MH370 Hva må forandres

Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Nøyaktig hva ser du for deg at boksen skal gjøre? Hvor stort batteri, hvor stor sender, og hvor stor blir den boksen om den skal være brannsikker?

Jeg ser for meg et batteri som er mindre en det man har i mobiltelefonen, har sin egen GPS+GLONASS mottaker (trenger sådan ikke være tilkoblet noen av flyets sensorer) og ligger i en boks som er på størrelse med en mobiltelefoneske og er helt brannsikker. Jeg ser for meg at den rapporterer registrering, posisjon, fart og høyde. Antennen kunne vært innebygget i boksen. Den kunne f.eks rapportert hvert 5 minutt og det kunne vært enveiskommunikasjon oppover.

Disclaimer: Jeg er ikke flyingeniør ;)
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Den kunne f.eks rapportert hvert 5 minutt og det kunne vært enveiskommunikasjon oppover.

Hvor lang varighet har et slikt batteri du ser for deg? Og antennen skal være utenfor eller innenfor den brannsikre boksen (1100ºC i en time og 260ºC i 10 timer)? Hvor kraftig sender skal du ha? Skal den tåle 3400 g, 2200 N impact?
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Hvor lang varighet har et slikt batteri du ser for deg? Og antennen skal være utenfor eller innenfor den brannsikre boksen (1100ºC i en time og 260ºC i 10 timer)? Hvor kraftig sender skal du ha? Skal den tåle 3400 g, 2200 N impact?

Nei, det trenger ikke tåle noen store påkjenninger da den kun rapporterer til satellitt og ikke lagrer noe lokalt. Den er ikke ment som en nødpeiler eller svart boks, men kun som et verktøy som rapporter posisjon mens flyet flyr. Rapporterer den hvert 5 minutt så har man et ganske avgrenset søkeområde i tilfelle styrt. Står flyet på bakken så vil den rapportere posisjon før noen får mulighet til å sette den ut av spill.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Piloten trenger ä vite at denne 'lille boksen' gjemt vekk höyt oppe i halepartiet er SERVICEABLE ved hver avgang (den kunne ineffektiviseres med en tang av de-icing folkene ?), til det formäl skulle den settes inn pä pre-flight check-list, som en NO-GO item. Videre, hvis flight-crew selv ernaerer foul-play intensjoner, skal ikke denne NO-GO item kunne la oversees : vi trenger noe som hverken pilotene eller folk i kabinen (om enn med full insight i avionics/systemer) kan 'tamper' med og som inhiberer motorstart om den "lille boksen" er unserviceable, dette automatisk, uavhengig av flight crews egen motsatte vilje ? Noe à la en Audi-nökkel : 'föles' ikke denne i 'naerheten' sä kan ikke motoren startes ... ?
 
Last edited:
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Står flyet på bakken så vil den rapportere posisjon før noen får mulighet til å sette den ut av spill.

Hvem har ansvaret for at boksen fungerer og testes?
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Kan ikke se at denne teorien er diskutert i denne tråden enda. Men det yantydes at sikkerhetshull gjør det mulig å laste kode som vil kjøre i Linuxen på IFE-boksene som igjen gir tilgang til "flyets datamaskin".

For meg virker dette en smule far fetched. Er ikke IFE en liten linux til hvert sete, en mediaserver som streamer all den fantastiske underholdningen og en PA-override? Ingen link til sentrale systemer?

http://www.nationmultimedia.com/national/New-theory-of-Cyber-Hijack-emerges-30229393.html
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

@ Utenbys : Mary Kirby anbefaler - hvis/etter at Operatören installerer broadband streaming av IFE - ä benytte denne samme piping til samtidig ä streame CVR/FDR/(osv ...) m.a.o. hun tenker i retning av en tilkobling (BluRay ? WiFi ? USB ?) den ene veien, fra Flight Deck ut ... men tanken oppstär da umiddelbart : kan tilkoblingen reverseres, eller hackes inn pä med en iPAD fra et sete i kabinen ? Det har jeg selv ikke kyndig svar pä ...
 
Re: MH370 Hva må forandres

IRS systemet slåes også av og realignes mellom hver eneste flyging.

Slike ting blir raskt litt type og system spesifikt. Hos oss er det ikke krav til hverken å slå av eller realigne sålenge drift er innenfor gitte limits.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Piloten trenger ä vite at denne 'lille boksen' gjemt vekk höyt oppe i halepartiet er SERVICEABLE ved hver avgang (den kunne ineffektiviseres med en tang av de-icing folkene ?), til det formäl skulle den settes inn pä pre-flight check-list, som en NO-GO item. Videre, hvis flight-crew selv ernaerer foul-play intensjoner, skal ikke denne NO-GO item kunne la oversees : vi trenger noe som hverken pilotene eller folk i kabinen (om enn med full insight i avionics/systemer) kan 'tamper' med og som inhiberer motorstart om den "lille boksen" er unserviceable, dette automatisk, uavhengig av flight crews egen motsatte vilje ? Noe à la en Audi-nökkel : 'föles' ikke denne i 'naerheten' sä kan ikke motoren startes ... ?

