre bruker tog/buss.
 
Re: Misforstått distriktspolitikk!

Først og fremst, velkommen til vårt forum aik24! Frisk start ^_^

Både fra Molde og Ørsta/Volda (og distriktene rundt) vil det være langt under 2 timer kjøretid til alternative flyplasser!

Som Farmer allerede har nevnt er vi så heldige å ha flyplass nesten "downtown" Mosjøen med to alternative flyplasser ca 70 min unna langs dagens krøterstier!
Det er ingen stor hemmelighet at vi begge er store tilhengere av EN større flyplass som erstatning for Mosjøen, Mo i Rana og Sandnessjøen, men dette forutsetter faktisk bedre infrastruktur i form av tunell ut til kysten og veier med standard fra dette årtusen.
Den biter er i ferd med å falle på plass, og forhåpentligvis vil også Staten gjennom Avinor også snart innse at de kan spare store penger på bygge en ny, moderne flyplass og slutte å lappe på de gamle.

Selvfølgelig er ikke dette gjort over natta, men de aller fleste trenger noen år med bearbeidelse før de innser hvor bra det faktisk kan bli å "miste" flyplassen "downtown".



Dette kan lett utvikle seg til en ny "Kristiansund-Molde-konflikt" her på forumet... håper vår nye venn vet hva han går til! :lol:

La oss unngå det da folkens! Den diskusjonen har vi hatt før, og tar "gjerne" igjen og igjen og igjen, men da i egen tråd forbeholdt de som orker det :drunk:



Hvorfor skal vi bruke enorme summer på å holde live i miniputt-flyplasser som VoldaØrsta, Sandane, Sogndal, Molde, etc. ?

Dette kan vi sikkert også diskutere!
Det blir tidligere nevnt at AES er en av få flyplasser som går med overskudd, men...
Jeg er ikke sikker på hvor store røde tall Ørsta/Volda HOV vil skilte med nå etter at Eikesundsambandet nettopp åpnet!
Kanskje vår venn WF145 kan holde oss oppdatert på utviklingen der?
Personlig tror jeg nok vi vil se en markant glidning av passasjerer fra AES til HOV i tiden fremmover...

Og se på flyplassene på Østlandet.... Det finnes også der svært mange som må kjøre i 1-2 timer for å komme til nærmeste flyplass. Hvorfor kan ikke også vi på Vestlandet kunne klare dette?? Må vi ha en småflyplass utenfor stuedøra??

Hva regner du som Østlandet da?
For det er jammen ikke mange der nede som har mer enn to timer til nærmeste flyplass...

Kan jo kaste ut en brannfakkel og si at Østlandsområdet burde klare seg med Gardermoen!
Bygg ut OSL og legg ned Rygge/Torp og heller bygg ut infrastruktur slik at "ingen" hadde mer enn to timer til OSL! Flytoget forlenges til/fra Halden i øst, Porsgrunn/Skien i sør/vest og Lillehammer i nord og veistandard økes/ferbedres der det er behov :rolleyes:

E!
 
Re: Misforstått distriktspolitikk!

Overraskende lite negative kommentarer du har fått på dette innlegget, aik24 :)
 
Re: Misforstått distriktspolitikk!

... N-Trøndelag...

Please elaborate, er det så mange flyplasser i N-Tr? Jeg kommer i farten bare på tre, Stjørdal, Namsos og Rørvik. De ligger relativt nært i luftlinje, men det tar da sine timer å kjøre mellom, og det på E6 og RV17, som ikke er autobahn, akkurat...
 
Re: Misforstått distriktspolitikk!

Jeg mener flere flyplasser kan eies og drives etter samme mønster som Torp, Rygge, Geiteryggen, Sørstokken, Notodden osv. Er redd de minste vil ende opp som Lista da, men er det ikke marked for en flyplass så er vel det like greit.
 
Re: Misforstått distriktspolitikk!

Tilsvarende bør M&R godt greie seg med Ålesund og Kristiansund.
Ørsta/Volda har nok absolutt livets rett, men ingen rasjonelle mennesker vil vel ofre en kalori på å argumentere mot at årø strykes fra kartet.
 
Re: Misforstått distriktspolitikk!

Overraskende lite negative kommentarer du har fått på dette innlegget, aik24 :)

Så lenge man spiller ut med et velformulert utspill som dette så får man som regel fornuftige svar tilbake. Hvis alle tråder fortsetter slik blir det bare velstand:)
 
Re: Misforstått distriktspolitikk!

Det er vel et veiprosjekt som er igangsatt mellom Volda og Stryn (Kvivsdalsveien?), som mange mener kan få konsekvenser for et par av kortbaneplassene på Vestlandet. Mest aktuelt er det da at Sandane kan forsvinne. Spesielt med tanke på at det er vanskelig (les: dyrt) å tilfredsstille de nye kravene til sikkerhetssoner rundt rullebanen på Sandane, så kan det virke logisk. Ser man på flyplassens plassering, så er den relativt håpløs da den ligger på en bakktopp.

Finnes sikkert ingen konkrete planer om en slik nedleggelse, men ser ikke bort ifra at det skjer om noen år.
 
Re: Misforstått distriktspolitikk!

