Re: MH370 Hva må forandres...
På eldre fly (f.eks. 737CL) som ikke har GPS brukes rimeligvis DME/DME eller DME/VOR for posisjonsoppdatering.
Dette er bare delvis riktig. GPS kan refereres til ved IRS alignment, men posisjon kan også legges inn manuelt. Videre utover vil GPS mer eller mindre kontinuerlig oppdatere posisjon ved input til FMCS da IRS (eller INS om du vil) vil kunne ha en viss drift, selv med lasergyros. Så GPS er definitivt "Primary Position Reference. FMCS kan også bruke DME/DME eller DME/VOR til posisjonsoppdatering.GPS anvendes mest til INS start-up för push-back v/förste flyvning om morgenen. Ikke för INS bekrefter at "nä vet jeg nöyagtig hvor jeg er" kan push-back finne sted. Deretter videre om dagen er det til alle tider INS som "vet" flyets geolokalisering, ikke GPS, dvs mao at geolokalisering skjer "internt" ikke eksternt"
På eldre fly (f.eks. 737CL) som ikke har GPS brukes rimeligvis DME/DME eller DME/VOR for posisjonsoppdatering.