Hva med at det blir sent en melding automatisk til bakken hvis viktige systemer som skal være i drift under flygning blir deaktivert og så få avklart situasjonen med pilotene ?
 
Re: MH370 Hva må forandres

Slike ting blir raskt litt type og system spesifikt. Hos oss er det ikke krav til hverken å slå av eller realigne sålenge drift er innenfor gitte limits.
Takk for support, CFM ! Jeg trodde jeg hadde kommet helt borte pä jordet ? ...

Litt mer om MEMS til 'consumer level apps" basert pä fly/missile hightech (IRS INS RLG strap-down Kalman filter + GPS ol osv) se her (kan anvendes til ä finne kona si) :
http://www.nav.ei.tum.de/fileadmin/w00bkq/layout/colloquium_trommer_slides.pdf
 
Re: MH370 Hva må forandres

Det er sikkert litt type avhengig, jeg snakker jo stort sett om 737 siden det er det jeg flyr. Og såvidt jeg vet er standard prosedyre på 737, uavhengig av selskap, at irs skal av mellom hver flyging, og full align igjen. Hvordan det er på større boeings osv vet jeg ikke.
 
Re: MH370 Hva må forandres

... irs skal av mellom hver flyging, og full align igjen ...
Key-er du inn et 'gatestation-relatert' skriftlig set of co-ordinates til din 'reset' ... eller anvendes GPS e.l. satellitt download data til automatisk alignment ? Eller begge ?, dvs N.2 kanskje brukes til ä sjekke at N.1 ble utfört korrekt, eller v.v. ? ... Og er det OK at de holder pä med ä losse/laste holdene med beltloaders eller refueler undervings nede etc mens alignment utföres, eller er slikt kritisk ?
 
Last edited:
Re: MH370 Hva må forandres

På NGene våre pleier jeg å bruke GPS koordinater, mens på CLene våre, som ikke har GPS, så er det gate koordinater. Lasting / lossing osv er ikke noe problem. Det hender dersom det blåser veldig at det kan være vanskelig å få align (IRS motion), men da pleier vi heller ikke stenge av IRSene. Det er dog svært sjelden dette er ett problem. Jeg kan i farta bare huske ett tilfelle hvor vi ikke fikk aligna, og måtte taues i le av en hangar for å få fullført prosedyren.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Hvilke følger vil denne ulykken få mtp ikke-avskrubare trackingdevices om en kan kalle det det? Blir det feks krav om at alle fly skal ha en sender som overhodet ikke kan skrus av?
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Tja , med et abo. på Inmarsat med GPS pos , så hadde den vel blitt funnet dag 1.
Det koster vel ca 60kr/flight...
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Tja , med et abo. på Inmarsat med GPS pos , så hadde den vel blitt funnet dag 1.
Det koster vel ca 60kr/flight...


Symptomatisk for store deler av bransjen. Er det ikke lovpålagt, så er det bare en ekstra utgift som man enkelt og greit ikke ser seg tjent med å abonnere på.

For 20 år siden ville garantert alle selskaper kastet seg over en mulighet som på en billig måte øker sikkerheten.

De som ikke har ment at det alvorlige og til dels ekstreme kostnadsjaget som er kommet inn i bransjen har noe å si for sikkerheten, bør nå kunne se at det å kutte bitte små hjørner av safety relaterte elementer her og der etterhvert kan gi statistiske utslag i negativ retning.

Det ligger mye sikkerhet i detaljene...
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Det koster vel ca 60kr/flight...

For et lite selskap som WF hadde dette utgjort ca 9 millioner kroner i året .. For et stort som f.eks. Delta .. 55 millioner dollar. Selv med litt rabatt, hadde dette gitt et dramatisk utslag på bunnlinjen.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Tja , med et abo. på Inmarsat med GPS pos , så hadde den vel blitt funnet dag 1.

Forutsatt at den boksen ikke blir deaktivert, eller brenner opp. Og så kommer spørsmålet om man skal kun bruke GPS, eller GLONASS, eller noe annet. Og så viser det seg at den er så vanskelig å teste og vedlikeholde at den ikke fungerte når behovet kommer. Eller at det ikke var noe som helst der hvor boksen sa at flyet skulle ha vært...
 
Back
Top