Forutsatt at den boksen ikke blir deaktivert, eller brenner opp. Og så kommer spørsmålet om man skal kun bruke GPS, eller GLONASS, eller noe annet. Og så viser det seg at den er så vanskelig å teste og vedlikeholde at den ikke fungerte når behovet kommer. Eller at det ikke var noe som helst der hvor boksen sa at flyet skulle ha vært...
derfor er idéen blitt lagt frem ä plassere boksen höyt oppe i halepartiet ?... men (B) allikevel skal boksen vedlikeholdes (den skal til alle tider vaere sikkert serviceable) ?
...
Bl.a. er det kanskje ikke önskelig (f.eks. for ä hente ut GPS-data fra GPS source) at GLB kobles pr ledninger til systemer nede i EEB : ledninger kan kuttes av eller kortsluttes ? Hvis man legger inn WiFi/Radiolink mellom GLB og GPS source, kan da ikke bare selve linken de-aktiveres osv ?
En intensjonelt klusse-sikker GLB - som attpätil skal inn pä MEL som NO-GO item - ser ut til ä kunne bli litt av en hard nött ä knekke ? For min nese föles et snev av €€€€, mer enn noen stakkars kr og öre ?
Om boksen brenner opp (regner med du mener i en krasj) så har den allerede gjort jobben sin.
Det jeg regnet med var at den brenner opp f.eks. mellom Malaysia og Vietnam, men så klarer besetningen å slokke brannen, men har mistet all elektronikk og flyr i blinde til drivstoffet er tomt.
Forbrukselektronikk er grisebillig, men elektronikk som er No-go på MEL og skal være operativt 100% (ikke 99,99999%) på en flymaskin er dyrere enn grisen.
helt usannsynlig at det vil kunne slukkes. (...)
katastrofal hendelse er svimlende liten.
Det blir gjort ein del eksperiment på å ta imot ADS-B frå satellitt fortida. Med enkle og billege satellittar har iallefall to uavhengige aktørar vist at ein kan ta imot data. Ein har framleis ikkje 100% probability of detection, og det er ein veg fram til operativt system. Men det kjem nok. Så då bør ein iallefall kunne unngå litt av slike situasjonar i framtida; ein vil ha eit klart svar på når transponder vert skrudd av, iallefall. Har fått sett fine bilde av dette idag.
Meget spekulativt, men om ein dansk satellitt med ADS-B-mottakar hadde vore på rett side av jorda då dette skjedde, hadde vi kanskje vore nærmare svaret. Desverre var den ikkje det.
Man kan aldri få 100%. Det viktigste er å få på plass et system som ikke under noen omstendighet kan slås av fra innsiden av flyet og har global dekning (I praksis bare satellitt). Det er lett med dagens teknologi.
Og hva vil du gjøre om det begynner å brenne i den boksen eller det panelet?
-eggs
No har eg lese kva mange meinar om dette, så eg skal vere forsiktig... Det bør gå heilt greit å ha ein heilt self contained sak montert ved ei antenne på utsida. Elektronikk nok til berre posisjonstracking pluss batteri bør kunne få plass i ein boks på størrelse med ei halv appelsin. Montert på taket bør ikkje det kunne føre til at ein brann der er farleg for resten. Ingen ting er lett, men det betyr ikkje at alt er umogeleg.Den tekniske sida her er spennande, og det er klart eg for min den ikkje kjenner den oprasjonelle sida.
Pengar er alltid eit spørsmål... Alt etter om ein skal opp med ein eigen satellittkonstellasjon eller ikkje, blir dyrt uansett. Det vart vist til ei studie saman med LH som hadde funne at om ein har ADS-B over Atlanteren kan ein flyge meir effektive ruter og spare 0,05% fuel. Så kanskje der ligg noko.En self contained boks på utsiden av trykkskroget har jeg ingen problemer med heller. Men dette må i så fall bli et system uten inputs fra flightdeck.
Blir vel til slutt et spørsmål om kost vs nytte. Og selvsagt, hvem skal betale?
-eggs