Mer om Allegiant

Her var det generelt mye spennende om kostnader og inntekter for flyselskaper generelt også. Anbefales.

Allegient er forøvrig verdensmester i ancillary revenue også

Veldig spennede lesning...

Men, hva gjør at de velger å HOLDE på 40 stk MD80'er med sååå mye mere høyere kostnader enn dagens flåte? Er det tilgangen på billigere deler osv, som gjør at de heller velge å ha de gamle flyene?

Og har noen på forumet fløyet med dem? Hvordan er de gamle MD'ene innvendig sammenlignet med nyere? Er de freshe og flotte å se på?

Veldig spennede lesning...

Men, hva gjør at de velger å HOLDE på 40 stk MD80'er med sååå mye mere høyere kostnader enn dagens flåte? Er det tilgangen på billigere deler osv, som gjør at de heller velge å ha de gamle flyene?

Og har noen på forumet fløyet med dem? Hvordan er de gamle MD'ene innvendig sammenlignet med nyere? Er de freshe og flotte å se på?
Lav utnyttelse og svært lave kapitalkostnader er vel stikkordene deres. Dermed har de tid, og råd, til å holde de vedlike og de tjener penger på de.

Og i tillegg gjør de stor business på reservedeler. 5 av flyene de får fra SAS (MD-87'ene) skal kun være delefly og de gjør gode penger på å selge deler over hele verden.

Jeg har aldri fløyet med dem, men de skal være fine inni ifølge øyenviter ..

he airline tends to offer lower fares, which requires strict cost control.[6] Part of the airline's lower cost structure includes operation of MD-80 jets, which the airline can purchase and refurbush for as little as $4 million.[11] While the aircraft are less fuel-efficient than newer planes, Allegiant is able to purchase them outright for one-tenth the cost of a new Boeing 737.[10] Given the low cost of ownership, Allegiant is able to fly the planes less (seven hours per day versus 13 hours per day at JetBlue), which helps keep labor costs lower.[10] Overall, Allegiant operates with 35 full-time workers per plane compared to more than 50 at other carriers.[11]

Fra Wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Allegiant_Air

Hvordan det skal være en besparelse at have mindre mandskab pr. fly kan jeg ikke rigtig se, når flyet også flyver mindre pr. dag og dermed også tjener mindre - så går det vel lige op.

Jeg kan derimod sagtens se at anskaffelsesprisen kan retfærdiggøre kortere tid i luften pr. dag - men så vil der jo altså også komme færre penge i kassen pr. fly

Det at de flyr flyene mindre per dag, bør jo gi en besparelse på blant annet vedlikehold. Når de flyr så lite som 7 timer om dagen blir det faktisk 6 timer mer, som en kan bruke til vedlikehold. Da trengs det sikkert ikke like mange mekanikere til vedlikehodet siden hvert fly står på bakken lengre.

Last edited:
Og så kan de holde flyene på bakken i de tidene på døgnet det er lite trafikk, og konsentrere seg om peaktidene.

Man slipper å fly halvtomme off-peak og operere tapsruter ...

Tirsdag er forøvrig også 'hviledag' hos Allegiant og det opereres kun et minimum av flighter. For eks. har de bare 8 fly i luften akkurat nå ,,,

http://flightaware.com/live/fleet/AAY

Det bør kanskje også nevnes at de kanskje har bransjens laveste lønninger også .. ;)

Det er kanskje ikke alltid at en "grisete" B737-800 er best...;)

Det ser også ut som de kan spare mye på å ha C-sjekk hver 18. mnd pga. lav utnyttelse av flyene. De skriver en del om at de kan planlegge sjekkene for flere år fremover siden de går ut på kalendertid og ikke gangtid.

Ja, mye interessant å lese.

Er ikke helt sikker men jeg tror mange av Allegiant's fly er blitt avbetalt med kontanter.

Vi hadde ett par Charter Allegiant MD-87 her i PHX de siste par dagene (Fiesta Bowl Charters), hvor de kom med Boise State fans. N948MA og N952MA, alltid kjekt med litt variasjon å jobben.

Allegiant's maskiner er alle betalt cash. De er svært kontantsterke.

Allegiant har to -87'er og jeg trodde de var parkert. De har ihvertfall ikke lenge igjen.

Allegiant har to -87'er og jeg trodde de var parkert. De har ihvertfall ikke lenge igjen.

BU767 såg N948MA/N952MA i trafik, N945MA var i trafik i december, hur är det med N949MA ? Står den i MHV/IGM tillsammans med de andra -87 Allegiant har som spare-parts +

OK, ser jeg ikke var helt up to date på flåten deres. Trodde de bare hadde de to ex-Ford maskinene (945/948) og da jeg leste for en tid siden at to var parkert, regnet jeg med det at det var de det dreide seg om ...

OK, ser jeg ikke var helt up to date på flåten deres. Trodde de bare hadde de to ex-Ford maskinene (945/948) og da jeg leste for en tid siden at to var parkert, regnet jeg med det at det var de det dreide seg om ...

De har ju ett antal -87 som redan står, bl.a. N214AM ex LN-RMX

Back