Dette kan lett utvikle seg til en ny "Kristiansund-Molde-konflikt" her på forumet... håper vår nye venn vet hva han går til! :lol:

Ørsta/Volda har nok absolutt livets rett, men ingen rasjonelle mennesker vil vel ofre en kalori på å argumentere mot at årø strykes fra kartet.


La meg gjenta!!!

La oss unngå det da folkens! Den diskusjonen har vi hatt før, og tar "gjerne" igjen og igjen og igjen, men da i egen tråd forbeholdt de som orker det :drunk:
 
Re: Misforstått distriktspolitikk!

For god argumentrekke til at jeg kunne dy meg.
Men lover å holde meg til de tillatte temaene Rygge/Gardermoen/Torp samt SAS/DY heretter...
 
Re: Misforstått distriktspolitikk!

Det er vel et veiprosjekt som er igangsatt mellom Volda og Stryn (Kvivsdalsveien?), som mange mener kan få konsekvenser for et par av kortbaneplassene på Vestlandet. Mest aktuelt er det da at Sandane kan forsvinne. Spesielt med tanke på at det er vanskelig (les: dyrt) å tilfredsstille de nye kravene til sikkerhetssoner rundt rullebanen på Sandane, så kan det virke logisk. Ser man på flyplassens plassering, så er den relativt håpløs da den ligger på en bakktopp.

Finnes sikkert ingen konkrete planer om en slik nedleggelse, men ser ikke bort ifra at det skjer om noen år.


Heilt korrekt! Det omtala prosjektet heiter KVisvegen, og vil knyte Stryn og indre nordfjord saman med Søre Sunnmøre. Dermed får HOV eit enno større omland, då det verte mykje lettare for folk i Stryn å kjøre til flyplassen her. Det er ikkje ofte at to store samferdsleprosjekt gjer at ein kortbaneflyplas vert meir attraktiv, men her er det jammen slik!:) :nor

Å utvide på SDN er vel mogleg, men det vil nok koste ein så stor sum at eg ikkje torer å gjenta det her...:)
 
Re: Misforstått distriktspolitikk!

Kan jo kaste ut en brannfakkel og si at Østlandsområdet burde klare seg med Gardermoen!
Bygg ut OSL og legg ned Rygge/Torp og heller bygg ut infrastruktur slik at "ingen" hadde mer enn to timer til OSL! Flytoget forlenges til/fra Halden i øst, Porsgrunn/Skien i sør/vest og Lillehammer i nord og veistandard økes/ferbedres der det er behov :rolleyes:

Nja... Nå blir det vel litt feil og blande OSL / RYG / TRF inn i denne diskusjonen..
Her var det vel først og fremst flyplassene ute i distiktene som går med store røde tall det var snakk om og se på sammenslåinger for..
Her nede på østlandet har det seg vel sånn at vi faktisk har ett passasjergrunnlag for og opprettholde disse tre flyplassene..

Ikke for det, jeg bor selv i østfold, med en 45 min til RYG, og en god time til OSL og hadde sikkert fint klart meg uten RYG..

Når det er sagt må jeg få si dette er av de mest fornuftige forslagene til endringer i norsk samferdselssektor jeg har hørt på lenge..
Både på vestlandet, helgeland og lofoten er dette det så absolutt bør sees på.. Finnmark derimot er jeg litt mere skeptisk til, utelukkende på gunn av at der oppe er det ofte store avstander det er snakk om..

Som tidligere nevnt her er dette et forslag størsteparten av befolkningen i distriktene hadde hatt nytte av.. Større flyplasser med større passasjergunnlag er mere interresant for flere operatører, man får flere ruter, og høyere frekvenser på de største rutene..
Så man sparer fort inn den halvtimen i ekstra i kjøretid allikevel..
 
Re: Misforstått distriktspolitikk!

Fordelene med å ha en større flyplass som dekker et større område enn mange små burde være innlysende. Det er billigere for flyselskapene og gjør det mer attraktivt å starte direkteruter til flere destinasjoner.
 
Re: Misforstått distriktspolitikk!

Finnmark derimot er jeg litt mere skeptisk til, utelukkende på gunn av at der oppe er det ofte store avstander det er snakk om..

Tja, kor langt er det mellom BVG og BJF? Eller mellom VDS og VAW?
 
Re: Misforstått distriktspolitikk!

VDS - VAW er det 7 mil. Veit ikke BVG og BJF men der har man en fjellovergang som er del stengt på vinteren da :)
 
Re: Misforstått distriktspolitikk!

Tja, kor langt er det mellom BVG og BJF? Eller mellom VDS og VAW?


Vardø lufthavn - Vadsø lufthavn - 67,9 km, kjøretid 1 t og 8 min.

Berlevåg lufthavn - Båtsfjord lufthavn - 89,8 km, kjøretid 1 t og 22 min

Mosjøen lufthavn - Mo i Rana lufthavn - 106,8 km, kjøretid 1 t og 46 min

Mosjøen lufthavn - Sandnessjøen lufthavn - 85,6 km, kjøretid 1 t og 22 min

Mo i Rana lufthavn - Sandnessjøen lufthavn - 124,6 km, kjøretid 2 t 28 min
 
Last edited:
Back
Top